• Core

Pojkvän upprörd över spa

Ju mer seriöst ett förhållande är, desto viktigare är det att ha ett eget liv också. 

Så länge du har varit tydlig och kommunikativ har du absolut rätten på din sida här, du ska inte behöva stå till svars över vad du väljer att göra i livet.

• Core
    Anonym (Rick) skrev 2025-05-11 18:53:24 följande:
    Fast kan du inte förstå att det inte handlar om att be om lov utan att planera tillsammans. Hans syster hade kunnat fylla år eller vad som helst. 

Därför man kollar av det man lägger in i kalendern.
    Bull.

Jag har varit med min fru sedan jag var 19 år, för 15 år sedan träffades vi. Idag har vi ungar, hus och hela maskineriet 

Förväntar jag mig att hon ska följa med på en födelsedag, eller vad det än är så är det upp till mig att säga det, inte upp till henne att fråga om lov för att göra saker. Samma sak med mig.

Sen kanske det blir att jag bokar något som krockar med någonting viktigare, och då bokar jag om och vi löser det som vuxna människor.

Som du förespråkar är det väl ingen som vill leva? Eller är folk så, att man har ett ägandeskap över varandra?
  • Core
    Anonym (Rick) skrev 2025-05-11 19:03:35 följande:
    Nu läste du inte vad jag skrev.

Om du vill leva manana mana så visst går du göra det.

Mycket enklare att planera tillsammans så slipper man boka av och håll på. Snacka om att slösa tid.
    Förväntar hon sig att jag ska vara nånstans ligger det i min kalender, och jag anpassar mig efter det och vice versa. 

Vill jag ta en öl med en kollega, eller spela paddel med en vän, eller åka en weekend med gamla polarna till fjällen, bokar jag själv in det, lägger det i min kalender och noterar hemma vad jag ska göra. Förutsatt att jag kan ta den del av familjebestyret som ligger på mig, det är upp till var och en att se till.

Du målar verkligen upp en mörk relation, vilken jävla depression att inte kunna vara tillräckligt självständig att man inte kan boka in sina egna aktiviteter utan att fråga om lov som nån unge 😂
  • Core
    Anonym (Rick) skrev 2025-05-11 19:15:24 följande:
    Du hittar ju bara på och läser inte vad jag skriver. 
    Hittar på vad? Du påstår ju att man måste planera även egna aktiviteter med sin partner, är det då inte underförstått att man måste fråga om lov? Att man inte på eget bevåg kan boka in något utan att kolla hemma först?
  • Core
    Anonym (Mannen) skrev 2025-05-12 00:55:15 följande:

Alla relationer är olika. Det är inte fel att kolla med sin partner om det passar att man åker på en fiskeresa en viss helg eller vad det kan vara. Är barnen i en viss ålder då de behöver en vuxen hemma hela tiden kanske det inte passar för att ens partner inte orkar eller kan ta barnen en hel helg.

Min sambo har exempelvis kroniska sjukdomar och utmattning. Det gör att hon behöver återhämtningstid nästan varje dag. Och under vissa perioder behöver jag ta barnen större delen av dagarna.

Det vuxna är att inte ha bestämda åsikter samt att vara öppen för att olika par gör på olika sätt.

Ja har man kommit överens om att det finns omständigheter som gör att båda har veto i saker som ska göras är det väl så.

Den jag besvarade menade dock att det är fundamentalt att båda måste vara med för att planera allt.

Sen står jag fast vid att i en sund relation med långsiktiga perspektiv ska du själv kunna planera in dina egna aktiviteter utan att fråga, det är om något ännu viktigare om du i övrigt får bära mer av ansvaret resten av tiden.
    Men du har rätt i att det är vår och ens ensak- och jag kom bara med motargument till motsatsen 
  • Core
    Anonym (Hon) skrev 2025-05-13 08:30:49 följande:
    Nej det brukar vi inte. Vi har distansförhållande och träffas när det fungerar med barn och jobb etc.
    Då förstår jag ändå honom mer, även om jag tog annat parti innan. Det är viktigt att ta din del och ha sitt liv, när man lever ihop och träffad hela tiden. Om ni inte ses så ofta kanske det är prioriteringar som får honom att sakta dra sig ur.
Svar på tråden Pojkvän upprörd över spa