• Aliona

Begår man "folkbokföringsbrott" genom att vara särbo?

EpicF skrev 2025-05-11 19:36:50 följande:
    Klart man får vara särbo. 

Vårdcentral kan man lista sig på den man vill. Och ja, tekniskt sätt kan man säkert rösta i en annan lokal än den man bor i. Dock kan man inte rösta i en annan kommun än den man bor. 

Strunt i kompis och fortsätt som särbo. Något folkbokföringsbrott kommer du aldrig bli dömt för. 
    Nej, man kan inte rösta i annan vallokal än där man är skriven, men man kan förtidsrösta var man vill. 
  • Aliona
    EpicF skrev 2025-05-11 23:08:55 följande:
    Jag röstade i en annan lokal och det gick fint. Möjligt att det inte gör längre. 

Förtidsrösta är något annat. 
    EpicF skrev 2025-05-11 23:08:55 följande:
    Jag röstade i en annan lokal och det gick fint. Möjligt att det inte gör längre. 

Förtidsrösta är något annat. 

Nej, det går inte fint. Då har du förtidsröstat. Det kan man göra på vissa stållen på valdagen också. I ordinarie val finns röstlängder med de som har rösträtt i respektive valdistrikt. Är man inte med i röstlängden så får man inte rösta. Den lokal man får rösta i står skrivet på röstkortet och man kan bara gå dit eller till förtidsröstning. 

Här finns reglerna: https://www.val.se/att-rosta/var-rostar-jag/rosta-pa-valdagen.html

Svar på tråden Begår man "folkbokföringsbrott" genom att vara särbo?