• Angiemmi

22 månader och säger inget

Jag har en 22 månader gammal dotter som föddes i vecka 27. Eftersom hon var prematur har hon alltid haft problem med aptiten, och för att få henne att äta har vi ofta haft TV:n på. Till slut blev TV en rutin för oss. Hon leker, men vänder sig ofta om och tittar ? hennes tankar är där. När vi senast besökte barnläkaren hade hon precis börjat äta äggröra, och när jag nämnde att hon åt framför TV:n svarade läkaren att vissa barn brhöver det. Därför förstod jag inte riktigt hur dåligt det kunde vara.

I början tittade hon inte på TV, men efter att hon fyllt ett år började den vara på mycket mer. Hon gick också två timmar om dagen i förskolan, pga att åt inget där. Eftersom hon ofta var sjuk under långa perioder också var hon mest hemma.

Vid 22 månaders ålder säger hon fortfarande "baba" utan tydlig mening, trots att hon lärde sig det redan vid 8 månader. När jag säger hennes namn tittar hon inte alltid, ibland skrattar hon och springer iväg. Hon lyssnar uppmärksamt bara när jag höjer rösten. Hon kan göra gester och har bra imitation med kroppen? om jag säger "mjau" rör hon munnen  som mjau, men utan ljud. Hon kan inte blåsa ut ett ljus. Hon åt puréad mat under lång tid och har fortfarande svårt att svälja kött, fisk och kyckling. Tuggar och sen spottar ut.

När jag skrattar, skrattar hon också tillbaka. Hon blir glad, kommer till mig, kramar mig och sträcker fram sina läppar, men kan inte göra själva kyssrörelsen. Jag har blivit väldigt orolig och läser hela tiden, vilket får mig att må dåligt. Vad kan det bero på? Vi väntar på en tid hos en öronläkare, och hos en logoped är väntetiden 29 veckor. De senaste två dagarna har jag försökt använda TAKK (Tecken som Alternativ och Kompletterande Kommunikation), men min dotter verkar inte intresserad. Vad ska jag göra, och vad kan problemet vara? Yvn är avstängd nu hela dagarna. När hon kollat, kollade hon på bing och bolibompa.

Också tex hon sjunger imse vimse ben bara melodin utan ord och gör dansen eller vad det kallas för samma för hjulen på bussen, huvud axlar knä. Bara melodin och dansen. Duktig på motoriken, hon var tidigt med allt annat förutom språket. 
  • Svar på tråden 22 månader och säger inget
  • Anonym (Rebecka)

Jag förstår din oro men enligt min erfarenhet så är prematura barn ofta sena i någon del av sin utveckling.
    Du nämner att hon ligger tidigt i motoriken och det låter ju superbra!
    Tycker inte att du ska ge upp Takk ännu, fortsätt, barnet kommer tids nog att förstå och glöm ej att prata prata och läsa pek böcker!
    Tänker även att eftersom barnet mest har ätit puré liknande mat har hon inte fått träning att använda mun muskulaturen som är jätteviktig för talutvecklingen.
    Ta kontakt med BVC och få stöd och vägledning i hur ni ska gå vidare och vilket mer stöd ni kan få. 

Varmt lycka till🍀

• Anonym (M)

Bebisar "badar" i språket långt innan de kan föväntas svara. Samma sak med TAKK. Fortsätt att prata och teckna. Vår son var jättesen språkligt (inte prematur) och vi ägnade mycket tid åt själva kommunikationen. Vi läste inte alltid vanligt, utan satt och frågade sonen "var är kon?" "Vad säger kon" och när det gick bättre pekade vi på saker och frågade vad det var. Pekade han på ett äpple frågade vi om han ville ha äpple och tecknade samtidigt. Vi köpte Mina första 1000 ord och liknande bilderböcker så sonen kunde peka på det han ville säga eller prata om. Vi låtsades däremot aldrig inte förstå f.a tvinga fram ord eller tecken

• Angiemmi
    Tack för era svar. Idag genomfördes en hörselkontroll och de upptäckte vätska i hennes högra öra. De bad oss komma tillbaka om två veckor. Det betyder att hon inte hör något på det ena örat pga vätskan. Jag är förvirrad över hur mycket av det jag säger som mitt barn faktiskt hör och hur påverkar vätskan hörseln på andra örat? Nu väntar vi och om två veckor ska läkaren göra ett nytt test o bedömning. Men är som sagt förvirrad. Vad ska jag tänka på nu? fick inget svar på mina frågor på dagens besök. 
  • Angiemmi
    Vi var nu på andra hörselkontroll och de sa att min dotter har vätska i höger öra, och att hennes tonsiller är stora, trots att hon är frisk. De är till och med ganska stora. Nu väntar vi på tid hos en öron-näsa-halsläkare för bedömning och vi har även fått tid hos en psykolog. Jag undrar exakt vad en psykolog gör för att förstå vad problemet är, varför mitt barn inte pratar eller börjat prata än?

Tonsillerna säger ju en hel del också varför hon inte kunde äta eller svälja mat länge. Finns det någon som har haft samma problem? Hur gick det för er? Påverkar vätska i örat ock tonsillerna talet? 
  • Anonym (Rebecka)
    Angiemmi skrev 2025-05-21 16:22:44 följande:
    Vi var nu på andra hörselkontroll och de sa att min dotter har vätska i höger öra, och att hennes tonsiller är stora, trots att hon är frisk. De är till och med ganska stora. Nu väntar vi på tid hos en öron-näsa-halsläkare för bedömning och vi har även fått tid hos en psykolog. Jag undrar exakt vad en psykolog gör för att förstå vad problemet är, varför mitt barn inte pratar eller börjat prata än?

Tonsillerna säger ju en hel del också varför hon inte kunde äta eller svälja mat länge. Finns det någon som har haft samma problem? Hur gick det för er? Påverkar vätska i örat ock tonsillerna talet? 
    Tror absolut att både vätska och förstorade tonsiller kan påverka barnets talutveckling.
    Om hon hade varit helt tyst utan någon som helst ljudande hade jag hade jag undrat hur pass nedsatt hörsel barnet har men det positiva är ju att hon kan nynna melodin till imse vimse så då verkar det som att hon ändå hör.
    Har mött flertalet barn med förstorade tonsiller och det påverkar talet enormt mycket!
    Förutom talet påverkas även munmotoriken för övrigt tex snarkande ljud, kanske dreglar mycket samt ett otydligt och grötigt tal.
    De barn jag har mött har varit kring 4-5 år och efter operation och logoped har språket utvecklats massor!
    Har inte hört talas om psykolog i samband med talproblem så det var ju intressant 🤔 
    Kanske de behöver göra en större utredning pga prematuren?

Skönt ändå att du kommit vidare och är under utredning.
    stort lycka till 🤞 
Svar på tråden 22 månader och säger inget