Inlägg från: Anonym (R) |Visa alla inlägg
  • Anonym (R)

Fastnat i utredande text

Uppgiften är inte svår. 

Men den går ut på att man ska i sin utredning komma fram till att alla vuxna män gör fel. Och jag kan bara inte skriva det.

Den är baserad på 2 texter, där en "jobbig" (inte en vanlig) feminist skriver om vad som behöver förändras och den andra texten handlar om en gubbe som beskriver känslor och tankar om det hela men ingenting om vad som man kan göra bättre.

Jag kan inte "halshugga" mig själv för att skolan kräver att man ska böja sig och utmåla ena könet som bristande genom uppgiften.

• Svar på tråden Fastnat i utredande text
  • Anonym (R)

Har bett om att få skriva om något annat ämne, men det finns inte.

Det går inte att inte blanda in känslor i texten och därmed ses den som en argumenterande text. Utan den skolan vill med texten är att jag likgiltigt ska böja mig ner och skriva att alla vuxna män gör fel och de måste göra en sak åt det. Jag kan bara inte skriva det. Tycker texten från den jobbiga feministen är kränkande mot män. Och det är mycket som författaren inte verkar förstå när det kommer till det manliga könet. 

Uppgiften är så enkelriktad att hur jag än vänder och vrider på texten så blir den inte godkänd då jag inte låter mig bli "halshuggen" av uppgiften.

• Anonym (R)
    Anonym (O) skrev 2025-05-14 11:41:47 följande:

Det handlar alltså om att du ska ta fram resonemang som stödjer den feministiska sidan? I nåt slags skolprojekt? Är problemet att du måste skriva detta för att du inte tycker som feministen? I så fall får du tänka bort dina personliga åsikter en stund.

Problemet är att feministen skriver att det är alla vuxna mäns fel och vad de måste ändra på. På detta skriver den att det hotar det hela demokratiska systemet. (självklart rör det upp känslor hos en.) Det är det den utredande texten vill att vi ska komma fram till genom utredningen.
  • Anonym (R)
    Anonym (O) skrev 2025-05-14 11:45:37 följande:

Vi hade en sådan uppgift i skolan där vi skulle argumentera för eller emot dödsstraff. Jag kan säga att den som ?vann? striden gick med full kraft in och övertygade alla andra i klassen om att dödsstraff är bra. Den personen var egentligen emot dödsstraff. Så uppgiften handlar om att sätta sig in i ena sidan och argumentera för det. Tänk att du spelar en roll som en skådis ungefär.

Tack för din stöttning, men det är en utredande text. Inte en argumenterande text. 

Jag får inte blanda in egna åsikter utan ska enbart utgå utifrån det som står i texterna och sedan skriva en sammanfattning på vad lösningen på problemet är genom det som enbart står i texterna. Och där i måste man erkänna att alla vuxna män utgör fel och måste ändra sig till att göra en viss speciell sak som framkommer i den feministiska texten. 

• Anonym (R)
    Anonym (O) skrev 2025-05-14 11:41:47 följande:

Det handlar alltså om att du ska ta fram resonemang som stödjer den feministiska sidan? I nåt slags skolprojekt? Är problemet att du måste skriva detta för att du inte tycker som feministen? I så fall får du tänka bort dina personliga åsikter en stund.

Det du skriver är att precis det jag är emot i uppgiften. Jag måste med andra ord "halshugga mig" själv för att få uppgiften godkänd. Där är mitt problem. Jag tänker inte böja mig.
  • Anonym (R)
    Anonym (soundslikeanotherthr) skrev 2025-05-14 12:08:43 följande:

Även om det är en radikal feminist lär denna ha bra poänger som du kan utgå ifrån men bara om du faktiskt kan förstå att uppgifter(na) inte är vad du tror (igen).  Att analysera negativa beteenden är inte att halshugga sig själv och dina ord kommer inte skyltas upp med namn på stan.

Den kommer med 1 bra grej. Men i övrigt ca 4 andra mindre bra som väcker irritation.
  • Anonym (R)
    Anonym (soundslikeanotherthr) skrev 2025-05-14 12:08:43 följande:

Även om det är en radikal feminist lär denna ha bra poänger som du kan utgå ifrån men bara om du faktiskt kan förstå att uppgifter(na) inte är vad du tror (igen).  Att analysera negativa beteenden är inte att halshugga sig själv och dina ord kommer inte skyltas upp med namn på stan.

