• Anonym (M)

Var går gränsen för att barnen ska slippa träning pga vädret?

Mitt barn (sju år) har utomhusträning imorgon. Det ska enligt prognosen blåsa en bit över 20 m/s i byarna. Plus regn. 

Om det står sig kommer mitt barn inte behöva gå på träningen. Det ger inte så mycket, plus att det blåser runt pollen. 

Hur resonerar ni andra kring väder och träning? Måste barnet gå i alla väder?

• Svar på tråden Var går gränsen för att barnen ska slippa träning pga vädret?
  • Anonym (Kim)

Blir det riktigt grisväder lär träningen ställas in. Fråga tränaren hur de brukar göra. Lite regn och blåst är inget att oroas för. Ungen smälter inte i regn. Curla inte sönder ungen. 

• Anonym (M)
    Anonym (Kim) skrev 2025-05-13 09:14:50 följande:

Blir det riktigt grisväder lär träningen ställas in. Fråga tränaren hur de brukar göra. Lite regn och blåst är inget att oroas för. Ungen smälter inte i regn. Curla inte sönder ungen. 

Min unge är verkligen inte curlad! Ungen är rejält pollenallergisk och vi försöker minska tillfällen att exponeras för det värsta situationerna. 
  • Anonym (Hola)
    Anonym (M) skrev 2025-05-13 09:20:35 följande:
    Min unge är verkligen inte curlad! Ungen är rejält pollenallergisk och vi försöker minska tillfällen att exponeras för det värsta situationerna. 
    Men då är det här inget normalfall heller om ni har en grav pollenallergi att ta hänsyn till. 
    Annars säger jag som ovan, lite regn har ingen dött av. 
    Har ni inte gemensamma regler i klubben/laget så att man inte behöver fundera varenda gång det duggregnar?
  • Anonym (M)
    Anonym (Hola) skrev 2025-05-13 10:03:06 följande:
    Men då är det här inget normalfall heller om ni har en grav pollenallergi att ta hänsyn till. 
    Annars säger jag som ovan, lite regn har ingen dött av. 
    Har ni inte gemensamma regler i klubben/laget så att man inte behöver fundera varenda gång det duggregnar?

Regnet är ju inte problemet. Det är vindar över 20 m/s, det vill säga storm.
    För föreningen spelar det ingen roll om mitt barn dyker upp eller inte. 

• EpicF
    Anonym (M) skrev 2025-05-13 10:05:22 följande:

Regnet är ju inte problemet. Det är vindar över 20 m/s, det vill säga storm.
    För föreningen spelar det ingen roll om mitt barn dyker upp eller inte. 

Om det är storm så ställs väl träningen in?!
  • Anonym (M)
    EpicF skrev 2025-05-13 10:35:26 följande:
    Om det är storm så ställs väl träningen in?!
    Ingen aning om hur de gör här. I vår gamla förening åkte tränaren alltid dit ändå, ifall det dök upp några barn. 
  • Spucks

Jag har ingen gräns. Vid extrem väder ställer de in träningen. Om mitt barn verkligen inte vill gå någon gång, behöver han inte. Träningen ska vara kul, ingenting man lider igenom för att man måste.

• Anonym (M)
    Spucks skrev 2025-05-13 10:50:39 följande:

Jag har ingen gräns. Vid extrem väder ställer de in träningen. Om mitt barn verkligen inte vill gå någon gång, behöver han inte. Träningen ska vara kul, ingenting man lider igenom för att man måste.

Vi har lite samma tankar hemma. Vi uppmuntrar att gå och vi vet att barnen nästan alltid tycker att det var ett bra alternativ att gå. Men om de har en bra förklaring till varför de inte vill, behöver de inte. Som du säger, träning ska vara kul! Jag vill ge barnen rörelseglädje, inte tvinga dem så att de tappar glädjen. 

Att träna mitt ena barns sport i storm är inte kul. Jag som vuxen skulle aldrig göra det. 

• Anonym (Kim)

Då får du ändra strategi. Välj inga utomhusaktiviteter under pollensäsongen. Inget mer än nödvändigt att vara ute. Välj inomhussporter. Optimera medicineringen så ungen kan vistas ute i normalfallet. 

• Anonym (M)
    Anonym (Kim) skrev 2025-05-13 18:31:09 följande:

Då får du ändra strategi. Välj inga utomhusaktiviteter under pollensäsongen. Inget mer än nödvändigt att vara ute. Välj inomhussporter. Optimera medicineringen så ungen kan vistas ute i normalfallet. 

Men snälla. Ungen kan vistas ute i normalfallet. Men när det blåser som satan så blir det för mycket att idrotta i. Självfallet kan mitt barn ha en utomhusidrott!
Svar på tråden Var går gränsen för att barnen ska slippa träning pga vädret?