• Lynx123

Händer inget med vågen!

Låter inte särskilt hälsosamt. Gå upp lite i kalorier och rör mycket på dig i vardagen men pressa dig inte på det här sätter. 14kg på 11 veckor är alldeles för mycket och du riskerar att förlora muskelmassa och att.gå upp snabbt igen.

• Lynx123
    Anonym (Tjockis) skrev 2025-05-15 19:07:30 följande:
    Nej nej inte 14 kg på 11 veckor. 14 kg på 14 veckor, 1kg/veckan vilket motsvarar 1000 kcal i underskott per dag. Vid det här laget borde jag ha gått ner 3 kg så 11 kg/11 veckor kvar.
    Låter fortfarande som för mycket. Muskelmassan kommer bli lidande. Hur hade du tänkt upprätthålla det sedan? Du behöver ett mer realistiskt mål och en mindre radikal diet. Du gör så klart som du vill men av hälsoskäl tycker jag att du ska tänka om.
  • Lynx123

Förstår inte riktigt hur du räknar. 

Hur lång är du och hur mycket väger du? Hur gammal är du? Hur mycket rör du på dig?

Hur har du gått tillväga för att räkna ut din dagliga förbränning?

En genomsnittskvinna som rör sig någorlunda bränner runt 2000kcal om dagen. För att gå ner 1kg i veckan behöver hon kapa ca 1000 kcal om dagen och alltså ligga på 1000kcal i intag/dag. Det är långt under det rekommenderade om du inte vill förlora muskelmassa.

Allteftersom du går ner kommer också ditt dagsintag behöva sjunka, och då blir det ännu mer orealistiskt.

Skriver det här i all välmening - det är jätteviktigt att inte göra sådana här.saker för extremt.

• Lynx123

Jag har också gått ner med min fitbit - den har funkat jättebra. Talar inte heller om att deffa utan om förlust av den muskelmassa du har för att din kropp ska fungera normalt. Du får ju inte hamna i svältläge.

Sedan förstår jag inte det där med att fettvävnaden frigör energi. Har du någon bra länk om det eller vill du förklara - har aldrig hört talas om det förut.

• Lynx123
    Anonym (Tjockis) skrev 2025-05-16 06:35:00 följande:
    www.styrkelabbet.se/hur-stort-kaloriunderskott-vid-deff/
    Ok då förstår jag - det handlar om vad fettmassan kan frigöra maximalt per dag. Men som du ser i artikeln och frågorna varnar de för att förlusten av fettfri massa kan bli för stor om kaloriunderskottet är för lågt.

Eftersom du inte går ner just nu, trots det stora underskottet, skulle jag nog börja fundera på om du verkligen ligger på ett så stort underskott som du tror. Du har t.ex. redan lyckats gå ner 8kg - har du ändrar på underskottet därefter?

Hur stort är ditt beräknade dagsintag för att bibehålla vikten du har nu?
  • Lynx123
    Anonym (Tjockis) skrev 2025-05-16 08:49:22 följande:
    Jag har ganska gott om vardagsmotion efter jobbet, har barn, säger väl allt haha. Sen tränar jag ca tre gånger i veckan, hade väl kunnat träna oftare men då måste jag äta mer för att orka och då blir det ändå ett nollsummespel. 
    Anonym (Tjockis) skrev 2025-05-16 08:49:22 följande:
    Jag har ganska gott om vardagsmotion efter jobbet, har barn, säger väl allt haha. Sen tränar jag ca tre gånger i veckan, hade väl kunnat träna oftare men då måste jag äta mer för att orka och då blir det ändå ett nollsummespel. 

Tre ggr i veckan är jättebra. Kanske du kan effektivisera den? Hur tränar du? Styrketräning till failure? Medelintensiv löpning med intervaller? 
  • Lynx123
    Anonym (Tjockis) skrev 2025-05-16 09:52:58 följande:
    Just nu bara löpning, precis som du skriver vissa pass medelintensivt och vissa intervaller. Kör både hiit-intervaller och lite lättare intervaller där jag "övningsspringer" strax över mitt måltempo.
    Det är också jättebra, egentligen. Problemet är att du känner dig trött, och det kanske är så att det blir lite för mycket för din kropp. Att den kanske kompenserar genom att vara så stilla som möjligt för att spara energi.

