Finns det någon som kommit ur en djup depression? Hur gjorde ni?
Jag hade depression i ca 6 år konstant. Alla saker som hjälpte mig:
1. Hade en stöttade familj som alltid fanns där för mig
2. Efter flera år av att gå till fel psykologer hittade jag sedan den rätta som hjälpte mig - detta är jätteviktigt att gå till en som förstår en.
3. Jag började styrketräna. Detta är nog den viktigaste delen som gjorde att jag kom ur min depression, det fick mig att komma ut ur sängen och att jag hade något att åka till som fick mig att må bra, jag la upp olika mål med träningen som gjorde att jag fick ett syfte. Finns olika mängder av träningsformer!
4. Husdjur, vi hade hundar som gjorde att man tog sig ut på promenad och hundarna fanns alltid där med närhet, att klappa och ha den närheten.
5. Jag och min mamma kollade massor med reality serier, det gjorde också mycket att kolla på något lättsamt om dagarna.
6. Som värst åt jag ångestdämpande, sertralin, lugnande och sömntabletter. Det var först när jag samtalade om vad som gjorde att jag hade en depression som saker började bli bättre, det tar tid men med rätt hjälp och hjälpmedel så kommer det göra mycket!
I det stora hela så var allt det ovan som gjorde att jag kom ur min svåra depression. Sen kan man må dåligt i perioder, men har aldrig fått ett "återfall" till den depressionen.som jag hade. Tror det viktigaste är att du tar reda på vad det är som gör att du har en depression och tar det därifrån. Förstår när det är som värst så har man inte ork till något och allt känns hopplöst, men kanske med hjälp av denna tråden så kanske du kan få tips och framförallt veta att du inte är ensam