Inlägg från: Anonym (GSO) |Visa alla inlägg
  • Anonym (GSO)

Fastnat i utredande text

Det finnf få saker som är så nyttig och lärorikt som att gå in i annans skor och försöka argumentera eller planera för en motståndare.

När jag gick officersskolan fick vi dels arguemtera varför Sovjet skulle anfalla Sveriga, ungefär vara ÖB för Sovjet och föredra för politbyrån.

Samt sen  planera anfallet utifrån vad vi visste om svenska försvaret och förutsättning.

Var väldigt nyttig för att dels förstå den strategisa situationen utifrån WP synvinkel och dels lära oss om styrkor och svageter med deras orgaisnation. Vissa svahgeter i vår egen organisation belv också tydlig.

Sen blev det lättare att se vad vi behöver göra.

Det var bra att bli kommunist och VDV en stund.

• Anonym (GSO)
    Anonym (R) skrev 2025-05-14 12:15:55 följande:
    Nej, men det går emot hela min person att behöva bekräfta påståenden som jag inte alls delar. Alltså här kräver man ju att jag ska ställa mig och hoppa / stampa på min själ. Visst, det ska inte vara personligt skrivet från mitt håll, men att överhuvudtaget skriva att lösningen på problemet är "det och det och det" som enbart är från början provocerande, tar stopp för mig.
    Om jag som svenska officer kunde göra en anfallplan på hur bäst  slå Sverige militärt och erövra Sverige kanske du klarar att skriva en argumenterande skoluppgift
  • Anonym (GSO)
    Anonym (R) skrev 2025-05-14 12:21:32 följande:

Jag klarar bara det när det gäller att skydda andra. Jag är inte en i fåra skocken. När andra står handlingsförlamade så är jag den som rusar fram och hjälper den / de i nöd. Men genom detta arbete så ska man brytas ner till att bli en bland fåren.

Och jo, jag har förstått denna uppgift mycket väl. Den går ut på att beskriva lösningen på problemet genom att poängtera att män gör fel bland annat. 

Utöver det finns 1 bra grej och sedan stötta upp med gubbens text för att stärka den feministiska texten. Men texterna går inte ihop egentligen. Gubben är väldigt neutral medan feministen kommer med skuldbeläggande mot "alla vuxna män" och förklarar hur alla vuxna män brister. (Ordagrant skrivet).

Vilka två texter är det?
  • Anonym (GSO)
    Anonym (R) skrev 2025-05-14 12:24:09 följande:

Nej det skulle jag inte. 

Jag köper inte aktier som stöttar krigsindustrin heller.

Men jag skulle kunna klara av att göra en utredande text om exempelvis vad som behöver göras för att skydda kvinnor från våld. (Då jag inte stöttar våld mot kvinnor) eller om vad som krävs för att skydda speciella arter från att bli utrotningshotade. Eller om hur man hade agerat i en nödsituation. 

Det är en övning, en skoluppgift. Efter du lämnat in kan du glömma allt samt vara bättre på att formuelra argument och ha en bra insikt i en annan åsikt
Svar på tråden Fastnat i utredande text