• Anonym (Hon)

Pojkvän upprörd över spa

Anonym (Rick) skrev 2025-05-11 13:23:52 följande:
    Det är faktiskt fundamentalt att man planerar tillsammans i en relation. Allt blir så mycket enklare för båda parter då så något du behöver lära tills du ska ha en djupare relation och bilda familj med en man.
    När det är saker som angår båda ja.

Jag var gift i nästan tjugo år och har tre barn, jag vet mycket väl vad det innebär.
  • Anonym (Hon)
    Anonym (Hmm..,.) skrev 2025-05-11 13:33:51 följande:

Om hans initiala reaktion hade varit " men åh vad mysigt med spa, kan jag följa med? Skulle verkligen också behöva en rofylld och avslappnande upplevelse en dag?"" hur hade du svarat då?
    I min relation hade jag haft väldigt svårt att säga nej till det (även om man självklart har all rätt till det) utan tänkt att ett nej  hade varit sårande för min älskade partner.

Sen håller jag faktiskt med om den som skrev att hans reaktion var lite märklig. Först verkade han knappt bry sig, sedan kollar han själv upp spaet och blir då sur. Jag hade troligen kollat upp stället av ren nyfikenhet men hade inte blivit tjurig i efterhand. 

Jag hade sagt att jag behöver åka själv.

Han såg inga konstigheter i det tills han såg att "han" egentligen var inräknad i priset, och jag aktivt väljer att betala för två även om jag går själv.
  • Anonym (Hon)
    Anonym (SA) skrev 2025-05-11 15:45:12 följande:

Man har "rätt" att göra vad man vill med sina egna pengar och man har inte spårsändare på varandra och yada yada, men som så många andra påpekar: Kommunikation!! Man undviker mycket missförstånd och många onödiga griller i skallen på så sätt! 

Jag berättade ju.
  • Anonym (Hon)
    Anonym (SA) skrev 2025-05-11 18:23:26 följande:
    Att du bokat en aktivitet för två men inte inkluderat honom? 
    Det går inte att boka för en där jag vill gå, det kostar lika mycket oavsett.
  • Anonym (Hon)
    Anonym (Rick) skrev 2025-05-11 18:39:06 följande:
    I så fall förstår jag att du är skild.

Är man gifta planerar man allt tillsammans. Även det som man kan tänkas göra ensam utan familjen.
    Jag skilde mig från den man som misshandlat mig under många år, det har inget med förmågan att planera saker gemensamt att göra.

Jag och pojkvännen bor inte ens ihop, jag skulle inte drömma om att han behöver stämma av med mig vad han gör på sin egen tid. Jag vill gärna veta för att jag är intresserad, inte för att han ska stämma av, och då kvittar
    det om han säger innan eller efter bokning.
  • Anonym (Hon)
    Anonym (Rick) skrev 2025-05-11 18:51:46 följande:
    Då är det väl så att mannen i fråga är betydligt mer seriös med dig än du är med honom. Då får du förklara dina intentioner.
    Och hur kom du till den slutsatsen?
  • Anonym (Hon)
    Anonym (Rick) skrev 2025-05-11 18:54:25 följande:
    Eftersom han vill planera med dig men du vill inte planera med honom. I flyktigare relationer gör man inte det.
    Och det fick du ut av att jag en gång bokat spa utan att säga till innan?
  • Anonym (Hon)
    Anonym (SA) skrev 2025-05-11 18:59:17 följande:
    Och då hon inte sagt det kan han lika gärna trott att hon bokat med en annan man.
    För då skulle jag berätta både om spaet plus vilken dag och tid jag ska vara där?
  • Anonym (Hon)
    Anonym (SA) skrev 2025-05-11 19:42:12 följande:
    Varför blev han upprörd då? Om du gjort allt rätt?
    För att han inte får följa med, precis som jag skrev i ts.
  • Anonym (Hon)

Han ger sig visst inte, nu tog han upp det igen och försöker sälja in hur mysigt det skulle vara att gå på det tillsammans...

• Anonym (Hon)
    Anonym (Mx) skrev 2025-05-12 21:39:05 följande:
    Och du vill att vi fortsätter kommentera dramat här?
    Jag har ingen annan jag kan ventilera med, så ja. Det står dig fritt att låta bli om du önskar.
  • Anonym (Hon)
    Anonym (Kim) skrev 2025-05-12 22:02:01 följande:

Du har kunnat kommunicerat med honom innan du bokade. Förklara att du behövde egentid osv. Nu är du snudd på taskig. Sedan kikar han på spat och inser att det ä fokus på par. Vem åker du och delar detta med? Nej det där blev inte bra. Gör om och gör rätt. 

Han har vetat länge att jag behöver tid för att bara slappna av. Jag har pratat om att boka massage länge, men nu blev det spa istället. Så mycket "fokus på par" är det inte, men det ingår två i priset.
  • Anonym (Hon)
    Anonym (Blondie) skrev 2025-05-13 05:30:06 följande:

Brukar ni göra det mesta tillsammans
    Isåfall kan jag förstå att han blir förvånad.

Jag hade också blivit förvånad och undrat om jag gjort något galet, men det är mest för att vi faktiskt gör i stort sett allt tillsammans. Med undantag av jobbrelaterade evenemang.

Nu bor vi förstås inte ihop och lever under samma tak, vi umgås mest över helgerna fre-måndag. Det har vi gjort i åratal, ett perfekt sätt att inte tröttna!

Nej det brukar vi inte. Vi har distansförhållande och träffas när det fungerar med barn och jobb etc.
  • Anonym (Hon)
    Core skrev 2025-05-14 17:46:12 följande:
    Då förstår jag ändå honom mer, även om jag tog annat parti innan. Det är viktigt att ta din del och ha sitt liv, när man lever ihop och träffad hela tiden. Om ni inte ses så ofta kanske det är prioriteringar som får honom att sakta dra sig ur.
    Vad har det med saken att göra? Vi ses inte mindre för att jag går på spa själv, vi skulle inte ha setts den dagen oavsett. Jag behöver den dagen för att andas och ladda batterierna, det är första saken jag unnar mig själv på väldigt lång tid.
  • Anonym (Hon)
    Motherinlaw skrev 2025-05-14 20:00:47 följande:

Vänd på det, hur hade du reagerat om han hade bokat spa utan att säga något? 

Förvånad, för han har inte visat något intresse för sånt, men skulle inte göra mig något.
  • Anonym (Hon)
    Anonym (Mx) skrev 2025-05-14 22:03:25 följande:
    Det är väl blandad kompott. Vissa tycker si och andra tycker så, precis som i alla trådar. Jag hävdar att läsa och skriva på Familjeliv är egentid. Om det inte laddar batterierna så kan man använda samma tid till en promenad/träning eller annan mer givande aktivitet.
    Nu är det ju så att alla är olika och du kan inte uttala dig om vad som ger mig energi.
  • Anonym (Hon)
    Anonym (Mx) skrev 2025-05-14 22:19:47 följande:
    Du behöver inte ha taggarna utåt. Jag svarade på Nihkas antagande att man inte får så mkt energi här, men om du får det så är det bara bra.. då får du lite egentid och chans att ladda batterierna.
    Har inga taggar utåt, bara konstaterar att de förslagen inte är något som ger mig energi. Det var du som tog upp familjeliv och ansåg att det borde räknas som egentid, jag påpekade bara att det inte ger någon energi, snarare tvärtom.
Svar på tråden Pojkvän upprörd över spa