Vad är viktigt för er för att räknas som "svensk"?
Jag skulle nog säga att för att räknas som svensk så ska personen själv känna sig som svensk.
För det krävs nog i princip att man växt upp här.
Det betyder inte att man inte kan vara en fullgod medborgare om man inte känner sig som svensk. Det kan man självklart vara ändå.
Min syster är gift med en amerikan. Hon har dubbla medborgarskap och när hon är i USA så förstår folk inte automatiskt att hon inte är född där. Hon har jobbat och tjänat pengar där och på alla sätt varit en fullgod medborgare där. Men frågar du henne vad hon känner sig som så svarar hon svensk och skulle aldrig kräva att någon räknar henne som något annat heller.
Detsamma fast omvända gäller för hennes man. Han är svensk medborgare men aldrig att han skulle svara att han var svensk om du frågade honom.
Skulle säga att detsamma gäller för de flesta jag känner. Australiensare, Finnar, Norrmän, Tyskar o s v. Har de växt upp och skapat sig en identitet i ett annat land sitter det i.
Och tvärtom, många som har annan nationalitet känner sig som svenskar om de växt upp här för de vet inget annat. Oavsett vad deras pass säger.