• Anonym (Så trött)

Kan han kräva ersättning i efterhand?

Vi har delad vårdnad och varannan vecka, finns inga papper skrivna om det utan vi kom överens om det ändå.

Pappan pratar inte med mig utan låter sonen sköta all kommunikation själv.
    Pga kompisar och ett specifik intresse så har sonen börjat att spendera mer tid hos pappan. I början stämde jag av med pappan om det verkligen var ok, men eftersom jag bara får skit för det och pappan aldrig stämmer av med mig så har jag slutat fråga.
    Kan pappan komma med någon form av krav att jag ska ersätta honom för extratiden sonen är där fast jag aldrig gått med på att sonen är det?
    Pappan får hela barnbidraget.
  • Svar på tråden Kan han kräva ersättning i efterhand?
  • Dexter dot com
    Anonym (Så trött) skrev 2025-05-10 08:55:54 följande:
    Jag protesterar så klart, men ingen lyssnar. 
    Kan inte åka dit och knöla in en tonåring som är 2dm längre och 30kg tyngre än mig i bilen.

Har inget med att han vill umgås med sonen att göra för de ses knappt utan det är mer ett drag för att såra mig. Har varit en jäkla soppa de senaste åren som jag försökt att inte dra in barnen i.
    Tycker du inte själv att det vore lämpligt att ersätta pappan för ökade kostnader när sonen vill bo där mer? Även om pappan gör det för att såra dig verkar ju sonen föredra att bo mer hos pappan.
  • Anonym (Mamma)

Bor sonen mer hos honom kan har kräva underhåll

• Anonym (Va?)
    Anonym (Mamma) skrev 2025-05-10 09:17:35 följande:

Bor sonen mer hos honom kan har kräva underhåll

Då år han göra det, men innan dess är ts inte skyldig att betala en krona.
  • Anonym (K)

nej - det behöver inte finnas skriftlig överenskommelse för att pappan ska kunna kräva ersättning.

bor barnet hos den andra föräldern mer så kan den föräldern kräva underhåll pga den bedöms vara boendeförälder. Att bo mer kan skilja så pass lite som 40-60. Har erfarenhet efter rättsprocess där det var ungefär den fördelningen och där krav kom 2 år i efterhand och utan skriftligt ändrad överenskommels. 

underhåll kan krävas 3 år retroaktiv.

• Anonym (K)
    Anonym (Va?) skrev 2025-05-10 09:18:23 följande:
    Då år han göra det, men innan dess är ts inte skyldig att betala en krona.
    Tyvärr har du fel - pappan kan via ombud och en vb en rättsprocess kräva underhåll.
    har erfarenhet av exakt detta tyvärr 
    pappan kommer vinna och då får TS här dessutom stå för hans rättegångskostnader om det går så långt
  • Jemp
    Anonym (Va?) skrev 2025-05-10 09:08:14 följande:

Nej, nej och åter nej.

De kostnade pappan drar på sig kan han inte kräva tillbaka av dig.
    Oavsett vad andra säger här i tråden.

Då skulle han ju kunna köpa en bil och kräva dig på 100 000!

Va? Nån annans bil har man givetvis inte betalningsansvar för. Det har man dock för sitt barn. 
  • Anonym (Va?)
    Jemp skrev 2025-05-10 09:26:54 följande:
    Va? Nån annans bil har man givetvis inte betalningsansvar för. Det har man dock för sitt barn. 
    Bilen köps givetvis till barnet om du inte förstod det.
  • EpicF
    Anonym (Så trött) skrev 2025-05-10 08:11:55 följande:
    Om jag fått frågan och accepterat att sonen är där mer tid hade jag köpt det, men nu har jag ju aldrig ens sagt ja.
    Är ju även att pappan hindrar mig från umgänge och då ska jag betala honom för det?
    På vilket sätt hindrar pappan dig från umgänge? 

Sonen är den som har rätt till umgänge med dig (egentligen inte tvärt om) och han vill, pga kompisar, vara mer hos pappa. Dvs sonen väljer kompisar framför att umgås med dig. 

Nej, pappan kan egenlige inte kräva ersättning från dig mer än att han eventuellt kräva underhållsbidrag/underhållsstöd. Och nej, pappan hindrar inte sonen att umgås med dig. 
  • EpicF
    Anonym (Va?) skrev 2025-05-10 09:08:14 följande:

Nej, nej och åter nej.

De kostnade pappan drar på sig kan han inte kräva tillbaka av dig.
    Oavsett vad andra säger här i tråden.

Då skulle han ju kunna köpa en bil och kräva dig på 100 000!

Nej, det kan han inte eftersom en bil på intet sätt är en matkostnad. 
Svar på tråden Kan han kräva ersättning i efterhand?