Inlägg från: Anonym (Mamma) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Mamma)

Inte tusan kan skolan göra en sån sak obligatorisk?

Tydligen ska skolan ha temavecka sista veckan av terminen, då ska barnen varje dag vara utklädda efter olika teman, olika varje dag. De hävdar att det är obligatoriskt, men det kan det ju omöjligt vara? Samtliga teman kräver flera inköp.

• Svar på tråden Inte tusan kan skolan göra en sån sak obligatorisk?
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Mia) skrev 2025-05-15 15:38:06 följande:

Nej, det är nog inte obligatoriskt. I alla fall inte om du pushar tillbaka lite. De hoppas nog bara att många kommer att delta i en kul vecka.

Låt barnen leta hemma efter saker som kan passa eller som de kan tillverka själva. Mejla läraren om det finns någon hjälp att få för de teman som dina barn vill delta i. 

Fortsätter skolan hävda att det är obligatoriskt så hade jag frågat vad konsekvenserna av att inte delta är. Och se till att få skriftligt svar.

Vi har ingenting för något av deras teman och hon vill absolut inte vara med och tycker att hela grejen är dum.
  • Anonym (Mamma)
    Aliona skrev 2025-05-15 16:03:51 följande:
    Anonym (Mamma) skrev 2025-05-15 15:42:26 följande:
    Vi har ingenting för något av deras teman och hon vill absolut inte vara med och tycker att hela grejen är dum.

Hon måste nog vara med på aktiviteterna om det är skola, men jag har svårt att tänka mig att de kan kräva utklädnad. 

Man kan nästan alltid fixa saker hemma om man är lite kreativ. Vad är det de ska vara utklädda till? 

Nej vi har som sagt inget för det, vi har inte bott här så länge, så jag vet exakt vad vi har. Det finns inga dolda vrår med saker.

Vill inte skriva det med risk för att någon från skolan ser, men det är inte enkla saker.
  • Anonym (Mamma)
    Aliona skrev 2025-05-15 18:10:11 följande:

Ok förstår det, men då blir det svårt att ge tips. I princip allt går att fixa med hushållsmaterial och annat som hushåll har hemma eller kan köpa för några tio på Ica. Det finns mycket idéer på tex Pinterest om man behöver inspiration. Annars kan man försöka slänga ut en fråga bland klasskompisarna och i Fb-grupper, stor chans att andra föräldrar har grejer liggande hemma. 

De ska ha fem olika outfits, det blir väldigt mycket fixande. Tycker att det är sent att komma med något sånt först nu.

Som sagt så vill hon inte, men skolan säger att det är obligatoriskt och hon är orolig för hur lärarna ska reagera om hon vägrar.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Sömmerska) skrev 2025-05-15 18:19:03 följande:

Ibland får man tänka enkelt.
    Tex på tema och lösningar.
    barn på 1800-talet, klipp sönder 2 örngott som särk.
     ett djur, måla lite i ansiktet och gör öron i papp.

Nu vet vi ju inte förutsättningarna men ofta räcker något litet.

Hon kommer inte åka till skolan i något sånt, hon skulle skämmas ihjäl redan på tåget.

Ett exempel från det de ska klä sig till är "andra kulturer".

• Anonym (Mamma)
    Anonym (Sömmerska) skrev 2025-05-15 18:29:18 följande:
    Tycker du är lite motvalls nu.
    Ungen kan ju byta om när hon kommer till skolan, det känns som du inte gillar upplägget.
    Motvalls för att hon skulle skämmas? Hon skulle skämmas i skolan också, hon vill ju inte vara med.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Mx) skrev 2025-05-15 18:29:47 följande:

Man får väl haka på det som går, jag tror inte att skolan kräver det. Kolla om du kan låna av någon tex?

Att skolan skulle ha uppsättningar till alla elever är ju såklart orimlig. Det skulle även vara trist om skolan aldrig hittade på någon med anledning av att allt ska vara 100% rättvist i alla aspekter.

Skolan kan hitta på vad de vill, men inte säga att det är obligatoriskt.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (ArgMotvallsMamma) skrev 2025-05-15 18:35:06 följande:

Suck.

Vadå suck?
  • Anonym (Mamma)
    Aliona skrev 2025-05-15 18:43:24 följande:

Ok, lite osmakligt tema, men ok...

Skicka med en vanlig sjal i väskan som hon han ha som slöja eller turban. Eller ett lakan att knyta om sig som en sari. Har hon långt hår så kan hon fläta det i en sån fläta över huvudet som ukrainska kvinnor har traditionellt (googla Julia Tymosjenko). Eller köp en baguette på Ica och bär under armen som en fransman. 

Som sagt, behöver inte vara komplicerat. 

Om det fortfarande är jobbigt - låt henne gå i helt vanliga kläder och säg att de man i de flesta länder ser ut just så nuförtiden. 

Jag har sagt gång på gång att det omöjligt kan vara obligatoriskt och att hon inte behöver klä ut sig, men hon är autistisk och håller hårt vid det lärarna sagt.
  • Anonym (Mamma)
    Aliona skrev 2025-05-15 18:51:45 följande:
    Anonym (Mamma) skrev 2025-05-15 18:34:43 följande
    Skolan kan hitta på vad de vill, men inte säga att det är obligatoriskt.

Jo, skolan är obligatorisk i Sverige så aktiviteterna kanndwfinitivt vara obligatoriska. Däremot får det inte kosta något. 

Ibland gillar man sakerna de gör, andra gånger inte. Man kan inte, varken i skolan eller i arbetslivet, välja bara det man själv känner för. Du kan så klart sjukanmäla henne den veckan, men jag tror att du gör henne en björntjänst att låta henne slippa istället för att hjälpas åt att hitta wtt sätt att klara av en situation hon tycker är jobbig. 

Det kan inte vara obligatoriskt att klä ut sig. Att vara med på aktiviteterna i övrigt är en sak, men de kan inte tvinga dem att ha vissa kläder på sig.
Svar på tråden Inte tusan kan skolan göra en sån sak obligatorisk?