Inlägg från: Anonym (mansperson) |Visa alla inlägg
  • Anonym (mansperson)

Fastnat i utredande text

Jag vet inte om jag förstår uppgiften. Du säger att du ska skriva en "utredande text" baserat på dessa två texter. Det måste ju innebära en sorts sammanfattning av dessa texter, och använda den feministiska texten för att tolka den andra texten kanske?

Förstår att det väcker motstånd hos dig, men förmodligen går det att skriva på ett sätt som gör det tydligt att argumenten och ståndpunkterna inte kommer från dig. Om X är feministen och Y är gubben kan vi ta som exempel:

"X uppger att kvinnor är missgynnade på grund av... "

"Den lösning som X föreslår på detta problem är..."

"I enlighet med den analys som presenteras i texten av X kan man förstå Y's resonemang som ett uttryck för..."

Och så vidare. Det kan ju inte vara fel att redovisa utsagor och ståndpunkter från de olika texterna snarare än att skriva det på ett sätt som gör att det framstår som dina åsikter. Vad tror du om det?

• Anonym (mansperson)
    Anonym (Psykologen) skrev 2025-05-14 16:57:54 följande:

Du hade inte blivit så här triggad om det inte berörde något väldigt känsligt inom dig. 

Min gissning? Du älskar inte dig själv utan känner ofta att du är värdelös och inte bra nog. Då gör det extra ont att behöva hålla med om något som ligger ens nära det synsättet. I detta fallet att män är dåliga. Du klarar inte ens tanken på det eftersom det snuddar vid att du kanske är värdelös, och det gör ont. 

Hade du älskat dig själv och vetat ditt eget värde hade du inte tagit uppgiften personligt och kunnat distansera dig från åsikterna du inte håller med om. 

Är du verkligen psykolog? Tycker du borde veta bättre i så fall än att sitta och spekulera hejvilt om människors inre, särskilt när det inte är efterfrågat. Men jag tvivlar på att du är psykolog, för din analys låter som en amatörmässig psykoanalytisk tolkning som absolut inte hade passerat i de psykodynamiska handledningsgrupper jag deltagit i.
Svar på tråden Fastnat i utredande text