• Tyra myra

Hur mår vår Demokrati egentligen?

Eftersom jag är född uppvuxen och lever i ett land som jag uppfattat som väldigt demokratiskt så, känns det lite kymigt när jag upptäcker att det finns krafter i vårt som hotar demokratin. 

Har upptäckt att jag nog inte är ensam om denna känsla. Många med mig ser med förundran på hur man angriper demokratin från alla håll, kanske inte med stora tydliga medel utan med mindre åtgärder som göms in bland de stora frågorna.

Största problemet som jag ser det är politikerföraktet i samhället. Att misskreditera och hota våra folkvalda till tystnad.  Tanken att man genom att hot och förakt ska kunna vinna en diskussion eller få makt över en demokratisk församling är horribel

Vad tycker ni?  Har ni exempel ni kan dela med er av?

• Svar på tråden Hur mår vår Demokrati egentligen?
  • Jemp

Håller med. 

Bidrar exemplet med retoriken om att terrorstämpla klimatdemonstranter. 

• Anonym (Man)

Politiker som kritiserar och hotar journalister. 

• Anonym (Pezos)

Annie Lööf är väl ett talande exempel.

Skulle önska att det fanns fler hands-on politiker i stället för jippon med falukorvar eller annat.

• Anonym (Pezos)

Ett till exempel 
    Nazister ser ut att ta plats i kommunfullmäktige i både Surahammar och Ludvika, genom att kuppa sig in på Sverigedemokraternas mandat. Det skriver den antirasistiska tidskriften Expo.
    I Ludvika fick SD sju mandat, men då de bara har fem kandidater valde partiet att inte stänga sin lista för ytterligare kandidater. Konsekvensen blev att personer som på valdagen skrevs in på SD:s valsedlar nu kan ta kontroll över mandat. 18 personer hade skrivit in Pär Öberg, medlem i Svenska motståndsrörelsens riksledning, som därmed tar plats i kommunfullmäktige.
    I Surahammar är Carolus Motander, som varit aktiv i Svenskarnas partis valrörelse, på väg att göra samma sak, skriver TT.

• Core
    Jemp skrev 2025-05-14 16:11:19 följande:

Håller med. 

Kan man inte demonstrera utan att göra angrepp på civilsamhället är man inte mindre än en terrorist. Jag menar, hade man accepterat att extremhögern limmade fast sig i kollektivtrafiken eller crashade tal i politiskt syfte? Nej

Vad gäller demokratin är jag mer och mer rädd att den haft sin livscykel. Lyssna på avsnittet om demokratins fall med p3 dystopia.

Det är klarlagt att det går bara att ha demokrati en viss tid, sen är den näst intill omöjlig att upprätthålla.

Det beror inte minst på oss väljare, att vi jagar sakfrågor istället för ideologier gör att vi vandrar över gränser, det blir svårt att få en tydlig majoritet, och ingen kan riktigt föra sin egen politik för att småpartier kan fälla regeringar och budget bara för att jävlas. Därför lever vi i ett politiskt klimat som är en ständig kompromiss mellan riksdagspartier- det blir en grå sörja av skit, och som medborgare märks det föga vem det är som har rodret.

Det i sin tur driver till slut väljarna mot en odemokratisk ledare, som driver igenom sin egen politik genom att bryta lagarna- den demokratiska processen. Jag behöver knappast yttra vilket land som är ett typexempel på det- och vi alla går en liknande framtid till mötes.

Alternativet är det spår EU är mer och mer inne på, en teknokrati, där politiker och folkvalda får mindre och mindre inflytande och makten flyttas över till experter och utbildade tjänstemän. kanske är det det bästa i en dålig värld
  • Tyra myra
    Core skrev 2025-05-14 16:38:37 följande:
    Kan man inte demonstrera utan att göra angrepp på civilsamhället är man inte mindre än en terrorist. Jag menar, hade man accepterat att extremhögern limmade fast sig i kollektivtrafiken eller crashade tal i politiskt syfte? Nej

Vad gäller demokratin är jag mer och mer rädd att den haft sin livscykel. Lyssna på avsnittet om demokratins fall med p3 dystopia.

Det är klarlagt att det går bara att ha demokrati en viss tid, sen är den näst intill omöjlig att upprätthålla.

