Inlägg från: Embla twopointoh |Visa alla inlägg
  • Embla twopointoh

Varför så många narcissister?

Jag kopierar det jag skrivit i en annan liknande tråd:

Dels tror jag att det är i "självförsvar", alltså om ens partner/ex är narcissist så är man själv bara ett offer som inte har någon del i varför förhållandet var som det var, och följaktligen behöver man inte ägna tid och kraft åt självrannsakan, självinsikt och självutveckling. Det är helt enkelt lättare för en själv att bara avfärda allt som gick snett som den andres fel.

Dels är det så att många använder denna personlighetsstörning alltför lättvindigt, de förstår inte eller bryr sig inte om att det är en diagnos som ändå relativt få människor har, det har gått inflation i begreppet såsom flera kommenterat ovan.

Man kan vara en idiot utan att vara narcissist.

• Embla twopointoh
    Motherinlaw skrev 2025-05-14 20:04:55 följande:

Min erfarenheter är att de är kvinnor som är överrepresenterade som narcissister. 

En snabb googling säger att din erfarenhet är fel rent statistiskt. 75% av de som diagnosticeras med narcissistisk personlighetsstörning är män. Totalt sett är det endast 1-2% av befolkningen som har denna störning.  Dessutom har ofta män och kvinnor olika typer av narcissism, män tenderar att vara mer grandiosa och kvinnor mer sårbara.

Men de flesta människor har narcissistiska drag, även om det inte räcker för en diagnos.Så, det är inte konstigt att man träffar på människor (och partners) som har tydliga drag av narcissism, för det har som sagt de flesta. Du och jag också. Frågan är bara exakt vilka drag och till vilken utsträckning, och det är i regel våra nära och kära som blir utsatta för våra negativa sidor. Så, din erfarenhet är inte fel om man ser det ur det perspektivet.
  • Embla twopointoh
    Anonym (H) skrev 2025-05-14 21:51:12 följande:
    Intressant, visste inte detta.
    Inte jag heller, förrän jag googlade. Glad
Svar på tråden Varför så många narcissister?