Inlägg från: Anonym (H) |Visa alla inlägg
  • Anonym (H)

Inte tusan kan skolan göra en sån sak obligatorisk?

Anonym (Mamma) skrev 2025-05-15 19:45:00 följande:
    Jag fick veta det när hon kom hem från skolan idag, så jag har inte hunnit prata med dem än.
    Förmodligen kan du lösa det genom ett samtal med läraren. Hen behöver antagligen lära sig mer om hur din dotter fungerar. Just det där med att man ska följa regler och instruktioner är ju något som vi autister lätt hakar upp oss på, och i synnerhet barn kan behöva få extra tydliga besked om vad de egentligen måste och inte.
  • Anonym (H)
    Anonym (Mamma) skrev 2025-05-15 19:59:50 följande:
    Lärarna har haft henne i tre år och det har varit väldigt många möten genom åren, så det borde de veta... men jag hoppas att de inte insisterar.
    Det kan ta tid att lära sig, även för en lärare. Har det hänt förr att de haft sådana här kommunikationsmissar där din dotter tolkat lärarnas uppmaningar som något som hon måste göra, även fast det egentligen varit frivilligt?
  • Anonym (H)
    Anonym (Mamma) skrev 2025-05-16 21:04:34 följande:
    Ja, de håller fast vid att det är obligstoriskt.

Gör jag? Jag tycker jag svarar på både och?
    Ok. Så då är det inte en miss i kommunikationen utan orimliga krav från skolan. Fem olika outfits, på specifika teman, under en och samma vecka hade varit lite väl mycket till och med för mig, som annars tycker att sånt är kul.
Svar på tråden Inte tusan kan skolan göra en sån sak obligatorisk?