• Anonym (R)

Fastnat i utredande text

Uppgiften är inte svår. 

Men den går ut på att man ska i sin utredning komma fram till att alla vuxna män gör fel. Och jag kan bara inte skriva det.

Den är baserad på 2 texter, där en "jobbig" (inte en vanlig) feminist skriver om vad som behöver förändras och den andra texten handlar om en gubbe som beskriver känslor och tankar om det hela men ingenting om vad som man kan göra bättre.

Jag kan inte "halshugga" mig själv för att skolan kräver att man ska böja sig och utmåla ena könet som bristande genom uppgiften.

• Svar på tråden Fastnat i utredande text
  • KimLinnefeldt

Du kan väl se det som ett rollspel, en lek med identiteter. Det måste inte handla om dina egna, genuina känslor.

• Anonym (R)

Har bett om att få skriva om något annat ämne, men det finns inte.

Det går inte att inte blanda in känslor i texten och därmed ses den som en argumenterande text. Utan den skolan vill med texten är att jag likgiltigt ska böja mig ner och skriva att alla vuxna män gör fel och de måste göra en sak åt det. Jag kan bara inte skriva det. Tycker texten från den jobbiga feministen är kränkande mot män. Och det är mycket som författaren inte verkar förstå när det kommer till det manliga könet. 

Uppgiften är så enkelriktad att hur jag än vänder och vrider på texten så blir den inte godkänd då jag inte låter mig bli "halshuggen" av uppgiften.

• Anonym (O)

Det handlar alltså om att du ska ta fram resonemang som stödjer den feministiska sidan? I nåt slags skolprojekt? Är problemet att du måste skriva detta för att du inte tycker som feministen? I så fall får du tänka bort dina personliga åsikter en stund.

• Anonym (O)

Vi hade en sådan uppgift i skolan där vi skulle argumentera för eller emot dödsstraff. Jag kan säga att den som ?vann? striden gick med full kraft in och övertygade alla andra i klassen om att dödsstraff är bra. Den personen var egentligen emot dödsstraff. Så uppgiften handlar om att sätta sig in i ena sidan och argumentera för det. Tänk att du spelar en roll som en skådis ungefär.

• Anonym (R)
    Anonym (O) skrev 2025-05-14 11:41:47 följande:

Det handlar alltså om att du ska ta fram resonemang som stödjer den feministiska sidan? I nåt slags skolprojekt? Är problemet att du måste skriva detta för att du inte tycker som feministen? I så fall får du tänka bort dina personliga åsikter en stund.

Problemet är att feministen skriver att det är alla vuxna mäns fel och vad de måste ändra på. På detta skriver den att det hotar det hela demokratiska systemet. (självklart rör det upp känslor hos en.) Det är det den utredande texten vill att vi ska komma fram till genom utredningen.
  • Anonym (R)
    Anonym (O) skrev 2025-05-14 11:45:37 följande:

Vi hade en sådan uppgift i skolan där vi skulle argumentera för eller emot dödsstraff. Jag kan säga att den som ?vann? striden gick med full kraft in och övertygade alla andra i klassen om att dödsstraff är bra. Den personen var egentligen emot dödsstraff. Så uppgiften handlar om att sätta sig in i ena sidan och argumentera för det. Tänk att du spelar en roll som en skådis ungefär.

Tack för din stöttning, men det är en utredande text. Inte en argumenterande text. 

Jag får inte blanda in egna åsikter utan ska enbart utgå utifrån det som står i texterna och sedan skriva en sammanfattning på vad lösningen på problemet är genom det som enbart står i texterna. Och där i måste man erkänna att alla vuxna män utgör fel och måste ändra sig till att göra en viss speciell sak som framkommer i den feministiska texten. 

• Anonym (soundslikeanotherthr)

Även om det är en radikal feminist lär denna ha bra poänger som du kan utgå ifrån men bara om du faktiskt kan förstå att uppgifter(na) inte är vad du tror (igen).  Att analysera negativa beteenden är inte att halshugga sig själv och dina ord kommer inte skyltas upp med namn på stan.

• Anonym (R)
    Anonym (O) skrev 2025-05-14 11:41:47 följande:

Det du skriver är att precis det jag är emot i uppgiften. Jag måste med andra ord "halshugga mig" själv för att få uppgiften godkänd. Där är mitt problem. Jag tänker inte böja mig.
  • Anonym (R)
    Anonym (soundslikeanotherthr) skrev 2025-05-14 12:08:43 följande:

Även om det är en radikal feminist lär denna ha bra poänger som du kan utgå ifrån men bara om du faktiskt kan förstå att uppgifter(na) inte är vad du tror (igen).  Att analysera negativa beteenden är inte att halshugga sig själv och dina ord kommer inte skyltas upp med namn på stan.

Den kommer med 1 bra grej. Men i övrigt ca 4 andra mindre bra som väcker irritation.
  • Anonym (GSO)

Det finnf få saker som är så nyttig och lärorikt som att gå in i annans skor och försöka argumentera eller planera för en motståndare.

När jag gick officersskolan fick vi dels arguemtera varför Sovjet skulle anfalla Sveriga, ungefär vara ÖB för Sovjet och föredra för politbyrån.

Samt sen  planera anfallet utifrån vad vi visste om svenska försvaret och förutsättning.

Var väldigt nyttig för att dels förstå den strategisa situationen utifrån WP synvinkel och dels lära oss om styrkor och svageter med deras orgaisnation. Vissa svahgeter i vår egen organisation belv också tydlig.

Sen blev det lättare att se vad vi behöver göra.

Det var bra att bli kommunist och VDV en stund.

Svar på tråden Fastnat i utredande text