22 månader och säger inget
Jag har en 22 månader gammal dotter som föddes i vecka 27. Eftersom hon var prematur har hon alltid haft problem med aptiten, och för att få henne att äta har vi ofta haft TV:n på. Till slut blev TV en rutin för oss. Hon leker, men vänder sig ofta om och tittar ? hennes tankar är där. När vi senast besökte barnläkaren hade hon precis börjat äta äggröra, och när jag nämnde att hon åt framför TV:n svarade läkaren att vissa barn brhöver det. Därför förstod jag inte riktigt hur dåligt det kunde vara.I början tittade hon inte på TV, men efter att hon fyllt ett år började den vara på mycket mer. Hon gick också två timmar om dagen i förskolan, pga att åt inget där. Eftersom hon ofta var sjuk under långa perioder också var hon mest hemma.
Vid 22 månaders ålder säger hon fortfarande "baba" utan tydlig mening, trots att hon lärde sig det redan vid 8 månader. När jag säger hennes namn tittar hon inte alltid, ibland skrattar hon och springer iväg. Hon lyssnar uppmärksamt bara när jag höjer rösten. Hon kan göra gester och har bra imitation med kroppen? om jag säger "mjau" rör hon munnen som mjau, men utan ljud. Hon kan inte blåsa ut ett ljus. Hon åt puréad mat under lång tid och har fortfarande svårt att svälja kött, fisk och kyckling. Tuggar och sen spottar ut.
När jag skrattar, skrattar hon också tillbaka. Hon blir glad, kommer till mig, kramar mig och sträcker fram sina läppar, men kan inte göra själva kyssrörelsen. Jag har blivit väldigt orolig och läser hela tiden, vilket får mig att må dåligt. Vad kan det bero på? Vi väntar på en tid hos en öronläkare, och hos en logoped är väntetiden 29 veckor. De senaste två dagarna har jag försökt använda TAKK (Tecken som Alternativ och Kompletterande Kommunikation), men min dotter verkar inte intresserad. Vad ska jag göra, och vad kan problemet vara? Yvn är avstängd nu hela dagarna. När hon kollat, kollade hon på bing och bolibompa.
Också tex hon sjunger imse vimse ben bara melodin utan ord och gör dansen eller vad det kallas för samma för hjulen på bussen, huvud axlar knä. Bara melodin och dansen. Duktig på motoriken, hon var tidigt med allt annat förutom språket.