Jemp skrev 2025-05-14 16:11:19 följande:
Håller med.
Bidrar exemplet med retoriken om att terrorstämpla klimatdemonstranter.
Kan man inte demonstrera utan att göra angrepp på civilsamhället är man inte mindre än en terrorist. Jag menar, hade man accepterat att extremhögern limmade fast sig i kollektivtrafiken eller crashade tal i politiskt syfte? Nej
Vad gäller demokratin är jag mer och mer rädd att den haft sin livscykel. Lyssna på avsnittet om demokratins fall med p3 dystopia.
Det är klarlagt att det går bara att ha demokrati en viss tid, sen är den näst intill omöjlig att upprätthålla.
Det beror inte minst på oss väljare, att vi jagar sakfrågor istället för ideologier gör att vi vandrar över gränser, det blir svårt att få en tydlig majoritet, och ingen kan riktigt föra sin egen politik för att småpartier kan fälla regeringar och budget bara för att jävlas. Därför lever vi i ett politiskt klimat som är en ständig kompromiss mellan riksdagspartier- det blir en grå sörja av skit, och som medborgare märks det föga vem det är som har rodret.
Det i sin tur driver till slut väljarna mot en odemokratisk ledare, som driver igenom sin egen politik genom att bryta lagarna- den demokratiska processen. Jag behöver knappast yttra vilket land som är ett typexempel på det- och vi alla går en liknande framtid till mötes.
Alternativet är det spår EU är mer och mer inne på, en teknokrati, där politiker och folkvalda får mindre och mindre inflytande och makten flyttas över till experter och utbildade tjänstemän. kanske är det det bästa i en dålig värld