• Anonym (Så trött)

Kan han kräva ersättning i efterhand?

Vi har delad vårdnad och varannan vecka, finns inga papper skrivna om det utan vi kom överens om det ändå.

Pappan pratar inte med mig utan låter sonen sköta all kommunikation själv.
    Pga kompisar och ett specifik intresse så har sonen börjat att spendera mer tid hos pappan. I början stämde jag av med pappan om det verkligen var ok, men eftersom jag bara får skit för det och pappan aldrig stämmer av med mig så har jag slutat fråga.
    Kan pappan komma med någon form av krav att jag ska ersätta honom för extratiden sonen är där fast jag aldrig gått med på att sonen är det?
    Pappan får hela barnbidraget.
  • Svar på tråden Kan han kräva ersättning i efterhand?
  • Anonym (I)

Ja det kan han. 

Se till att få såna beslut på papper istället. Antingen om ni själva kan skriva under det och om inte så bjud in till familjerätten. 

• Anonym (Så trött)
    Anonym (I) skrev 2025-05-10 08:01:42 följande:

Ja det kan han. 

Se till att få såna beslut på papper istället. Antingen om ni själva kan skriva under det och om inte så bjud in till familjerätten. 

Om jag fått frågan och accepterat att sonen är där mer tid hade jag köpt det, men nu har jag ju aldrig ens sagt ja.
    Är ju även att pappan hindrar mig från umgänge och då ska jag betala honom för det?
  • Dexter dot com
    Anonym (Så trött) skrev 2025-05-10 08:11:55 följande:
    Om jag fått frågan och accepterat att sonen är där mer tid hade jag köpt det, men nu har jag ju aldrig ens sagt ja.
    Är ju även att pappan hindrar mig från umgänge och då ska jag betala honom för det?
    Eftersom du låter sonen vara där har du ju accepterat det. Annars får du ju se till att sonen är hos dig när han ska vara hos dig.
  • Anonym (M)
    Har du sagt nej? Du verkar ha gått med på det eftersom du inte protesterade. 
  • Jemp
    Det handlar ju om sonens kostnader. 
  • Anonym (Så trött)
    Anonym (M) skrev 2025-05-10 08:35:32 följande:
    Har du sagt nej? Du verkar ha gått med på det eftersom du inte protesterade. 
    Jag protesterar så klart, men ingen lyssnar. 
    Kan inte åka dit och knöla in en tonåring som är 2dm längre och 30kg tyngre än mig i bilen.

Har inget med att han vill umgås med sonen att göra för de ses knappt utan det är mer ett drag för att såra mig. Har varit en jäkla soppa de senaste åren som jag försökt att inte dra in barnen i.
  • Anonym (M)
    Anonym (Så trött) skrev 2025-05-10 08:55:54 följande:
    Jag protesterar så klart, men ingen lyssnar. 
    Kan inte åka dit och knöla in en tonåring som är 2dm längre och 30kg tyngre än mig i bilen.

Har inget med att han vill umgås med sonen att göra för de ses knappt utan det är mer ett drag för att såra mig. Har varit en jäkla soppa de senaste åren som jag försökt att inte dra in barnen i.

Då så, se till att få ett skriftligt avtal. 

• Anonym (Va?)

Nej, nej och åter nej.

De kostnade pappan drar på sig kan han inte kräva tillbaka av dig.
    Oavsett vad andra säger här i tråden.

Då skulle han ju kunna köpa en bil och kräva dig på 100 000!

• Tom Araya

Jag säger nej och motsäger inläggen ovan. 

Det borde vara så att det måste finnas en överenskommelse om att sonen tillbringar mer tid hos pappan för att han ska kunna kräva någon ersättning för det.

• Anonym (Va?)
    Tom Araya skrev 2025-05-10 09:10:53 följande:

Jag säger nej och motsäger inläggen ovan. 

Det borde vara så att det måste finnas en överenskommelse om att sonen tillbringar mer tid hos pappan för att han ska kunna kräva någon ersättning för det.

Exakt.
    Att rådfråga här i forumet blir ibland rena katastrofen när okunniga babblar en massa okunnigt strunt.
Svar på tråden Kan han kräva ersättning i efterhand?