• Anonym (Jag)

Dottern har inte velat träffa mig

Haft flera trådar här ang relationen med min dotter, snart 13 år. Hon bor hos sin mamma sedan våran separation för ca 2,5 år sen. Mamman är bipolär och dottern har nyligen fått diagnosen ADD, för info. 

Dottern har inte sovit hos mig sen snart 2 år tillbaka, oklart varför. Försökt jobba på alla att för att få reda på detta, utan resultat. Mamman har hela tiden motarbetat att hon ska komma, enligt mig. Det har dugit att ringa och fråga mig när något har strulat osv. Man känner sig sjukt utnyttjad. 

Nu ringde mamman igår igen och pratade om sommaren, då hon gått upp i tid och måste jobba hela sommaren. Dottern vill inte vara själv ska tilläggas. Jag och min sambo jobbar som vanligt, har 4 v semester i juli. Då tycker mamman att vi ska ställa upp och ha dottern i stort sett hela sommaren bara för att hon inte kan jobba. Är detta jag flaggat för i ca 2 år, att detta kommer ske, men inte fått något gehör. Nu duger det att ringa!!??
    Jag vill inget hellre än att träffa dottern såklart, men nu har vi ju planer i sommar osv. Samtidigt vill jag inte bara ställa upp så fort mamman ringer och ber om hjälp, det passar när det passar henne! Och dottern vill troligen inte sova hos oss heller, så mamman tycker då att dottern ska komma till oss på morgonen för att sen åka tillbak till henne på em, varje dag! Jag tycker inte det känns rimligt?.

Åsikter?

• Svar på tråden Dottern har inte velat träffa mig
  • Anonym (Jag)
    Anonym (?) skrev 2025-05-14 09:29:53 följande:

Hur ser ert fastställda umgängesschema ut?

Finns inget. Vi har haft varannan vecka i omgångar, men inte funkat. Haft varannan helg, inte heller det funkar. Och jag vet inte varför. Jag och min sambo jobbar så mycket vi kan för att det ska bli bättre, men verkar inte hjälpa. Enda är att jag följer med henne till ridskolan på ?våra? veckor. 
  • Anonym (Jag)
    Shakira88 skrev 2025-05-14 09:32:22 följande:

Verkligen tråkig sits du hamnat i.

Men försök att se detta som en chans att få kontakt med din dotter. Tiden flyger och kommer inte tillbaks.
    Strunta i att ditt x utnyttjar dig, du får umgås med ditt barn.
    Men jag hade nog gjort så att jag ställt lite motkrav,  tex att din dotter får lov att åka till er nu innan så att hon förhoppningsvis kan sova hos er oxå i sommar. Då kommer ju säkert ditt x uppmuntra detta och troligen får ni en mycket bättre kontakt i slutändan

Jag försöker, tro mig :) Men fixar inte att exet utnyttjar mig. Hon försöker t.om styra hur vi ska ta hand och planera runt dottern dom få ggr hon är hos oss. Inte ok säger jag. 
  • Anonym (Jag)
    Jemp skrev 2025-05-14 09:32:31 följande:

Självklart bör du säga ja till detta. På semestern åtminstone, umgänge hemma resten av tiden blir ju svårt  om ni inte jobbar hemifrån. 

Jag blir bara utnyttjad. Och exet försöker t.om styra hur vi ska göra och uppfostra dottern när hon är hos oss. Det köper inte jag. 
  • Anonym (Jag)
    Anonym (?) skrev 2025-05-14 09:52:14 följande:
    Kan ni inte komma överens och ingen av föräldrarna vill ta hand om sitt barn får ni väl låta soc omhänderta. 
    Men snälla. Klart jag vill ta hand om min dotter! Vill hennes mamma också. Men jag köper inte att mamman styr och bestämmer allt hela tiden. På hennes premisser konstant. 
  • Anonym (Jag)
    Anonym (?) skrev 2025-05-14 09:54:44 följande:
    Och? Kom överrens med mamman då

