• Anonym (Less)

Trött på mitt jobb som socialsekreterare

Jag har jobbat som socialsekreterare inom försörjningsstöd i cirka fem år. Jag älskar mitt jobb och jag känner ofta att jag gör skillnad. Har en bra chef (för ovanlighetens skull) och trivs hyfsat med kollegorna.

Men, den senaste tiden har jag blivit så trött. Det är som om min empati inte räcker till längre. Jag börjar bli hårdare, fattar hårdare beslut snabbare, orkar inte motivera och bygga relation, stör mig allt oftare på invandrarkvinnor som inte har jobb och klarar språket, stör mig som in i helvete på missbrukare och deras pissiga attityd. Har blivit cynisk gentemot den gruppen och tänker att de ju ändå kommer börja knarka igen.

Stör mig på så många hela tiden och har börjat dra mig undan och isolera mig själv. Söker efter nytt jobb på Platsbanken och kommer på mig själv med att allt oftare klicka på jobb som innebär minimalt med kontakt med människor. Tyvärr krävs det utbildning om man ska jobba på lager, jag har fel utbildning och ingen csn kvar. Jag vet egentligen inte vad jag vill säga med den här tråden. Jag vet inte hur jag ska göra längre bara. 

• Svar på tråden Trött på mitt jobb som socialsekreterare
  • Anonym (Peter)

Måste vara tungt psykiskt. Jag skulle nog försöka söka något annat eller resa bort ett tag. Byta miljö. 

Sen har jag en off topic fråga. Om man vill anmäla sitt social kontor. Vart vänder man sig då? Vilken högre instans har koll på att ni följer lagar och riktlinjer?

Jag frågar eftersom jag är gode man. Och socialkontoret i min kommun. Följer inte riktlinjerna.  Bl.a har personer fått väntat på försörjningsstöd bra mycket längre än vad jag antar är tillåtet. Vet att det inte finns någon tidsbestämmelse. Men att det ska göras "skyndsamt"

Har pratat med andra i andra kommuner. Och detta börjar bli mer vanligt tydligen. Är det regeringen som bestämt att det ska bli betydligt svårare att få försörjningsstöd? Det är som att dom hittar på sina egna regler. Har för mig att det mest basala är en mänsklig rättighet.

Du kanske inte vet, men vore bra veta om detta är något nytt som vi börjat med i Sverige. Skrämmande utveckling måste jag säga.

• Anonym (Less)
    Anonym (Peter) skrev 2025-05-11 14:23:16 följande:

Måste vara tungt psykiskt. Jag skulle nog försöka söka något annat eller resa bort ett tag. Byta miljö. 

Sen har jag en off topic fråga. Om man vill anmäla sitt social kontor. Vart vänder man sig då? Vilken högre instans har koll på att ni följer lagar och riktlinjer?

Jag frågar eftersom jag är gode man. Och socialkontoret i min kommun. Följer inte riktlinjerna.  Bl.a har personer fått väntat på försörjningsstöd bra mycket längre än vad jag antar är tillåtet. Vet att det inte finns någon tidsbestämmelse. Men att det ska göras "skyndsamt"

Har pratat med andra i andra kommuner. Och detta börjar bli mer vanligt tydligen. Är det regeringen som bestämt att det ska bli betydligt svårare att få försörjningsstöd? Det är som att dom hittar på sina egna regler. Har för mig att det mest basala är en mänsklig rättighet.

Du kanske inte vet, men vore bra veta om detta är något nytt som vi börjat med i Sverige. Skrämmande utveckling måste jag säga.

Hej! Tio arbetsdagar från det att ansökan är komplett har vi på oss att fatta beslut. Hör av dig till handläggarens chef och påtala bristen. Gissningsvis är handläggaren överbelastad med jobb. 

Ja, regeringen har bestämt att vi ska vara hårdare. Aktivitetskrav osv. Lagen är dock fri att tolka till stor del. 

Och nej, att få det mest basala tillgodosett är inte längre en rättighet utan motprestation. Det är inte medborgarlön vi delar ut utan försörjningsstöd (skattepengar och det krävs att klienter jobbar för dessa pengar utefter förmåga)

Mat är dock alltid en rättighet. Tak över huvudet-garanti varierar från olika kommuner. 

Men jag vill mest diskutera socialsekreterarnas utsatthet och inte klienternas (som jag konstant fokuserar på i tjänsten).
  • Anonym (Lider med dig)

Sverige har förändrats. Det finns många artiklar att läsa om att 66% av alla socialsekreterare som arbetar i utsatta områden har utsatts for hot. En av fem får återkommande hot. Många är sjukskrivna på grund av stress. Om vi bara hade tagit emot arbetskraftsinvandring så skulle vi ha sluppit dessa problem. 

Så all förståelse för att du är urless på alltihopa. Förhoppningsvis kommer dessa jobb i framtiden att skötas av robotar som säger: "passar det inte så skiter vi i alltihopa. God day!"  

• Anonym (Less)
    Anonym (Lider med dig) skrev 2025-05-11 14:49:06 följande:

Sverige har förändrats. Det finns många artiklar att läsa om att 66% av alla socialsekreterare som arbetar i utsatta områden har utsatts for hot. En av fem får återkommande hot. Många är sjukskrivna på grund av stress. Om vi bara hade tagit emot arbetskraftsinvandring så skulle vi ha sluppit dessa problem. 

