Core skrev 2025-05-16 08:35:04 följande:
Anonym (anonym) skrev 2025-05-16 07:34:27 följande:
Jag håller dock inte med dig om att det är ett problem att många bor ensamma, eftersom man inte nödvändigtvis är ensam bara för att man bor ensam. Jag tycker att det är mycket bättre att ungdomar flyttar hemifrån tidigt än att de som i sydligare länder ofta bor hos föräldrarna även efter att de fyllt 25 eller t.o.m. 30. Jag skulle definitivt tycka att det var avtändande med någon som inte flyttat hemifrån i den åldern.
Ja problemet med de här två polariserande grupperna är att man bildar uppfattningen om det motsatta könet från varandra, i många trådar ser man hur ytterligheterna blir tongivande och så verkar det som att vi lever i en galen värld, när den stora majoriteten som är normala bara inte orkar ge sig in. Kanske främst för att det är svårt att göra en neutral poäng bland extrema åsikter, såna inlägg flyter liksom undan i massorna av det vi i sammanhanget kan kalla extremism.
Det är därför jag ofta kör en hårdför och högljudd retorik, för annars tar den neutrala inställningen inte plats i diskussionen.
Nej, på individnivå behöver det absolut inte vara ett problem med singelhushåll, men på samhälleligt plan kan man erkänna att underbefolkning kan bli en sur bieffekt. Problemet här är att andra män tar avstamp i att orsaken till detta är att kvinnor väljer ?fel? män, och jag får öht inte ihop resonemanget
Finns väl inget samband mellan singelhushåll och lågt barnafödande. I andra länder, som Sydkorea med världens lägsta födelsetal, hur mkt singelhushåll finns där?
Att vi i Sverige har många singelhushåll beror på att unga flyttar hemifrån tidigare, fler skiljer sig samt att många äldre bor kvar hemma när de blir änkor/änkemän eller skiljer sig.
Vi har haft många singelhushåll i många år bakåt i tiden jämfört med andra länder, men ändå fött hyfsat många barn.
Det är andra orsaker till att det föds färre barn.