Anonym (?) skrev 2025-05-14 09:54:44 följande:
    Och? Kom överrens med mamman då
    Tro mig, jag försöker! Med det sagt betyder det inte att jag ska lägga mig platt varje gång hon vill bestämma, eller för den delen bestämma hur vi ska behandla våran dotter när hon är hos oss. Det är mitt och min sambos ansvar. Exet kör på sin linje no matter what, hon har ju dottern hos sig hela tiden och ?sitter på bollen?, om du förstår vad jag menar.
  • Anonym (Jag)
    Shakira88 skrev 2025-05-14 10:08:28 följande:

Fast nu får du skärpa dig lite  . Om du vill ha en bättre kontakt får du svälja att hon utnyttjar dig. Jag vet att det är svårt men om resultatet är att du faktiskt får bra eller iaf bättre kontakt med ditt barn så är det värt det.

Ditt x blir du av med så småningom men att bygga en bättre relation till din dotter kommer lägga grunden för resten av erat liv.

Jag har gjort det i snart 2 år, och det har absolut inte blivit bättre. 

Svårt att få ut alla detaljer här också. Men tro mig; jag har försökt på alla sätt, som exet begärt också. Men funkar inte. Känner att gränsen är nådd snart. Synd om dottern bara, tror hon tar mycket ansvar för sin mamma och alla hennes problem. Ska inte en 12åring behöva, därför jag försökt på alla sätt att få en bättre relation med dottern under senaste. Trots att exet bestämt osv. 

• Anonym (Jag)
    Anonym (?) skrev 2025-05-14 10:06:22 följande:
    Jaha.  Och vad tänker du göra?
    Absolut hänga mer med dottern, men inte enbart på exets premisser och åsikter. Vi måste komma överens, vilket inte går. Synd om dottern bara.
  • Anonym (Jag)
    Anonym (?) skrev 2025-05-14 10:13:55 följande:
    Så du säger nej att ha dottern i sommar?
    Självklart inte!! Men inte hela sommaren, bara för att exet säger det. Plus att dottern troligen inte vill sova hos oss. Blir svårt då. Men självklart ska vi hänga i sommar! 
  • Anonym (Jag)
    Anonym (Liten) skrev 2025-05-14 10:21:20 följande:
    Men vad är det hon försöker bestämma som ni inte går med på? kan det vara saker som dottern inte är bekväm med hur det får till hemma hos er? Ibland får man anpassa sig lite för att få det att fungera. Vill du ha dottern hos dig så kanske du behöver anpassa dig lite mera så ni får igång umgänget innan du börjar introducera nya regler osv.

var glad att du nu får chansen att spendera tid med din dotter. Lista planeringen och meddela att du kan inkludera dottern i det om hon känner att hon vill och klarar det. Normalt sätt kollar man ju av semesterplanering med den andra föräldern innan man bokar saker. 
    Till att börja med kollade jag med exet för ca 2 veckor sen ang semestern, om dom hade nåt osv och hur vi ska göra. Dom hade inget planerat, och noll respons. Jag sa att vi planerar in några dagar iaf som dottern ska hänga hos oss, om hon vill. Sen kom detta i förrgår?.

Hon försöker bestämma sovrutiner för dottern. Bestämma vad hon ska äta. Att hon ev ska komma till oss kl 0730 på morgonen och sen åka tillbaka till exet när hon slutat jobbet runt 14. Varje dag. Detta är bara några av sakerna. Och det går jag inte med på. Och vi har redan anpassat vissa saker hos oss och ändrat, just för att dottern ska känna sig bekväm och så välkommen som möjligt. Men någonstans går gränsen. Min föredetta ska inte bestämma hur våra regler osv ser ut. Ska tilläggas att vi absolut inte är exeptionella eller utåtstickande i uppfostran. Snarare dotterns mamma, som låter dottern göra precis vad hon vill, äta vad hon vill, sova i hennes sovrum osv. Det anser jag inte är ok iaf. Men jag köper att hon har dom reglerna, precis som hon får köpa att vi har våra. Sen tycker inte jag att en 12åring ska bestämma allt i ett hushåll. Och där kanske dottern då väljer att vara hos sin mamma, där hon får som hon vill. Mcdonalds minst en gång/v, bestämmer mat osv. 
Svar på tråden Dottern har inte velat träffa mig