• Anonym (Fundering)

Varför så många narcissister?

Jag läser ofta på FL om hur den ena pojkvännen efter den andra behandlar sina flickvänner som skit. Det är den ena narcissisten efter den andra i alla upptänkliga varianter. Vad beror det på att  (unga killar beter sig på kränkande nedvärderande sätt mot sina flickvänner? Är det nån som har en teori om det? 

• Svar på tråden Varför så många narcissister?
  • Tyra myra

Det handlar inte om diagnostiserade narcissister utan om ett epitet några sätter på sina partners när relationen inte fungerar 

• Anonym (mawa)

En anledning är för att narcissism blivit en sorts kulturell stereotyp som folk drar till med för att försöka förstå personer de är i konflikt med. Alltså för att tala klarspråk - bara för att många upplever sina partners som narcissister innebär det inte att dessa partners faktiskt har sådana drag. Många människor är väldigt dåliga på att se sin egen delaktighet i konflikter, och många gånger när någon pratar om en partner som är narcissist är det nog i själva verket personen själv som har ganska allvarliga problem.

Med det sagt är många människor, såväl män som kvinnor, rövhål och behandlar andra människor som skit. Jag är inte säker på att det har förändrats till det värre, utan kanske är det mer vår gemensamma uppmärksamhet på det som blivit större.

• TvillingmammaVästgöte

Detta kanske stämmer , att både föräldrar och skolan uppfostrar pojkar mindre, de får klara sig mer själva och får därför en sämre uppfostran. Det innebär kanske inte att de är just narcissister, men de blir just sämre uppfostrade. 

Redan i treårsåldern förväntar sig föräldrar, och senare skolan, att pojkar ska hitta andra pojkar att umgås med och klara sig mer på egen hand än vad som förväntas av tjejer. Därför utlämnas killar till varandra, i kompisgänget eller ishockeylaget, och de bygger inga relationer till tjejer utan uppmuntras bara att mäta sig med varandra.

Det menar Ingemar Gens, beteendevetare och före detta jämställdhetsexpert på Länsstyrelsen i Gävleborg.

Både hem och skola släpper unga killar de får uppfostra varandra

• Anonym (Jens)
    Anonym (mawa) skrev 2025-05-14 16:07:28 följande:

En anledning är för att narcissism blivit en sorts kulturell stereotyp som folk drar till med för att försöka förstå personer de är i konflikt med. Alltså för att tala klarspråk - bara för att många upplever sina partners som narcissister innebär det inte att dessa partners faktiskt har sådana drag. Många människor är väldigt dåliga på att se sin egen delaktighet i konflikter, och många gånger när någon pratar om en partner som är narcissist är det nog i själva verket personen själv som har ganska allvarliga problem.

Med det sagt är många människor, såväl män som kvinnor, rövhål och behandlar andra människor som skit. Jag är inte säker på att det har förändrats till det värre, utan kanske är det mer vår gemensamma uppmärksamhet på det som blivit större.

Ligger väldigt mycket sanning i detta. 
  • Embla twopointoh

Jag kopierar det jag skrivit i en annan liknande tråd:

Dels tror jag att det är i "självförsvar", alltså om ens partner/ex är narcissist så är man själv bara ett offer som inte har någon del i varför förhållandet var som det var, och följaktligen behöver man inte ägna tid och kraft åt självrannsakan, självinsikt och självutveckling. Det är helt enkelt lättare för en själv att bara avfärda allt som gick snett som den andres fel.

Dels är det så att många använder denna personlighetsstörning alltför lättvindigt, de förstår inte eller bryr sig inte om att det är en diagnos som ändå relativt få människor har, det har gått inflation i begreppet såsom flera kommenterat ovan.

Man kan vara en idiot utan att vara narcissist.

• OGjanne

Kan det möjligtvis vara så att han inte anser sig vara mogen en intim relation?
    Han kanske inte vill att hon ska gå och bli gravid?
    Han kanske aldrig lärt sig vad kärlek och vänskap är?
    Självdestruktivt beteende?

Eller så snackar ni om snorungar bara, dem finns det gott om. 

• Motherinlaw

Min erfarenheter är att de är kvinnor som är överrepresenterade som narcissister. 

• Embla twopointoh
    Motherinlaw skrev 2025-05-14 20:04:55 följande:

Min erfarenheter är att de är kvinnor som är överrepresenterade som narcissister. 

En snabb googling säger att din erfarenhet är fel rent statistiskt. 75% av de som diagnosticeras med narcissistisk personlighetsstörning är män. Totalt sett är det endast 1-2% av befolkningen som har denna störning.  Dessutom har ofta män och kvinnor olika typer av narcissism, män tenderar att vara mer grandiosa och kvinnor mer sårbara.

Men de flesta människor har narcissistiska drag, även om det inte räcker för en diagnos.Så, det är inte konstigt att man träffar på människor (och partners) som har tydliga drag av narcissism, för det har som sagt de flesta. Du och jag också. Frågan är bara exakt vilka drag och till vilken utsträckning, och det är i regel våra nära och kära som blir utsatta för våra negativa sidor. Så, din erfarenhet är inte fel om man ser det ur det perspektivet.
  • Anonym (H)
    Embla twopointoh skrev 2025-05-14 21:26:52 följande:
    En snabb googling säger att din erfarenhet är fel rent statistiskt. 75% av de som diagnosticeras med narcissistisk personlighetsstörning är män. Totalt sett är det endast 1-2% av befolkningen som har denna störning.  Dessutom har ofta män och kvinnor olika typer av narcissism, män tenderar att vara mer grandiosa och kvinnor mer sårbara.

Men de flesta människor har narcissistiska drag, även om det inte räcker för en diagnos.Så, det är inte konstigt att man träffar på människor (och partners) som har tydliga drag av narcissism, för det har som sagt de flesta. Du och jag också. Frågan är bara exakt vilka drag och till vilken utsträckning, och det är i regel våra nära och kära som blir utsatta för våra negativa sidor. Så, din erfarenhet är inte fel om man ser det ur det perspektivet.
    Intressant, visste inte detta.
  • Embla twopointoh
    Anonym (H) skrev 2025-05-14 21:51:12 följande:
    Intressant, visste inte detta.
    Inte jag heller, förrän jag googlade. Glad
  • Anonym (H)
    Embla twopointoh skrev 2025-05-14 22:07:07 följande:
    Inte jag heller, förrän jag googlade. Glad
    Google fungerar alltidGlad
Svar på tråden Varför så många narcissister?