• Anonym (Kriminell särbo?)

Begår man "folkbokföringsbrott" genom att vara särbo?

Det fick jag kastat i ansiktet av en "kompis" häromdagen. Att jag "medvetet begår folkbokföringsbrott". H*n bemödade sig med att leta på en massa länkar som skulle påvisa hur brottslig jag är.
    Jag har träffat en kille och vi har funnit att vi trivs bäst som särbo. Några dagar här, några dagar där. Vi är ofta hos honom då det passar kommunikationerna till våra jobb bättre. Vid långhelger och ledigheter och så stannar vi också lite längre hos den ena. Är detta "folkbokföringsbrott", då man "bör tillbringa mestadels av tiden där man är skriven", jag minns inte hur orden går exakt. Får man inte vara särbo då??? Vi har inga bidrag för våra boenden, hyr inte ut något i andra hand eller liknande. Kan jag med gott samvete be min "kompis" dra och helvete?? Eller i alla fall kamma till sig och sköta sitt?

• Svar på tråden Begår man "folkbokföringsbrott" genom att vara särbo?
  • EpicF

Om ni hade bott tillsammans 20 av 30 dagar per månad till honom så kan det nog ses som att ni bor tillsammans på den adressen och då i realiteten kan begå du folkbokfödingsbrott. 

Folkbokföringsbrott handlar inte bara om att man mottar felaktiga bidrag, utan också om bar man ska rösta, vilket sjukhus man tillhör eller vc. 

Men folkbokföringsbrott ska det också finnas uppsåt, dvs att man medvetet inte adressändring för att man ex har bostadsbidrag. 

I ditt fall tvivlar jag starkt på att du skulle kunna bli dömda för folkbokföringsbrott. 

• Anonym (J)

Hur många nätter per månad bor du hos honom?

• Anonym

Man ska vara skriven på adressen där man har sin huvudsakliga dygnsvila.
    Man behöver inte ha någon vinning på det för att det ska räknas som folkbokföringsbrott

• Anonym

Man ska vara skriven på adressen där man har sin huvudsakliga dygnsvila.
    Man behöver inte ha någon vinning på det för att det ska räknas som folkbokföringsbrott

• Anonym (nope)
    EpicF skrev 2025-05-10 14:04:54 följande:

Om ni hade bott tillsammans 20 av 30 dagar per månad till honom så kan det nog ses som att ni bor tillsammans på den adressen och då i realiteten kan begå du folkbokfödingsbrott. 

Folkbokföringsbrott handlar inte bara om att man mottar felaktiga bidrag, utan också om bar man ska rösta, vilket sjukhus man tillhör eller vc. 

Men folkbokföringsbrott ska det också finnas uppsåt, dvs att man medvetet inte adressändring för att man ex har bostadsbidrag. 

I ditt fall tvivlar jag starkt på att du skulle kunna bli dömda för folkbokföringsbrott. 

Du har fel. Folkbokföringsbrott handlar inte ALLS om felaktiga bidrag. Det handlar enkom om att man SKA vara folkbokförd där man har sin huvudsakliga dygnsvila.  Inte varför alls.

men ja, vi vet nog alla att du som vanligt inte kommer att erkänna att du har fel utan försöka snirkla till det på något sätt....
  • Anonym (Abc)
    Anonym (nope) skrev 2025-05-10 22:14:36 följande:
    Du har fel. Folkbokföringsbrott handlar inte ALLS om felaktiga bidrag. Det handlar enkom om att man SKA vara folkbokförd där man har sin huvudsakliga dygnsvila.  Inte varför alls.

men ja, vi vet nog alla att du som vanligt inte kommer att erkänna att du har fel utan försöka snirkla till det på något sätt....
    Det spelar ingen roll om hen har fel. Visst kanske det kan klassas som folkbokföringsbrott men om man skulle straffas för den situationen ts är i så är det här landet sjukare än jag trodde.

Och om ts Kompis stör sig på detta så är personen dum i huvudet. Men hen är förmodligen bara en besserwisser.
  • Anonym (Sss)
    Anonym (Abc) skrev 2025-05-10 22:24:13 följande:
    Det spelar ingen roll om hen har fel. Visst kanske det kan klassas som folkbokföringsbrott men om man skulle straffas för den situationen ts är i så är det här landet sjukare än jag trodde.

Och om ts Kompis stör sig på detta så är personen dum i huvudet. Men hen är förmodligen bara en besserwisser.
    Kompisen kanske även tillför den gruppen som anser att man ska vara sambos om man är tillsammans. Är man särbos så är man inte i en riktigt relation. Sen finns det ju de som är snäppet värre och anser att om man inte är gift så är man singel 😁
  • EpicF
    Anonym (nope) skrev 2025-05-10 22:14:36 följande:

Vilket också var det jag skrev....

"Folkbokföringsbrott handlar inte bara om att man mottar felaktiga bidrag"

polisen.se/utsatt-for-brott/polisanmalan/sakerhet-och-ordning-i-samhallet/folkbokforingsbrott/

Som du kanske kan läsa kan folkbokföringsbrott handlar om bla bostadsbidrag. 
  • Anonym (Wtf)

Vad har du för konstig kompis?! 
    Vad är det för skitsak att haka upp sig på? 

Svar på tråden Begår man "folkbokföringsbrott" genom att vara särbo?