Anonym (Less) skrev 2025-05-11 14:15:33 följande:
Trött på mitt jobb som socialsekreterare
Jag har jobbat som socialsekreterare inom försörjningsstöd i cirka fem år. Jag älskar mitt jobb och jag känner ofta att jag gör skillnad. Har en bra chef (för ovanlighetens skull) och trivs hyfsat med kollegorna.
Men, den senaste tiden har jag blivit så trött. Det är som om min empati inte räcker till längre. Jag börjar bli hårdare, fattar hårdare beslut snabbare, orkar inte motivera och bygga relation, stör mig allt oftare på invandrarkvinnor som inte har jobb och klarar språket, stör mig som in i helvete på missbrukare och deras pissiga attityd. Har blivit cynisk gentemot den gruppen och tänker att de ju ändå kommer börja knarka igen.
Stör mig på så många hela tiden och har börjat dra mig undan och isolera mig själv. Söker efter nytt jobb på Platsbanken och kommer på mig själv med att allt oftare klicka på jobb som innebär minimalt med kontakt med människor. Tyvärr krävs det utbildning om man ska jobba på lager, jag har fel utbildning och ingen csn kvar. Jag vet egentligen inte vad jag vill säga med den här tråden. Jag vet inte hur jag ska göra längre bara.
Jag har för mig att en undersökning för ett bra tag sedan visade att genomsnittstiden för en vanlig socialsekreterare var 5 år.
Du har säkert gjort ett bra arbete och en del människor har nog haft hjälp av det som du har gjort. Men du har rätt i att du nu behöver annat.
Termen "utbrändhet" skapades i USA på 90-talet just när det gällde socialsekreterare. Det var i samband med besparingar inom socialtjänstområdet.
Om du söker sjukhuskurator eller liknande så blir det fortfarande tunga frågor, men du har ändå fler olika typer av personer som du träffar.
Att vara skolkurator är också tungt, men detsamma gäller där, mer olika personer som du träffar. Och även mer vanliga personer, med lättare problem. Där har du också en fördel när du söker. De vill gärna ha någon som "kan" socialtjänsten.
Om du söker arbete som personlig assistent så är det fortfarande människor du arbetar med, men oftast i ett mer positivt sammanhang (om personen inte är autistisk med svåra beteendeproblem). Men då får du gå ner i lön.
Nu är du trött så det kanske är svårt, men kolla om det finns deltidskurser på universitetet som skulle kunna föra dig vidare till lite andra jobb. Många kurser finns på distans numera. Det kanske kan vara värt lite att gå ner i tid för att komma vidare?
Kolla upp om det finns jobb där man får betalt under utbildningen.