Inlägg från: Anonym (E) |Visa alla inlägg
  • Anonym (E)

Förstoppning

Hur gammal är du?
    Har du totalt stopp eller kommer det ut någonting alls?
    Sedan hur många dagar?
    Kommer det gaser?
    Är du illamående/har kräkts, eller har god aptit?

• Anonym (E)

Man dör inte av vanlig förstoppning, men man kan må väldigt dåligt.

Vi vet inget om orsaken till ts förstoppning. Jag har inte hört svar om det inte ens kommer ut gaser.
    Då kan det vara bråttom. Det kan röra sig i om tarmvred av tjocktarmen (är tunntarmen inblandad har man oftast mer ont och kräkningar.

Känslan att inget kommer ut kan också bero på att det är tomt, men inflammerat i tarmen.

Kommer gaser och ev lite lös avföring ut är det inte lika bråttom, men helt stopp i tarmen skall leda till akutbesök.
    Ett eventuellt totalstopp som leder till tarmvred av tjocktar.en kan vara livshotande. 

• Anonym (E)
    Anonym (V) skrev 2025-05-10 19:35:31 följande:

Jag köpte microlax och skulle tagit ikväll. Men troligtvis pga ett stress påslag så brakade det till i magen och jag kunde med stor smärta gå. 

Nu till nästa problem. Det blev blodfärgat vatten i toaletten och massa blod på pappret när jag torkade mig. En spricka troligtvis. Så följdfråga. Är det farligt?

Om du fortsätter ha ovanliga förstoppningsproblem, och blodet fortsätter komma bör du bli undersökt för att utesluta en tumör.
    Blir det bra på ett par dagar kan du ta det lugnt.
  • Anonym (E)
    EpicF skrev 2025-05-10 20:02:24 följande:
    Om det skulle vara en tumör som är orsaken till förstoppning så hade blodet inte varit färskt. 

Men ts borde få undersökt om hon fortsätter att bli förstoppad utan anledning. 
    En rektaltumör ger färskt blod, likaså en analcancer. Även övriga tumörer i tjocktarmen kan ge färsk blödning, men det vanligaste är naturligtvis sprickor och hemorrojder.
    En inflammation i tarmen kan också ge rött blod, samt känslan att inte kunna tömma tarmen, men nu hade ju ts faktiskt avföring där.
  • Anonym (E)
    EpicF skrev 2025-05-10 20:42:18 följande:
    Tumörer bruker ge svart blod. Färskt rött blod är "bra".
    Färgen på blodet beror på hur högt uppifrån det kommer (oftast svart vid magsår), men också hur snabbt/mycket det blöder. En tumör nära ändtarmsöppningen ger rött blod.
  • Anonym (E)
    EpicF skrev 2025-05-10 22:00:31 följande:
    Inte alltid. 
    Nej, inte alltid, men färskt rött blod kan komma från en tumör även om andra orsaker är vanligare.
Svar på tråden Förstoppning