• Anonym (Asimov)

Fick in sambons ljudbok i mina lurar

Jag börjar med att be om ursäkt ifall någon formulering är olämplig, jag är väldigt dåligt insatt i terminologi mm inom LGBTQ+ världen, jag menar inte något illa och berätta gärna om något är fel och vad som borde användas istället.

I helgen fick jag in sambons ljudbok i mina lurar medan vi städade. Typ som i reelsen, fast vi var i olika rum och sambon märkte inte något för hens lurar startar ofta om och tappar kontakten (de var billiga) medan jag bara hade mina på för brusreduceringen för att jag dammsög = svårt att höra min egen bok så väntade med att starta den. Plötsligt sa lurarna "connected" och kopplade sig uppenbarligen till sambons mobil. Det var inte en massa stönanden eller så (som det brukar vara i reelsen) utan bara vanlig konversation, men det var uppenbart att huvudpersonerna var av samma kön och ett par. Min sambo har aldrig visat intresse för porr eller dylikt, så jag vet inte om detta är något hen alltid varit intresserad av. Vi är båda bokslukare som läser både fysiska böcker och lyssnar på ljudböcker när det är mer praktiskt (som städning, pendling eller träning) och det är fullt möjligt att detta bara var en bok som algoritmen rekommenderade. Men jag läser lika mycket och har aldrig fått upp annat än böcker där huvudpersonerna följer heteronormen. Förutom när det varit sci-fi eller fantasy, men de böckerna har sällan något större kärleksfokus, de är mer ute efter att rädda världen, störta tyranner eller, tja, hitta skatter. Det är inte relationerna i fokus, och ofta varken människor i huvudrollerna vilket gör könstillhörigheten ganska oviktig.

Via sambons offentliga boklogg kan jag se (utgår från omslag och den korta infotexten samt #) att hen läst böcker med både bara kvinnor och bara män, men också mycket traditionella "tantsnusk"-böcker av den sort min mormor brukade ha i bakre raden i sin bokhylla, med rutiga bokryggar och en joker som logo.

Iallafall... Är det vanligt att straighta personer lyssnar på kärleksromaner med samkönade huvudpersoner? Borde jag prata med sambon om saken? Eller bara gilla läget?

• Svar på tråden Fick in sambons ljudbok i mina lurar
  • Anonym

Jag har sett denna sketch och suckar över fortsättningen...

• Anonym (Kanske)

Din sambo kanske är bisexuell. 

• Anonym (Anonym1)

Väldigt ovanligt hetero människor lyssnar/tittar på något som inte är steteotypen man och kvinna. Hög risk din fru är homosexuell men inte vågar berätta det för dig.. 

Ironin åt sidan bör du nog fundera över varför DU reagerar som du gör. Rädsla? Bara i ditt långa resonemang visar du flertalet tecken på att du skulle få fullständig panik om din fru t.ex skulle titta på lesbisk porr eller fantisera om sex med en kvinna enbart i upphetsningssyfte. Du överanalyserar, överdriver och begränsar/kontrollerar

• Anonym (Asimov)
    Anonym skrev 2025-05-12 19:00:57 följande:

Jag har sett denna sketch och suckar över fortsättningen...

Jag har själv skrattat högt åt de reelsen, och hade kanske gjort det i verkligheten om det inte var för chocken att det inte var en normföljande bok hen lyssnade på.
    Anonym (Kanske) skrev 2025-05-12 19:06:06 följande:

Borde jag isåfall lyfta saken? Kan en bisexuell person vara lycklig i ett heterosexuellt förhållande? Jag fattar att bara sambon kan svara på de frågorna, men tänker också att om det fanns något att diskutera borde sambon ha tagit upp det?
    Anonym (Anonym1) skrev 2025-05-12 20:48:08 följande:

Väldigt ovanligt hetero människor lyssnar/tittar på något som inte är steteotypen man och kvinna. Hög risk din fru är homosexuell men inte vågar berätta det för dig.. 

Ironin åt sidan bör du nog fundera över varför DU reagerar som du gör. Rädsla? Bara i ditt långa resonemang visar du flertalet tecken på att du skulle få fullständig panik om din fru t.ex skulle titta på lesbisk porr eller fantisera om sex med en kvinna enbart i upphetsningssyfte. Du överanalyserar, överdriver och begränsar/kontrollerar

Boken jag hörde innehöll två personer med samma kön som mig, men online bokloggen (det är någon app som det går att gå in och titta på olika användares bokhylla, väldigt praktiskt när jag vill köpa böcker i present och vill hitta något nytt) visar som sagt även andra konstellationer. 
    Jag känner ingen oro ifråga om sambons sexualitet, jag tänker att hen inte hade blivit tillsammans med mig om det inte fanns ett intresse, vi lever i ett (större) samhälle där alla sorters familjer är välrepresenterade, så fanns nog ingen social press att vara i ett heteronormativt förhållande.
    Däremot är jag såklart orolig för att förlora sambon. Det vill jag absolut inte.
    Jag skulle också bli orolig om hen plötsligt började titta på porr, inte för att det skulle störa mig, utan för att sambon förklarat att det är något som hen aldrig varit intresserad av att se, hen tycker heller inte om hångel mm i vanliga filmer.
    Sambon har autistiska drag (är under NPF.utredning just nu) och tror själv att obehaget av att se fysiska kärlekshandlingar kommer från det. Jag har läst lite och det verkar som att det statistiskt är färre autistiska personer som lever enligt heteronormen än bland "normala" allmänheten.

