• Anonym (Jag)

Dottern har inte velat träffa mig

Haft flera trådar här ang relationen med min dotter, snart 13 år. Hon bor hos sin mamma sedan våran separation för ca 2,5 år sen. Mamman är bipolär och dottern har nyligen fått diagnosen ADD, för info. 

Dottern har inte sovit hos mig sen snart 2 år tillbaka, oklart varför. Försökt jobba på alla att för att få reda på detta, utan resultat. Mamman har hela tiden motarbetat att hon ska komma, enligt mig. Det har dugit att ringa och fråga mig när något har strulat osv. Man känner sig sjukt utnyttjad. 

Nu ringde mamman igår igen och pratade om sommaren, då hon gått upp i tid och måste jobba hela sommaren. Dottern vill inte vara själv ska tilläggas. Jag och min sambo jobbar som vanligt, har 4 v semester i juli. Då tycker mamman att vi ska ställa upp och ha dottern i stort sett hela sommaren bara för att hon inte kan jobba. Är detta jag flaggat för i ca 2 år, att detta kommer ske, men inte fått något gehör. Nu duger det att ringa!!??
    Jag vill inget hellre än att träffa dottern såklart, men nu har vi ju planer i sommar osv. Samtidigt vill jag inte bara ställa upp så fort mamman ringer och ber om hjälp, det passar när det passar henne! Och dottern vill troligen inte sova hos oss heller, så mamman tycker då att dottern ska komma till oss på morgonen för att sen åka tillbak till henne på em, varje dag! Jag tycker inte det känns rimligt?.

Åsikter?

• Svar på tråden Dottern har inte velat träffa mig
  • Anonym (?)

Hur ser ert fastställda umgängesschema ut?

• Bagar Bengtsson

Först tycker jag att det är ett jäkla sätt att hon motarbetar dig och att du inte får ha haft dottern hos dig de senaste åren.

Med det sagt så tycker jag, för din och din dotters skull, svälja stoltheten, knyta näven i fickan och göra det bästa av situationen.

Säg att du gärna tar dottern men att ni bokat en vecka på Gotland så hon får följa med dit. Du ska ställa villkoren nu och inte låta mamman diktera allt.

Kanske kan du få dottern mer på din sida under denna tid att hon själv gätna vill umgås mer med dig och då inte bara under loven.

• Shakira88

Verkligen tråkig sits du hamnat i.

Men försök att se detta som en chans att få kontakt med din dotter. Tiden flyger och kommer inte tillbaks.
    Strunta i att ditt x utnyttjar dig, du får umgås med ditt barn.
    Men jag hade nog gjort så att jag ställt lite motkrav,  tex att din dotter får lov att åka till er nu innan så att hon förhoppningsvis kan sova hos er oxå i sommar. Då kommer ju säkert ditt x uppmuntra detta och troligen får ni en mycket bättre kontakt i slutändan

• Jemp

Självklart bör du säga ja till detta. På semestern åtminstone, umgänge hemma resten av tiden blir ju svårt  om ni inte jobbar hemifrån. 

• Anonym (Jag)
    Anonym (?) skrev 2025-05-14 09:29:53 följande:

Hur ser ert fastställda umgängesschema ut?

Finns inget. Vi har haft varannan vecka i omgångar, men inte funkat. Haft varannan helg, inte heller det funkar. Och jag vet inte varför. Jag och min sambo jobbar så mycket vi kan för att det ska bli bättre, men verkar inte hjälpa. Enda är att jag följer med henne till ridskolan på ?våra? veckor. 
  • Anonym (Jag)
    Shakira88 skrev 2025-05-14 09:32:22 följande:

Verkligen tråkig sits du hamnat i.

Men försök att se detta som en chans att få kontakt med din dotter. Tiden flyger och kommer inte tillbaks.
    Strunta i att ditt x utnyttjar dig, du får umgås med ditt barn.
    Men jag hade nog gjort så att jag ställt lite motkrav,  tex att din dotter får lov att åka till er nu innan så att hon förhoppningsvis kan sova hos er oxå i sommar. Då kommer ju säkert ditt x uppmuntra detta och troligen får ni en mycket bättre kontakt i slutändan

Jag försöker, tro mig :) Men fixar inte att exet utnyttjar mig. Hon försöker t.om styra hur vi ska ta hand och planera runt dottern dom få ggr hon är hos oss. Inte ok säger jag. 
  • Anonym (?)
    Anonym (Jag) skrev 2025-05-14 09:33:33 följande:
    Finns inget. Vi har haft varannan vecka i omgångar, men inte funkat. Haft varannan helg, inte heller det funkar. Och jag vet inte varför. Jag och min sambo jobbar så mycket vi kan för att det ska bli bättre, men verkar inte hjälpa. Enda är att jag följer med henne till ridskolan på ?våra? veckor. 
    Kan ni inte komma överens och ingen av föräldrarna vill ta hand om sitt barn får ni väl låta soc omhänderta. 
  • Anonym (Jag)
    Jemp skrev 2025-05-14 09:32:31 följande:

Självklart bör du säga ja till detta. På semestern åtminstone, umgänge hemma resten av tiden blir ju svårt  om ni inte jobbar hemifrån. 

Jag blir bara utnyttjad. Och exet försöker t.om styra hur vi ska göra och uppfostra dottern när hon är hos oss. Det köper inte jag. 
  • Anonym (Jag)
    Anonym (?) skrev 2025-05-14 09:52:14 följande:
    Kan ni inte komma överens och ingen av föräldrarna vill ta hand om sitt barn får ni väl låta soc omhänderta. 
    Men snälla. Klart jag vill ta hand om min dotter! Vill hennes mamma också. Men jag köper inte att mamman styr och bestämmer allt hela tiden. På hennes premisser konstant. 
  • Anonym (?)
    Anonym (Jag) skrev 2025-05-14 09:54:02 följande:
    Men snälla. Klart jag vill ta hand om min dotter! Vill hennes mamma också. Men jag köper inte att mamman styr och bestämmer allt hela tiden. På hennes premisser konstant. 
    Och? Kom överrens med mamman då
Svar på tråden Dottern har inte velat träffa mig