Nej, men det går emot hela min person att behöva bekräfta påståenden som jag inte alls delar. Alltså här kräver man ju att jag ska ställa mig och hoppa / stampa på min själ. Visst, det ska inte vara personligt skrivet från mitt håll, men att överhuvudtaget skriva att lösningen på problemet är "det och det och det" som enbart är från början provocerande, tar stopp för mig.
  • Anonym (R)
    Anonym (soundslikeanotherthr) skrev 2025-05-14 12:12:48 följande:

Jag kan skriva ett helt arbete utifrån någon annans synsätt om någon ber mig. Mycket värt att kunna utgå ifrån hur någon annan tänker. Testa.

Jag klarar bara det när det gäller att skydda andra. Jag är inte en i fåra skocken. När andra står handlingsförlamade så är jag den som rusar fram och hjälper den / de i nöd. Men genom detta arbete så ska man brytas ner till att bli en bland fåren.

Och jo, jag har förstått denna uppgift mycket väl. Den går ut på att beskriva lösningen på problemet genom att poängtera att män gör fel bland annat. 

Utöver det finns 1 bra grej och sedan stötta upp med gubbens text för att stärka den feministiska texten. Men texterna går inte ihop egentligen. Gubben är väldigt neutral medan feministen kommer med skuldbeläggande mot "alla vuxna män" och förklarar hur alla vuxna män brister. (Ordagrant skrivet).

• Anonym (R)
    Anonym (GSO) skrev 2025-05-14 12:20:57 följande:
    Om jag som svenska officer kunde göra en anfallplan på hur bäst  slå Sverige militärt och erövra Sverige kanske du klarar att skriva en argumenterande skoluppgift

Nej det skulle jag inte. 

Jag köper inte aktier som stöttar krigsindustrin heller.

Men jag skulle kunna klara av att göra en utredande text om exempelvis vad som behöver göras för att skydda kvinnor från våld. (Då jag inte stöttar våld mot kvinnor) eller om vad som krävs för att skydda speciella arter från att bli utrotningshotade. Eller om hur man hade agerat i en nödsituation. 

• Anonym (R)
    Anonym (Psykologen) skrev 2025-05-14 16:57:54 följande:

Du klarar inte ens tanken på det eftersom det snuddar vid att du kanske är värdelös, och det gör ont. 

Tack, det var snällt skrivet ? 
  • Anonym (R)
    Anonym (Quagmire) skrev 2025-05-14 14:14:31 följande:

Men detta är en uppgift, inte rl och är alltså inte personligt.

När jag tog English comp så var de roligaste uppgifterna där jag skulle argumentera från det sk andra hållet. 

Antar att jag tar allt personligt. 

Finns det någonting annat egentligen? Vi alla lever för en kort tid och allt vi gör tar av våran tid och vi blir även påverkade av det. 

• Anonym (R)
    klyban skrev 2025-05-14 18:10:16 följande:

Kanske stämmer det du skriver. Jag har stressad, har väldigt mycket just nu i livet och jag vet att det inte blir bättre inom de närmaste 2 åren. På detta har jag komplex ptsd, depression, matallergier samt fysiska krämpor då jag aldrig hinner eller har energi till att träna och alltid känner mig helt slutkörd, konstant.

Men ja, jag tar livet personligt då jag har varit utsatt för väldigt mycket våld, mordförsök och våldtäkt. Samtidigt så har jag stått upp för de som inte klarat av att skydda sig själva och jag kämpar trots vänner tagit livet av sig för långt mycket mindre än vad jag har gått igenom. 

Men nej, att behöva dela med sig av sina egna tankar vid djupa frågor gillar jag fortfarande inte. Oavsett att du finner det "intressant" av att du tycker att jag är bristande. Ja, jag tar allt personligt. Får jag inte vara den jag är eller ? 

• Anonym (R)
    nihka skrev 2025-05-14 19:49:28 följande:
    Du ska inte komma fram till nånting. Du ska redovisa vad andra har kommit fram tll och visa att du kan skriva objektivt om vad andra har skrivet oavsett vad du själv tycker.
    Ja, och det var att det; "är alla vuxna mäns fel." 
Svar på tråden Fastnat i utredande text