• Anonym (Hm)
    Anonym (Asimov) skrev 2025-05-12 22:47:06 följande:
    Jag har själv skrattat högt åt de reelsen, och hade kanske gjort det i verkligheten om det inte var för chocken att det inte var en normföljande bok hen lyssnade på.
    Anonym (Kanske) skrev 2025-05-12 19:06:06 följande:

Borde jag isåfall lyfta saken? Kan en bisexuell person vara lycklig i ett heterosexuellt förhållande? Jag fattar att bara sambon kan svara på de frågorna, men tänker också att om det fanns något att diskutera borde sambon ha tagit upp det?

Boken jag hörde innehöll två personer med samma kön som mig, men online bokloggen (det är någon app som det går att gå in och titta på olika användares bokhylla, väldigt praktiskt när jag vill köpa böcker i present och vill hitta något nytt) visar som sagt även andra konstellationer. 
    Jag känner ingen oro ifråga om sambons sexualitet, jag tänker att hen inte hade blivit tillsammans med mig om det inte fanns ett intresse, vi lever i ett (större) samhälle där alla sorters familjer är välrepresenterade, så fanns nog ingen social press att vara i ett heteronormativt förhållande.
    Däremot är jag såklart orolig för att förlora sambon. Det vill jag absolut inte.
    Jag skulle också bli orolig om hen plötsligt började titta på porr, inte för att det skulle störa mig, utan för att sambon förklarat att det är något som hen aldrig varit intresserad av att se, hen tycker heller inte om hångel mm i vanliga filmer.
    Sambon har autistiska drag (är under NPF.utredning just nu) och tror själv att obehaget av att se fysiska kärlekshandlingar kommer från det. Jag har läst lite och det verkar som att det statistiskt är färre autistiska personer som lever enligt heteronormen än bland "normala" allmänheten.

Bisexuella är både ock, trivs med ock.
  • Anonym (E)

Ja, mycket svårt att ta denna tråd på allvar. Om din partner läser Sagan om ringen, blir du då orolig att hen ska identifiera sig som hobbit?

• Anonym (The bug)

Jag läser ibland böcker om aliens. Jag har inga planer på aliensex för det.

• Aliona

Vet inte om det är allvar, men kommer att svara utifrån att det är. 

TS, jag ser inga som helst varningstecken utifrån vad du skriver. Man läser ju för att gå in i en annan värld, eller hur? Ibland identifierar man sig med personerna och handlingen, ibland vill man sätta sig in i en värld eller livsstil som är helt annorlunda än sin egen. Det betyder ingenting. Jag är själv bisexuell, så jag är inget bra exempel, men min fru som är 100% lesbisk läser också böcker med hetero-romanser, helt enkelt för att det är bra böcker och sex/kärlekshistorier är just sex/kärlekshistorier oavsett könet. Nu är det mer självklart att homosexuella läser heteronormativa böcker för att det finns oändligt medan queer-litteraturen är begränsad, men jag önskar verkligen att fler hetero- och/eller cispersoner skulle läsa litw mer normbrytande litteratu. Du kanske kan få tips och prova själv? 

• Kazza

Jag läser ofta böcker om homosexuella män fast jag är hetero. Ofta är böcker om två män i relation med varandra skrivna av kvinnor. Relationen är alltså 'kvinnlig' till sin natur sett till hur de behandlar varandra, vad som är viktigt i relationen och hur de uttrycker känslor men utan att jag behöver förhålla mig till en fysiskt kvinnlig huvudkaraktär. Jag slipper 'smal, kurvig med långa ben och vackert hår' på dagar när jag själv känner mig småfet, uppblåst och knappt orkat kamma mig. Det är bara jobbigt att relatera till hela den biten som är så vardaglig för kvinnor- valkar, hårväxt och andra mänskliga men lite knasiga saker med kroppen. Utan dem blir karaktärsbeskrivningen av en kvinna antingen inte trovärdig eller jämför man sig med nåt perfekt ideal som man själv inte lever upp till. 

Man slipper dessutom fundera över feminism. Kvinnors rättigheter, jämlikhet i förhållanden, balans på en beskyddande men inte kontrollerande partner. Ibland är det skönt att koppla ifrån hela den biten som relaterar till en själv när man läser. Inte så stor skillnad från fantasy eller scifi som ju gör att ens egen samtid kan kopplas bort.

Dessutom - Jag gillar män. Två män som beskrivs (men fortfarande för det mesta av en kvinnlig författare) är bättre än en. Det är sexigt. Jag tror inte så många tycker det är konstigt med män som gillar att kolla på tjejer som är med andra tjejer. 🤷?♀️
  • Anonym (O)

Sluta övertänka. Man lyssnar väl på allt möjligt som verkar intressant. Det har förmodligen inte någon som helst koppling med det du tror. Det hela handlar nog mer om att du råkade höra något som inte var avsett för dig och du känner det som att du ?kommit på nåt?. Du har en hemlighet och vet en sak om din partner som inte partnern vet att du vet.

Svar på tråden Fick in sambons ljudbok i mina lurar