Inlägg från: Anonym (Funderar) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Funderar)

All nymodig påtvingad inkudering

Jag har reagerat på att så himla mycket reklam numera är så mångkulturell. En vit kvinna med en svart man, ett samkönat par eller något annat som inte är det "vanliga".

Jag har eg inga åsikter om vem folk väljer som partner men tycker ändå att det är på något sätt ett försök att uppfostra befolkningen att tänka "rätt".

För mig har det tvärtomeffekt, det stör mig så det nästan kliar och jag skulle aldrig köpa något eller ingå något avtal med dessa som riktigt vill nöta in dessa budskap.

Är det fler som stör sig på detta eller borde jag försöka att bara ignorera det? Blir nog svår iofs.

• Svar på tråden All nymodig påtvingad inkudering
  • Anonym (Funderar)
    Anonym (Ty) skrev 2025-05-10 10:15:52 följande:

Det märks tydligt att vår media vill vinkla in mycket. Du ser ofta vit kvinna med svart man men du ser knappt aldrig svart kvinna med vit man. Man intervjuar också bara kvinnliga experter numera, man tror på nåt sätt att ersätter man ett systemfel med ett annat systemfel så blir det rätt. Sverige i ett nötskal. 

Det har rätt i, visst är det märkligt!

Jag har även svårt för kvoteringar, ta den mest kompetenta bara. Vad spelar hudfärg eller kön för roll när det bara borde handla om kompetens?
  • Anonym (Funderar)
    Lynx123 skrev 2025-05-10 10:27:40 följande:

Ser sällan reklam men samtidigt undrar.jag vad.det är himla farligt med att visa samkönade par eller par med olika hudfärg. Vad är problemet, liksom? 

Det skrev jag i ts. Kommentar #1 har samma tankar så läs gärna vad personen skrev.
  • Anonym (Funderar)
    Lynx123 skrev 2025-05-10 10:50:22 följande:
    Okej, som svar på din fråga i ts: ignorera det.
    Det är ju det jag borde men det är svårt när jag börja irritera mig så mycket på det.
  • Anonym (Funderar)
    Mrs Moneybags skrev 2025-05-10 11:02:07 följande:

Det ena är ju att vi faktiskt existerar - vi som inte är vita - och också köper kläder, lagar mat, reser osv. Självklart vill företagen sälja till oss också. 

Det andra är att varje gång du klickar på en skrattemoji eller en arg emoji på en sådan reklam på Facebook så får du upp fler liknande reklaminslag. Det handlar om algoritmer. 

Det är klart att ni existerar.
    Det är inget problem, jag tror nog att du förstår hur jag menar ändå.

Jag vet, jag klickar aldrig på sånt. Det är mest på tv dock som det stör mig.
  • Anonym (Funderar)
    Anonym (Oj) skrev 2025-05-10 11:06:54 följande:
    Du menar att du vet att det finns samkönade relationer, relationer där båda inte är vita osv, men du vill slippa se det?

Ja, byt kanal. Stäng tv under reklampauser. Detta är ju ditt problem att lösa. 
    Missförstår du med flit?
  • Anonym (Funderar)
    Anonym (Ella) skrev 2025-05-10 11:08:45 följande:
    Då får du jobba med dig själv så du inte måste gå omkring och vara irriterad på något så meningslöst som hudfärgen eller könet på en modell i reklam.

Adblocker är en annan bra idé.
    På datorn är det inget problem, där har jag AdBlocker.
    Detta gäller TV-reklam. Främst på TV4.

Vet du inte hur svårt det är att släppa saker som man stör sig på?

Varför måste allt pk-as in i skallen med slägga nu för tiden? 
  • Anonym (Funderar)
    Anonym (Oj) skrev 2025-05-10 11:04:48 följande:
    Anonym (Funderar) skrev 2025-05-10 10:18:14 följande:
    Det har rätt i, visst är det märkligt!

Jag har även svårt för kvoteringar, ta den mest kompetenta bara. Vad spelar hudfärg eller kön för roll när det bara borde handla om kompetens?

Menar du att vita är mer kompetenta att spela in reklamfilm?
    Nej?
  • Anonym (Funderar)
    Anonym (Sem) skrev 2025-05-10 11:42:21 följande:
    Så du ska inte behöva arbeta med dig själv?
    Det du uppfattar som avvikande ska bort istället?
    Citerar mig själv:

Jag har eg inga åsikter om vem folk väljer som partner men tycker ändå att det är på något sätt ett försök att uppfostra befolkningen att tänka "rätt".
  • Anonym (Funderar)
    Anonym (Ella) skrev 2025-05-10 12:06:28 följande:
    Om jag stör mig på något så låter jag det vara. Om jag skulle gå och tänka på alla världens irritationsmoment skulle jag aldrig kunna vara glad. Dock handlar mina irritationsmoment om folk som inte använder blinkers, folk som cyklar mot trafiken, folk som inte använder hörlurar när de tittar på högljudda jobbiga klipp... Inte vilken hudfärg eller sexuell läggning andra människor har.

Tycker du att det är "pk" att homosexuella par och personer med mörkare hudfärg får visas upp i media så säger det mer om dig än något annat.

Du skulle förmodligen explodera av ilska om du träffade min kusin som är en homosexuell transkille adopterad från Indien, hans pojkvän är en blond svensk 😂 själv är jag svensk kvinna i förhållande med en östasiatisk kille. Tro mig, vi finns på riktigt också, inte bara i TV4-reklamer.
    Nej, det skulle jag inte.

Får väl citera mig själv igen då eftersom du inte verkar ha tagit in min ts.