Så all förståelse för att du är urless på alltihopa. Förhoppningsvis kommer dessa jobb i framtiden att skötas av robotar som säger: "passar det inte så skiter vi i alltihopa. God day!"  

Nja, har svårt att se att robotar kan göra mer än en uträkning. Det är många komplexa faktorer att ta hänsyn till innan ett beslut fattas. Mer än vad de flesta som inte jobbat med detta tror. 

Men ja, jag är en av dessa som blivit hotad i tjänsten. Och utsatt för subtila hot då och då, som självklart tar på mig. Men mest är det ilska och sorg som klienter uttrycker pga deras situation som jag dealar med dagligen. 
  • Anonym (Inte sanning)
    Anonym (Less) skrev 2025-05-11 14:29:54 följande:
    Hej! Tio arbetsdagar från det att ansökan är komplett har vi på oss att fatta beslut. Hör av dig till handläggarens chef och påtala bristen. Gissningsvis är handläggaren överbelastad med jobb. 

Ja, regeringen har bestämt att vi ska vara hårdare. Aktivitetskrav osv. Lagen är dock fri att tolka till stor del. 

Och nej, att få det mest basala tillgodosett är inte längre en rättighet utan motprestation. Det är inte medborgarlön vi delar ut utan försörjningsstöd (skattepengar och det krävs att klienter jobbar för dessa pengar utefter förmåga)

Mat är dock alltid en rättighet. Tak över huvudet-garanti varierar från olika kommuner. 

Men jag vill mest diskutera socialsekreterarnas utsatthet och inte klienternas (som jag konstant fokuserar på i tjänsten).
    Men hallå, du är knappast socialsekreterare. Då utrycker man sig framförallt inte som du. Vet du vad det innebär att någon är gode man? Då borde du veta att dessa personer oftast är människor med funktionsnedsättningar och annat. Och många är inte aktuella på arbetsmarknaden lol

Det finns ingen 10 dagars regel heller. Och kände du till artiklarna i mänskliga rättigheter. Skulle du veta att det mest basala har man fortfarande rätt till.

Väldigt otrevligt och osympatiskt svar till någon som svarade dig trevligt. Sluta gnäll och byt job. Vad är problemet. Det gör vi andra. 
  • Anonym (AI)
    Anonym (Less) skrev 2025-05-11 14:54:10 följande:
    Nja, har svårt att se att robotar kan göra mer än en uträkning. Det är många komplexa faktorer att ta hänsyn till innan ett beslut fattas. Mer än vad de flesta som inte jobbat med detta tror. 
    Antingen skämtar du eller så är du otroligt dåligt insatt. Självklart kan AI (robotar) göra så otroligt mycket mer om än uträkningar. Faktum är att AI är perfekt för just komplexa faktorer och att följa regelverk. Så med lite "tur" slipper du den delen relativt snart.
  • Anonym (Less)

Tio dagar gäller de flesta kommuner, annars är det skyndsamt som gäller. Sorry. Har koll på vad en god man är och gör tack. Fattar också att AI kan göra mycket. Men har förstått att AI inte kommer att ta över just det här området. 

Men tack för svar. Jag har tagit kontakt med vården och hoppas att jag snart får träffa en psykolog då jag misstänker att jag är på väg att köra slut på mig själv. 

• Anonym (Less)
    Anonym (Inte sanning) skrev 2025-05-11 15:31:26 följande:
    Men hallå, du är knappast socialsekreterare. Då utrycker man sig framförallt inte som du. Vet du vad det innebär att någon är gode man? Då borde du veta att dessa personer oftast är människor med funktionsnedsättningar och annat. Och många är inte aktuella på arbetsmarknaden lol

Det finns ingen 10 dagars regel heller. Och kände du till artiklarna i mänskliga rättigheter. Skulle du veta att det mest basala har man fortfarande rätt till.

Väldigt otrevligt och osympatiskt svar till någon som svarade dig trevligt. Sluta gnäll och byt job. Vad är problemet. Det gör vi andra. 
    Fattar ej vad du menar med basalt? Varför finns hemlösa osv?
  • Anonym (ryn)

Den här typen av godkänna/underkänna ansökningar borde så småningom kunna göras av AI med stickprovskontroller från människor. Det borde lätta på den psykiska bördan hos handläggare.

Jag tänker att det är en inbyggd omöjlighet i systemet idag.

Folk blir socialsekreterare för att de vill hjälpa sedan upptäcker de att folk inte vill bli hjälpta eller inte vill bjuda till och då blir man cynisk och (som TS skriver) man blir "hårdare" - vilket är precis tvärtemot det man i början trodde man skulle vara och göra.

• Anonym (H)

Jo tack detta är nog vanligt. Att folk som jobbar med människor stänger av sin empati. Jag har träffat hemska socialsekreterare.

när jag precis flyttat hemifrån så hade jag ekonomiskt bistånd ett tag. Jag var helt förstörd av all press och socialsekreteraren kastade ett paket servetter på mig. Kan tillägga jag har autism och hade svår ångestproblematik. Blev senare sjukskriven via försäkringskassan istället.
    Hade varit bra om de informerat om den möjligheten då jag inte hade någon aning. 

Svar på tråden Trött på mitt jobb som socialsekreterare