• Anonym (M)

Var går gränsen för att barnen ska slippa träning pga vädret?

Mitt barn (sju år) har utomhusträning imorgon. Det ska enligt prognosen blåsa en bit över 20 m/s i byarna. Plus regn. 

Om det står sig kommer mitt barn inte behöva gå på träningen. Det ger inte så mycket, plus att det blåser runt pollen. 

Hur resonerar ni andra kring väder och träning? Måste barnet gå i alla väder?

• Svar på tråden Var går gränsen för att barnen ska slippa träning pga vädret?
  • Anonym (M)
    Anonym (Kim) skrev 2025-05-13 09:14:50 följande:

Blir det riktigt grisväder lär träningen ställas in. Fråga tränaren hur de brukar göra. Lite regn och blåst är inget att oroas för. Ungen smälter inte i regn. Curla inte sönder ungen. 

Min unge är verkligen inte curlad! Ungen är rejält pollenallergisk och vi försöker minska tillfällen att exponeras för det värsta situationerna. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Hola) skrev 2025-05-13 10:03:06 följande:
    Men då är det här inget normalfall heller om ni har en grav pollenallergi att ta hänsyn till. 
    Annars säger jag som ovan, lite regn har ingen dött av. 
    Har ni inte gemensamma regler i klubben/laget så att man inte behöver fundera varenda gång det duggregnar?

Regnet är ju inte problemet. Det är vindar över 20 m/s, det vill säga storm.
    För föreningen spelar det ingen roll om mitt barn dyker upp eller inte. 

• Anonym (M)
    EpicF skrev 2025-05-13 10:35:26 följande:
    Om det är storm så ställs väl träningen in?!
    Ingen aning om hur de gör här. I vår gamla förening åkte tränaren alltid dit ändå, ifall det dök upp några barn. 
  • Anonym (M)
    Spucks skrev 2025-05-13 10:50:39 följande:

Jag har ingen gräns. Vid extrem väder ställer de in träningen. Om mitt barn verkligen inte vill gå någon gång, behöver han inte. Träningen ska vara kul, ingenting man lider igenom för att man måste.

Vi har lite samma tankar hemma. Vi uppmuntrar att gå och vi vet att barnen nästan alltid tycker att det var ett bra alternativ att gå. Men om de har en bra förklaring till varför de inte vill, behöver de inte. Som du säger, träning ska vara kul! Jag vill ge barnen rörelseglädje, inte tvinga dem så att de tappar glädjen. 

Att träna mitt ena barns sport i storm är inte kul. Jag som vuxen skulle aldrig göra det. 

• Anonym (M)
    Anonym (Kim) skrev 2025-05-13 18:31:09 följande:

Då får du ändra strategi. Välj inga utomhusaktiviteter under pollensäsongen. Inget mer än nödvändigt att vara ute. Välj inomhussporter. Optimera medicineringen så ungen kan vistas ute i normalfallet. 

Men snälla. Ungen kan vistas ute i normalfallet. Men när det blåser som satan så blir det för mycket att idrotta i. Självfallet kan mitt barn ha en utomhusidrott!
  • Anonym (M)
    Anonym (jodå) skrev 2025-05-13 20:11:02 följande:

TS, hör med föreningen hur de gör vid hårda vindar och mycket regn. Här är de innomhus och tränar vid dåligt väder, men det är ju inte alla. En del ställer in vid besvärligt väder. 

Jag uppmanar alltid mina barn att vara ute en stund även när vädret busar, men de får och kan ju komma in lätt när de är hemma. 

Föreningen får egentligen göra som de vill. Vi avstår ändå om vi tycker att det är rimligt. Jag är nyfiken på hur andra resonerar och vad andra har för "regler".
  • Anonym (M)
    Anonym (Kör bara kör) skrev 2025-05-15 07:38:07 följande:

Mina barn går alltid om träningen inte ställs in. Jag blir galen på föräldrar som curlar ihjäl sina barn. 

matcher spelas i alla väder. Alltså måste träningar ha genomförts i alla väder. 

