Han kräver faderskapstest
Jag kan delvis förstå behovet att 100% få veta att man är förälder till sitt barn samtidigt så förstår jag hur detta kan kännas anklagande. För det är ju en anklagelse. Något annat är naivt att tänka.
Det handlar om vad som man tycker är viktigast, att 100% veta eller ha tillit i sitt förhållande.
I detta fall kan man i många fall faktiskt inte ha båda. För tillit handlar ju om att våga tro utan att veta.
Så man får välja vad som är viktigast
Som allt annat måste man vara beredd på att ta konsekvenserna av sina val. Om det är viktigt för dig med faderskapstest så måste du även vara beredd på att det kan uppfattas som att du anklagar din sambo/fru för att ha varit med någon annan. Om tillit är viktigt för din partner så riskerar detta att såra henne och skapa en spricka i relationen.
Det kan i sin tur leda till att relationen tar slut men du kommer veta att du är pappa till ditt barn.
Vad väljer du om du inte kan få båda?
Att resonera att ens partner borde resonera annorlunda är inte att ta ansvar för sina val utan att skjuta över ansvaret.
För egen del är tillit det viktigaste i ett förhållande. Jag vet att så fort jag känner ett behov av att börja kontrollera min partner så är förhållandet på hal is. Jag behöver inte veta att en person är otrogen eller vad som undanhålls för mig för att lämna den personen. Upptäcker jag att min partners historier inte stämmer så räcker det för att skapa tillräcklig skada. På samma sätt om min partner börjar kontrollera mig. Är tilliten borta så är förhållandet dött för mig.
Jag vet att det är olika för oss alla men så är det för mig.
Det har jag ju alltid kommunicerat tidigt i den förhållanden.
Tillit är en dealbreaker för mig.
Skulle min partner börja prata om faderskapstest helt random mitt under en graviditet, ja det skulle nog skada vårt förhållande allvarligt.
Skulle han dock pratat om det tidigt i relationen (innan barn ens var på gång), ja då skulle det kanske varit något annat. Då skulle jag ju veta att detta kan hända om jag väljer att fortsätta med den här personen.