Utredas för att man erkänner brott
Okej. Men i det här fallet jag pratar om så har både offret och gärningsmannen sagt att det endast var 2 slag och gärningsmannen har förklarat detaljerat vad som hände och varför. Finns ingen anledning att dra till med en personutredning för ett enda slag. Hade någon erkänt ett mord så kan jag förstå det. Men för ett enda slag är tämligen överdrivet.
En personutredning innebär en hel del saker. Dels går man igenom allt digitalt som personen har gjort både på telefon och dator. Exakt gräns på hur många år tillbaka man tittar är otydligt. Man tar även kontakt med familjemedlemmar och (kanske) arbetsplats. Men går in och kontrollerar telefonen, Man läser allt helt enkelt om personen.
Förstår att personen finner det kränkande då det inte går parallellt med brottets värde. På det att personen faktiskt har erkänt ett mindre brott och samtidigt förmodligen hade skäl till vad som hände och samtidigt inte utgjorde mer våld än vad som krävdes.
Då kan vi fastställa några punkter om gärningsmannen.
1- Hen har erkänt.
2- offret och gärningsmannens historia går ihop om antal slag.
3. Personen har visat sig vara ärlig.
4- personen har visat sig vara återhållsam och inte gått till överdrift genom att endast ha utdelat 1 slag och inget mer.
5-personen har ingen tidigare våldshistorik.
En helt annan punkt är att gärningsmannen inte har fått hjälp med att förhandla fram ett skadestånd (trots advokat) som gärningsmannen själv bad om pga en annan orsak jag inte tänker gå in på här men som rör fallet och som egentligen inte har med gärningsmannen med att göra förutom att hen utsatts för en komplott.
Att ta till en personutredning i det här fallet känns ändå extremt överdrivet.
Begår man brott får man ta konsekvenserna