• Anonym (Funderar)

All nymodig påtvingad inkudering

Jag har reagerat på att så himla mycket reklam numera är så mångkulturell. En vit kvinna med en svart man, ett samkönat par eller något annat som inte är det "vanliga".

Jag har eg inga åsikter om vem folk väljer som partner men tycker ändå att det är på något sätt ett försök att uppfostra befolkningen att tänka "rätt".

För mig har det tvärtomeffekt, det stör mig så det nästan kliar och jag skulle aldrig köpa något eller ingå något avtal med dessa som riktigt vill nöta in dessa budskap.

Är det fler som stör sig på detta eller borde jag försöka att bara ignorera det? Blir nog svår iofs.

• Svar på tråden All nymodig påtvingad inkudering
  • Anonym (Ty)

Det märks tydligt att vår media vill vinkla in mycket. Du ser ofta vit kvinna med svart man men du ser knappt aldrig svart kvinna med vit man. Man intervjuar också bara kvinnliga experter numera, man tror på nåt sätt att ersätter man ett systemfel med ett annat systemfel så blir det rätt. Sverige i ett nötskal. 

• Anonym (Funderar)
    Anonym (Ty) skrev 2025-05-10 10:15:52 följande:

Det märks tydligt att vår media vill vinkla in mycket. Du ser ofta vit kvinna med svart man men du ser knappt aldrig svart kvinna med vit man. Man intervjuar också bara kvinnliga experter numera, man tror på nåt sätt att ersätter man ett systemfel med ett annat systemfel så blir det rätt. Sverige i ett nötskal. 

Det har rätt i, visst är det märkligt!

Jag har även svårt för kvoteringar, ta den mest kompetenta bara. Vad spelar hudfärg eller kön för roll när det bara borde handla om kompetens?
  • Lynx123

Ser sällan reklam men samtidigt undrar.jag vad.det är himla farligt med att visa samkönade par eller par med olika hudfärg. Vad är problemet, liksom? 

• Anonym (Funderar)
    Lynx123 skrev 2025-05-10 10:27:40 följande:

Ser sällan reklam men samtidigt undrar.jag vad.det är himla farligt med att visa samkönade par eller par med olika hudfärg. Vad är problemet, liksom? 

Det skrev jag i ts. Kommentar #1 har samma tankar så läs gärna vad personen skrev.
  • Lynx123
    Anonym (Funderar) skrev 2025-05-10 10:33:10 följande:
    Det skrev jag i ts. Kommentar #1 har samma tankar så läs gärna vad personen skrev.
    Okej, som svar på din fråga i ts: ignorera det.
  • Anonym (Funderar)
    Lynx123 skrev 2025-05-10 10:50:22 följande:
    Okej, som svar på din fråga i ts: ignorera det.
    Det är ju det jag borde men det är svårt när jag börja irritera mig så mycket på det.
  • Mrs Moneybags

Det ena är ju att vi faktiskt existerar - vi som inte är vita - och också köper kläder, lagar mat, reser osv. Självklart vill företagen sälja till oss också. 

Det andra är att varje gång du klickar på en skrattemoji eller en arg emoji på en sådan reklam på Facebook så får du upp fler liknande reklaminslag. Det handlar om algoritmer. 

• Anonym (Oj)
    Anonym (Funderar) skrev 2025-05-10 10:18:14 följande:

Jag har även svårt för kvoteringar, ta den mest kompetenta bara. Vad spelar hudfärg eller kön för roll när det bara borde handla om kompetens?
    Anonym (Funderar) skrev 2025-05-10 10:18:14 följande:

Menar du att vita är mer kompetenta att spela in reklamfilm?
  • Anonym (Oj)
    Anonym (Funderar) skrev 2025-05-10 10:57:30 följande:
    Det är ju det jag borde men det är svårt när jag börja irritera mig så mycket på det.
    Du menar att du vet att det finns samkönade relationer, relationer där båda inte är vita osv, men du vill slippa se det?

Ja, byt kanal. Stäng tv under reklampauser. Detta är ju ditt problem att lösa. 
  • Anonym (Funderar)
    Mrs Moneybags skrev 2025-05-10 11:02:07 följande:

Det ena är ju att vi faktiskt existerar - vi som inte är vita - och också köper kläder, lagar mat, reser osv. Självklart vill företagen sälja till oss också. 

Det andra är att varje gång du klickar på en skrattemoji eller en arg emoji på en sådan reklam på Facebook så får du upp fler liknande reklaminslag. Det handlar om algoritmer. 

Det är klart att ni existerar.
    Det är inget problem, jag tror nog att du förstår hur jag menar ändå.

Jag vet, jag klickar aldrig på sånt. Det är mest på tv dock som det stör mig.
Svar på tråden All nymodig påtvingad inkudering