• Anonym (123)

Han kräver faderskapstest

Min man fick en tanke när barnet var typ 5 att det kanske inte var hans. Var väl framförallt baserat på att det inte fanns en enda fysisk likhet med honom. 

Jag blev såklart jätteledsen och sårad, men kunde ändå förstå hans syn. Det jag kände var väl egentligen att jag tycker det skulle varit bättre om han bara hade tagit ett test utan att berätta för mig för du hade jag sluppit anklagelsen om att ha varit otrogen samtidigt som han hade kunnat känna samma säkerhet som mammor kan om att barnet faktiskt är hans. Hade en vän som i 20-årsåldern fick veta att hennes pappa inte var hennes biologiska pappa, men hennes pappa trodde att han var det så det är ju ren fakta och statistik att det finns en massa män där ute som tror att de är föräldrar till barn som inte är deras. 

Min input till detta är att se bortom dig själv. Det är inte en anklagelse om att du varit otrogen, det är en rätt rimlig vilja hos en man att vilja få samma bekräftelse som en mamma har att barnet han ska älska för resten av ens liv är hans och att det är baserat på fakta och inte bara på förtroende till den andra föräldern. 

Tycker faderskapstest borde vara obligatoriskt så att män slapp osäkerheten och vi kvinnor slapp att känna oss anklagade för otrohet utifrån vad jag tycker faktiskt är en helt rimlig vilja hos blivande fäder. 

• Anonym (123)
    Anonym (Arg) skrev 2025-05-09 21:25:02 följande:
    Jag har inte varit otrogen och det går inte att komma ifrån att kräva faderskapstest är samma sak som att anklaga partnern för det.
    Det går visst att komma ifrån. 

Min man efterfrågade som sagt det efter fem år. Blev såklart jätteledsen eftersom att jag kände precis som du att det var en anklagelse om otrohet.

Men när jag la mina egna känslor åt sidan så insåg jag att det egentligen bara var rationellt av honom att göra det. Frågan grundade sig inte i att han misstrodde mig utan i att en man faktiskt inte kan vara 100% säker på att barnet man älskar är ens egna.

Vårt barn tar snart körkort och vår "kris" kopplat till denna fråga varade typ en dag.

Just eftersom att jag själv varit med om att min partner frågat eftet det har jag insett vilken osäkerhet pappor faktiskt får leva med och tycker ett test borde vara obligatoriskt.
  • Anonym (123)
    Anonym (Arg) skrev 2025-05-10 07:40:10 följande:
    Att anklagas för otrohet är inte något jag kan sopa under mattan.
    Som sagt. Jag verkar vara typ den enda i den här tråden som faktiskt varit med om samma sak. Tråkigt att du väljer att helt ignorera mina inlägg så detta blir mitt sista. 

Skilj äpplen från päron och försök att de utanför dig själv. Att efterfråga faderskapstest är inte samma sak som att beskylla för otrohet.

Jag har varit tillsammans med min partner i 15 år sedan han bad mig om test. Jag reagerade först som du men när jag lugnat ned mig efter någon timme så insåg jag det rationella i hans fråga och att den hade absolut noll koppling till att han faktiskt trodde att jag varit otrogen.

Om förhållandet spricker på grund av det här så skulle jag mer säga att det beror på att du är överdrivet känslostyrd än att han kommer med orinlig fråga och anklagelser.
Svar på tråden Han kräver faderskapstest