• Anonym (V)

Förstoppning

När kan förstoppning bli farligt? 

Jag är en person som i vanliga fall har stressmage och 90% av tiden har diarré. Har aldrig haft förstoppning i vuxen ålder, fören nu..

Troligtvis sitter det ett stop i slutet av tarmen då jag flera gånger har försökt gå och känner att det sitter som ett stort cementblock där. 

Hur många dagar kan man gå runt med detta innan det riskerar att bli farligt? 

Det gör inte ont i magen i nuläget men magen känns uppblåst 

• Svar på tråden Förstoppning
  • Anonym (Huao)

Kolla med 1177. Det finns en del att läsa, och man kan ju ringa dem också. 

Om du inte har gjort det, prova mikrolax. Och ät något svagt laxerande. Drick ordentligt. Om såna vardagsmetoder är testade och inte funkar ska man söka vård. 

• klyban

Varför går du inte och köper dig lite lactolose eller den där bruspåsen movicol och gör något åt saken.

Och farligt blir väl det när man stoppar i sig mer och mer mat och att systemet inte längre kan ta hand om det.

Äter du morfin, för låter ovanligt att du går från mestadels diarréer till stenhård magen.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (V)
    klyban skrev 2025-05-09 14:26:54 följande:

Varför går du inte och köper dig lite lactolose eller den där bruspåsen movicol och gör något åt saken.

Och farligt blir väl det när man stoppar i sig mer och mer mat och att systemet inte längre kan ta hand om det.

Äter du morfin, för låter ovanligt att du går från mestadels diarréer till stenhård magen.

Vet inte om det fungerar att ta laxerande om stoppet sitter längst ner i tarmen. Tänk om jag blir lös i magen men det ändå inte kommer ut för det sitter som ett stopp längst ner. Kan ju bli problematiskt.
    Det är konstigt för jag känner känslan att jag behöver gå på toa men det går inte. 

• Anonym (mikro)
    Anonym (V) skrev 2025-05-09 13:44:16 följande:
    Förstoppning

Jag är en person som i vanliga fall har stressmage och 90% av tiden har diarré. Har aldrig haft förstoppning i vuxen ålder, fören nu..

Troligtvis sitter det ett stop i slutet av tarmen då jag flera gånger har försökt gå och känner att det sitter som ett stort cementblock där. 

Några dagar stopp är ingen fara, men obehagligt såklart.

Köp ett Mikrolax eller liknande så löser du upp proppen som sitter fast. 
  • Anonym (V)
    Anonym (mikro) skrev 2025-05-09 14:47:25 följande:

Anonym (mikro) skrev 2025-05-09 14:47:25 följande:

Ok tack! Ska leta efter Microlax
  • klyban
    Anonym (V) skrev 2025-05-09 14:42:09 följande:

Vet inte om det fungerar att ta laxerande om stoppet sitter längst ner i tarmen. Tänk om jag blir lös i magen men det ändå inte kommer ut för det sitter som ett stopp längst ner. Kan ju bli problematiskt.
    Det är konstigt för jag känner känslan att jag behöver gå på toa men det går inte. 

Det sprider sig ned i systemet sakta med säkert.
    Sen har du även andra som verkar från andra hållet och där du applicerar dom i ändtarmen.

Hjälper ju inte nu i ditt fall, men märkt att sesamfrö är bra på mjuka upp magen.
    Och brukar göra ett LCHF.bröd, eller kan man bara skicka in en massa sesam i munnen och skölja ned med vatten.
    Detta blir rätt tråkigt i längden, så är bara tänkt för stunden så att säga.

Åt du morfin?
    För om du gör, så bör du köra dessa jag sade för fortsättningen.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (Huao)

Diarré kan, hur konstigt det än låter, vara symptom på förstoppning. Om det sitter ett hårt stopp kan det rinniga ta sig förbi. En del går med sån förstoppning jättelänge utan att förstå det. Du kan prova en kur tex Movicol. Drick ordentligt och rör på dig (typ promenad) minst en timme varje dag. Komplettera med Mikrolax. Har du tur är magen igång sen. Om den börjar krångla igen så fort du slutar med Movicol - prata med läkare. 

• EpicF
    klyban skrev 2025-05-09 14:26:54 följande:

Varken lactulose eller movicol hjälper om stopper sitter i ändtarmen. Och både lactulose och movicol är främst till för att förebygga mot förstoppning. 
    Anonym (V) skrev 2025-05-09 13:44:16 följande:
    Förstoppning

Det du ska göra är att gå till närmsta apotek och köpa microlax. Det får upp stoppet i endtarmen. 

Sedan kan du köpa en flaska med lactulos och ta några dagar/en vecka tills det har stabiliserat sig med magen. 
  • Anonym (H)

Microlax fungerar alltid bra.

• Anonym (E)

Hur gammal är du?
    Har du totalt stopp eller kommer det ut någonting alls?
    Sedan hur många dagar?
    Kommer det gaser?
    Är du illamående/har kräkts, eller har god aptit?

Svar på tråden Förstoppning