"
    Jag har eg inga åsikter om vem folk väljer som partner men tycker ändå att det är på något sätt ett försök att uppfostra befolkningen att tänka "rätt"."
  • Anonym (Funderar)
    Anonym (SA) skrev 2025-05-10 12:09:25 följande:

Man försöker ju påvisa att detta är det "normala". Att det är så gemene man lever i Sverige. Att det är representativt för Sveriges befolkning. Tror det är mer det som ts och många andra stör sig på! Hur många vita förekommer i reklamen i Gambia? Folk får leva precis hur de vill, men kom inte och påstå att det är det vanliga med rasblandning och samkönat! Tyvärr kommer det att komma men ännu är vi inte där!

Du har rätt i det mesta du skriver, med undantag från att jag inte bryr mig om "rasblandning" om det är vad människan som valt det vill ha. Eller samkönat heller för den delen.

Min kompis dotter är lesbisk och lever med en kvinna, varför skulle ja ha problem med det?
    Dock sa min kompis en gång att "det vore lättare att säga Anna och Pelle, än Anna och Lisa... (påhittade namn).
    Detta sas efter några glas vin och jag tror inte att hon skulle erkänna det idag.
  • Anonym (Funderar)
    Anonym (Oj) skrev 2025-05-10 12:20:19 följande:
    Anonym (Funderar) skrev 2025-05-10 11:55:50 följande:
    Citerar mig själv:

Det är ju en åsikt du har, inte fakta. 
    Men du behöver inte bli uppfostrad, du kan välja bort reklamen. 

Ja, det är min åsikt och åsikter är inte fakta.
    Det är väl självklart?

Att jag skrev det berodde på att jag inte ville bli missuppfattad men det hjälpte föga.

Hur väljer jag bort reklamen på TV4? 
  • Anonym (Funderar)
    Anonym (Ella) skrev 2025-05-10 12:42:53 följande:
    Sluta se på TV4. Alternativt att du gör något annat i reklampausen. Läs en bok. Umgås med en vän.
    Skriv ett kränkt brev till TV4 och förklara hur deras reklamer förstör ditt liv.
    Ring till statsministern och klaga. Gå till kung Carl Gustaf och beklaga dig.
    Sök tid hos en terapeut och be om hjälp att hantera stora känslor.
    Res utomlands där TV4 inte ens sänds.
    Släng ut teven och sätt upp en dockteater istället.

Möjligheterna är oändliga.
    Tack och åter tack för dina råd, jag tror att jag ringer kungen direkt.
    Du behöver inte bidra med fler.
  • Anonym (Funderar)
    Xenia skrev 2025-05-10 16:03:34 följande:
    Vad menar du med "motsatt verkan"? 
    Motsatt verkan, att jag inte skulle köpa deras produkt eller anlita deras tjänster.
  • Anonym (Funderar)
    Anonym (qwerty) skrev 2025-05-10 18:37:56 följande:

Mån får ju inte säga annat än att mångkultur är fint och alla lika bla bla bla
    Men jag slutade shoppa på Åhléns efter att de hade en reklamserie med en familj som läser pippi långstrump på arabiska, något som inte ens säljs på Åhléns. Hade det varit så att Åhléns hade en bokhylla med svenska författare översatta på massa språk skulle jag förstå dem, men det var bara sådan typisk pk-inkludering och jag lessnade. 

Men va, den reklamen har jag missat.
    Snacka om idioti alltså. Jag är inte kund hos Åhléns oavsett och det känns ju bra nu iaf.

Minns reklamen från HM med en svart pojke med en tröja med en apa på, vilket ramaskri det blev. Är det inte märkligt att de associeras en koppling samtidigt som allt ska vara så inkluderande?
    HM var t o m tvungna att be om ursäkt för att de haft en barntröja på ett... barn.

Missuppfatta nu inte detta, jag tycker faktiskt att alla barn kan få ha en tröja med en apa på utan att det ska reageras på något som helst sätt.

Att däremot ha en pojke som Lucia är totalvrickat, ett praktexempel på när det faktiskt gått för långt.
  • Anonym (Funderar)
    klyban skrev 2025-05-11 10:35:44 följande:

Då är ett gott råd att inte säga saker som är rasistiska, och istället påvisa med saklighet och fakta.

Rätt komiskt att vi har människor som gråter över vad det är för människor i reklamen, och när vi andra byter helst kanal när vi ser den.

Nåja, rasism tolkas olika bland människor.

Vissa påstår att "omvänd rasism" inte existerar. Jo, det gör den. Faktiskt.
  • Anonym (Funderar)
    Anonym (Funderar) skrev 2025-05-11 10:50:05 följande:
    Men va, den reklamen har jag missat.
    Snacka om idioti alltså. Jag är inte kund hos Åhléns oavsett och det känns ju bra nu iaf.

Minns reklamen från HM med en svart pojke med en tröja med en apa på, vilket ramaskri det blev. Är det inte märkligt att de associeras en koppling samtidigt som allt ska vara så inkluderande?
    HM var t o m tvungna att be om ursäkt för att de haft en barntröja på ett... barn.

Missuppfatta nu inte detta, jag tycker faktiskt att alla barn kan få ha en tröja med en apa på utan att det ska reageras på något som helst sätt.

Att däremot ha en pojke som Lucia är totalvrickat, ett praktexempel på när det faktiskt gått för långt.
    Måste korrigera mig själv nu.

Det var inte en apa på tröjan utan en text där det stod "coolest monkey in the jugle".

Rätt ska vara rätt.

Och det är fan tragiskomiskt att gapa om rasism i det fallet. 
    Alla ska inkluderas men en svart pojke får inte visas i just detta plagg.

Det är fan vrickat.
Svar på tråden All nymodig påtvingad inkudering