Curlar ihjäl, för att man har en annan inställning till barns idrottande än vad du har? Förklara gärna hur du vet att vi curlar ihjäl barnen, enbart baserat på detta!

Mitt barn går inte i någon matchidrott. De tävlar inte ens i den här åldern.
  • Anonym (M)
    Anonym (Hola) skrev 2025-05-15 08:26:29 följande:

Curling i det här sammanhanget är för mig (OBS!) att visst, idrott och aktiviteter ska vara på skoj. Särskilt i låga åldrar.

Men för mig (OBS!) innebär det också att man, särskilt om det handlar om lagidrott, förmedlar att när man är en i lagen så är man viktig för laget. Och som lag håller man ihop. Det går inte att spela en match om hälften väljer att göra annat för att det lät roligare eller för att man inte orkade. (Eller för att det regnade lite grann). Utan då är man någon som andra räknar med.

Man kan ha en sämre dag, man kan känna sig trött, men i alla fall som vuxen så kan jag på en hand räkna de tillfällen då jag tränat och sen fortfarande känt mig som skit. För det blir sällan så. Oftast kommer man hem från träningen med ett annat mindset, lite piggare, lite skönt trött och man kan ge sig en klapp på axeln för att man ändå gick dit.

Där får man ju föregå med gott exempel också, barn gör som föräldrar gör osv.

De gånger jag tränat, när det inte känts riktigt bra, har jag blivit sjuk. Därför känner jag hur kroppen mår och avgör utefter det.

Mitt barn tränar inte en lagidrott, matchidrott eller tävlingsidrott. De gånger hen har önskat ställa in har varit strax innan hen blivit sjuk, eller vid riktigt mycket regn. Då upplever barnet att träningen inte är rolig och på gränsen till läskig eftersom det blir halt. Barnet har halkat och fått ont vid sådana tillfällen tidigare. Jag anser det inte vara curling att lyssna på mitt barn och ta till mig av barnets åsikter och känslor.
  • Anonym (M)
    Anonym (ST) skrev 2025-05-15 13:25:41 följande:
    Man får dock vara försiktig och lyhörd som förälder om ens barn allt som oftast har en negativ känsla och ingen lust. För det ska vara roligt att idrotta. Är det inte kul så har man antingen fel sport eller så är man inte intresserad av sport överhuvudtaget. 
    Jätteviktig synpunkt! Mitt barn höll på med en annan sport tidigare. Vi noterade att det inte gjorde så mycket om träningen av olika skäl ställdes in och undrade om det var så att barnet ville avsluta efter säsongen. Det ville barnet absolut. Hen tyckte inte att sporten var rolig alls längre.
  • Anonym (M)
    Anonym (ST) skrev 2025-05-15 13:43:24 följande:
    Nej, det var ingen som sa något om det - därför sa jag det. Glad

För det tål att sägas då och då.

Tror att det är bra att kolla av sig själv som förälder ibland, om man älskar barnens träning mer än barnen gör så är det kanske dags att ta en paus. 
    Mitt andra barn spelar fotboll, i ett knattegäng. Ganska snabbt kan man avgöra vilka föräldrar som önskar att barnen ska hålla på med just den sporten. Fäder som står vid sidan och vrålar "BREDSIDA", åt barn som knappt kan stava sina namn, är misstänka...
  • Anonym (M)
    Ascendere skrev 2025-05-19 10:55:40 följande:

Varför inte prata direkt med ditt barns tränare? De lär veta när de ställer in träningen och när den går att genomföra. 

Det handlar inte om när träning ställs in. Vi föräldrar fattar beslut om våra barn, inte tränare!
  • Anonym (M)

Och till er andra. Barnen håller inte på med lagidrott. Inte eller ideella tränare, utan avlönade. Jag vill bygga rörelseglädje hos barnen. Jag vill att de ska känna glädje inför träning, resten av livet. Jag bygger inte elitidrottare. Själv väljer jag att gå ut och springa imorgon, om det är busväder idag. Ändå tränar jag minst fyra dagar i veckan och har gjort så  över tjugo år. 

Svar på tråden Var går gränsen för att barnen ska slippa träning pga vädret?