• Anonym (Norrsken)

Vad är skäl nog till separation?

Vad har legat bakom er separation?
    Vad är ?skäl nog? till att separera?

Om man har gård, barn, flera gemensamma lån och ändå sett en framtid. 

Varför separerar många? När ?bör? man separera?

• Svar på tråden Vad är skäl nog till separation?
  • Anonym (Lollo)

För mig skäl nog att separera är otrohet, stöld, mord, att slå, umgås med kriminaliteten, alkohol/droger som förstör många relationer, stora lögner. Äktenskapsbrott helt enkelt. Arbetslöshet. Någon som inte kämpar för framtiden. 

Har man mycket gemensamt exempelvis barn, särskilt småbarn bör man SÖKA HJÄLP. Kärleken övervinner allt. Med kärlek kan man övervinna många problem. 

Det finns olika typer av vägar att gå; familjerådgivning, psykolog, sjukvård, kyrka, präst, folk som har tystnadsplikt.

Vänd er inte till föräldrar, syskon, grannar och vänner som vill förstöra era familjer. Tyvärr är det många som blir lyckliga när det går dåligt för andra familjer. De kan göra eran historia eller problem mycket värre. De kan "sätta bensin på eld". Och ni kommer att ångra er. Lös problemet mellan varandra och ha alltid kärlek i hjärtat.

Många i dagens samhälle blir mer och mer egocentriska tyvärr. Kvinnorna och männen är trötta efter jobbet och kämpar med allt. När man kommer hem man förväntar sig olika saker av varandra. Fokusera på att säga snälla ord till varandra. De hjälper mycket i vardagen. 

• Anonym (Vita)
    Anonym (Dementia) skrev 2025-05-12 21:21:07 följande:
    Du kan läsa mitt inlägg ovan så kanske du förstår bättre.
    Ja du hade ju ganska konkreta problem du beskrev, inte bara att dina känslor tog slut och du inte ville utan att veta varför.
  • Anonym (Trött)

Jag var trött på känna mig som en fånge i huset. Jag gjorde ALLT. Han jobbade lite kom hem fick mat serverad spela sen sov  
    Vi hade köpt hus ihop och 3 barn  
    Jag lämnade och aldrig känt mig så fri. 

• Anonym (Separerad)
    Motherinlaw skrev 2025-05-14 20:08:30 följande:

Tycker många ger upp alldeles för lätt numera. Förhållanden och liv bara kastas. 

Tycker inte man ska yttra sig i frågan om andra separerar för lätt om man inte varit en del av de två som separerar. Utifrån vet man aldrig vad som försiggår i andras hem.
  • SweeneyToad

Du bestämmer själv när du/om du vill separera. Det är frivilligt. Man behöver inte ha något skäl till det. En kärleksrelation är inget fängelse. 

• Motherinlaw
    Anonym (Separerad) skrev 2025-05-17 18:38:27 följande:
    Tycker inte man ska yttra sig i frågan om andra separerar för lätt om man inte varit en del av de två som separerar. Utifrån vet man aldrig vad som försiggår i andras hem.
    Jag tycker inte att man ska yttra sig i fråga om att yttra sig i frågan då alla får ha sin åsikt. 

Självklart delar många på sig för lätt, byt hit och dit. In på tinder och sätt på nästa, ge de ett par år sen samma visa igen. Så var det inte förr
  • Anonym (Fred)
    Anonym (Norrsken) skrev 2025-05-11 21:15:00 följande:
    Vad är skäl nog till separation?

Vad har legat bakom er separation?
    Vad är ?skäl nog? till att separera?

Om man har gård, barn, flera gemensamma lån och ändå sett en framtid. 

Varför separerar många? När ?bör? man separera?

Fysisk eller psykisk misshandel är skäl nog om man har barn och familj.
  • Anonym (Fred)
    Anonym (Separerad) skrev 2025-05-17 18:38:27 följande:
    Man är själv en del i det hemmet. Man har ett enormt stort ansvar för att skapa en bra miljö.

Nästan alla de som skiljer sig har inte tagit sitt ansvar.
  • Anonym
    Anonym (Fred) skrev 2025-05-22 04:34:39 följande:
    Man är själv en del i det hemmet. Man har ett enormt stort ansvar för att skapa en bra miljö.

Nästan alla de som skiljer sig har inte tagit sitt ansvar.
    Det är just det som de har gjort. Tagit ansvar för sitt eget liv och mående!
Svar på tråden Vad är skäl nog till separation?