Det beror inte minst på oss väljare, att vi jagar sakfrågor istället för ideologier gör att vi vandrar över gränser, det blir svårt att få en tydlig majoritet, och ingen kan riktigt föra sin egen politik för att småpartier kan fälla regeringar och budget bara för att jävlas. Därför lever vi i ett politiskt klimat som är en ständig kompromiss mellan riksdagspartier- det blir en grå sörja av skit, och som medborgare märks det föga vem det är som har rodret.

Det i sin tur driver till slut väljarna mot en odemokratisk ledare, som driver igenom sin egen politik genom att bryta lagarna- den demokratiska processen. Jag behöver knappast yttra vilket land som är ett typexempel på det- och vi alla går en liknande framtid till mötes.

Alternativet är det spår EU är mer och mer inne på, en teknokrati, där politiker och folkvalda får mindre och mindre inflytande och makten flyttas över till experter och utbildade tjänstemän. kanske är det det bästa i en dålig värld
    intressanta synpunkter ska fundera lit på det där.  Återkommer
  • Core
    Tyra myra skrev 2025-05-14 16:44:25 följande:
    intressanta synpunkter ska fundera lit på det där.  Återkommer
    Gillar den inställningen oavsett om du håller med eller inte 👍
  • Anonym (demo)

Demokratin i Sverige mår alldeles utmärkt, tackar som frågar.

Demokratin är alltid "hotad" när det rådande systemet utmanas.

Det är det enda som hänt. Att det gamla systemet som rådde ostört fram till och med internets genombrott inte längre har monopol på information och inte längre kan styra vad folk får reda på och vem som tillåts säga vad offentligt.

Demokrati betyder folkstyre och det enda som på riktigt kan hota demokratin är om folk slutar bry sig men med ett valdeltagande i Sverige på 80+ procent så är det långt tills vi når den punkten.

och det enda som på riktigt kan få folk att sluta bry sig är om de känner att det inte spelar någon roll. om alla partier blir för lika.

Sedan hjälper det inte om politikerna tappar kontakten med folket och drar iväg i sina egna elitprojekt som folket egentligen inte vill ha. 

• Tyra myra
    Anonym (demo) skrev 2025-05-14 17:28:44 följande:

Demokratin i Sverige mår alldeles utmärkt, tackar som frågar.

Demokratin är alltid "hotad" när det rådande systemet utmanas.

Det är det enda som hänt. Att det gamla systemet som rådde ostört fram till och med internets genombrott inte längre har monopol på information och inte längre kan styra vad folk får reda på och vem som tillåts säga vad offentligt.

Demokrati betyder folkstyre och det enda som på riktigt kan hota demokratin är om folk slutar bry sig men med ett valdeltagande i Sverige på 80+ procent så är det långt tills vi når den punkten.

och det enda som på riktigt kan få folk att sluta bry sig är om de känner att det inte spelar någon roll. om alla partier blir för lika.

Sedan hjälper det inte om politikerna tappar kontakten med folket och drar iväg i sina egna elitprojekt som folket egentligen inte vill ha. 

Har egentligen inte tid att svara just nu men en fråga inställer sig direkt. 

Är det inte ändå så att majoriteten av dem som innehar politiska uppdrag = är politiker, är helt vanliga människor som jobbar och betalar skatt.  Du verkar se demokratin och politiken som något bara riksdagsledamöter sysslar med.

Återkommer senare
  • Tecum
    Jemp skrev 2025-05-14 16:11:19 följande:

Håller med. 

Det som hotar demokratin är bl a att media inte vågar kritisera miljöaktivister och att domstolar låter dem gå fria fast de begår brott. Det kommer att leda till fler aktioner, fler brott som drabbar oskyldiga och i förlängningen en negativ syn på lagliga miljöåtgärder då det förknippas med aktivism hos allmänheten.

En annan sak är det relativt stora stöd som Trump har på sociala medier som t ex FL och Flashback. 6% i samhället idag låter inte mycket men tillräckligt för att ett "trumpparti" skulle komma in i riksdagen. På sociala medier är stödet kanske 20% då anhängarna är synnerligen aktiva med att stå bakom Trumps lögner och anklaga svenska politiker och svensk media för allt möjligt som de hittar på. Vilket skapar en hotbild som den som höll på att kosta Annie Lööf livet.
Svar på tråden Hur mår vår Demokrati egentligen?