Fick in sambons ljudbok i mina lurar
Jag börjar med att be om ursäkt ifall någon formulering är olämplig, jag är väldigt dåligt insatt i terminologi mm inom LGBTQ+ världen, jag menar inte något illa och berätta gärna om något är fel och vad som borde användas istället.
I helgen fick jag in sambons ljudbok i mina lurar medan vi städade. Typ som i reelsen, fast vi var i olika rum och sambon märkte inte något för hens lurar startar ofta om och tappar kontakten (de var billiga) medan jag bara hade mina på för brusreduceringen för att jag dammsög = svårt att höra min egen bok så väntade med att starta den. Plötsligt sa lurarna "connected" och kopplade sig uppenbarligen till sambons mobil. Det var inte en massa stönanden eller så (som det brukar vara i reelsen) utan bara vanlig konversation, men det var uppenbart att huvudpersonerna var av samma kön och ett par. Min sambo har aldrig visat intresse för porr eller dylikt, så jag vet inte om detta är något hen alltid varit intresserad av. Vi är båda bokslukare som läser både fysiska böcker och lyssnar på ljudböcker när det är mer praktiskt (som städning, pendling eller träning) och det är fullt möjligt att detta bara var en bok som algoritmen rekommenderade. Men jag läser lika mycket och har aldrig fått upp annat än böcker där huvudpersonerna följer heteronormen. Förutom när det varit sci-fi eller fantasy, men de böckerna har sällan något större kärleksfokus, de är mer ute efter att rädda världen, störta tyranner eller, tja, hitta skatter. Det är inte relationerna i fokus, och ofta varken människor i huvudrollerna vilket gör könstillhörigheten ganska oviktig.
Via sambons offentliga boklogg kan jag se (utgår från omslag och den korta infotexten samt #) att hen läst böcker med både bara kvinnor och bara män, men också mycket traditionella "tantsnusk"-böcker av den sort min mormor brukade ha i bakre raden i sin bokhylla, med rutiga bokryggar och en joker som logo.
Iallafall... Är det vanligt att straighta personer lyssnar på kärleksromaner med samkönade huvudpersoner? Borde jag prata med sambon om saken? Eller bara gilla läget?