Att du har planat ut som du gjort kan egentligen bara bero på att det är något vajsing i förhållandet kalorier in och ut. Om jag vore du så skulle jag se till att kolla dagsförbränningen ordentligt, alltså på sjukhus eller hos dietist, och sedan lägga mig på ett underskott om 300-500kcal om dagen. Då får du mer energi och orkar röra mycket på dig under hela dagen. Ät vanlig mat, fyll ut mycket med grönsaker, men se till att inte småäta och att bara dricka vanligt vatten - men nojja heller inte över en godbit då och då. Så länge du hela tiden ligger på ett underskott är det inga problem.

Det här kommer gå bra men det krävs lite tålamod. Att gå omkring hungrig och trött är ingen bra idé.
  • Lynx123
    Anonym (Tjockis) skrev 2025-05-16 21:05:01 följande:

Gör väl något form av allmänt svar här.

Springer gör jag egentligen bara för att jag gillar det, att kaloribehovet ökar av en löprunda är egentligen bara en bieffekt. Som x skriver, träning gör en bara hungrigare... även om jag äter mer de dagar jag tränat så är jag hungrigare än på mina lugnare dagar då jag äter mindre.

Jag kommer inte äta mer än vad jag gör i dagsläget, det känns bara orimligt att äta mer skulle få mig att gå ner i vikt mer. Sen vill jag faktiskt inte riskera att börja gå upp i vikt, om jag är viktstabil på denna mängd liksom. 

Verkar som att jag helt enkelt får bita ihop ett tag till och se vad som händer de kommande veckorna. Vården lär ju inte bry sig, jag är inte så överviktig att jag på något sätt skulle prioriteras till en dietist. 

Du skulle inte gå ner mer i vikt av att ha ett mindre kaloriunderskott, men du skulle orka mer.

Problemet är att du går omkring och är hungrig och trött. Det kommer få din kropp att röra sig mindre, nästan per automatik, vilket kommer bromsa din dagsförbränning och ditt allmäntillstånd - både fysiskt och mentalt. Det är inte ett långsiktigt, hälsosamt alternativ om du vill ha en glad, pigg och stark kropp och knopp.
  • Lynx123
    Anonym (Tjockis) skrev 2025-05-22 09:16:52 följande:

En vecka till ha gått.

Ätit lite mer ändå, i snitt 1500 kcal per dag. Vågen fortsätter pendla, nu mellan -0,9 och +0,8 kg. Så fortfarande händer inget. Igår började jag äta 1000 kcal igen. 

Så antingen har du gått ner ett kilo eller gått upp ett? 

Känns som att du verkligen behöver prata med en riktig dietist. Något stämmer inte här. Antingen är det något med din dagsförbränning som inte är bra, eller så får du i dig fler kalorier än du tror. Eller så är det fel på din våg - står den alltid på exakt samma ställe när du väger dig och har den nya batterier. Väger du dig en gång i veckan på morgonen innan frukost?
  • Lynx123
    Anonym (Tjockis) skrev 2025-05-22 10:19:24 följande:

Jag har väl egentligen varken gått upp eller ner, det är ju viktförändringar som är inom kroppens egen felmarginal. 

Väger mig varje dag på morgonen efter toalettbesök. 

Har inte tillgång till privat sjukvård så dietist är bara att glömma. Jag funderar däremot på att hålla mig till typ färdigmat och proteinpulver under en period för att utsesluta räknefel. Jag är noga att väga upp även oljor och sånt när jag gör mat men börjar tvivla på mig själv. 
    Förstår att det kan kännas frustrerande, men det viktigaste är ändå att du mår bra och känner dig stark. Inget blir ju roligt om du bara går omkring och känner dig trött och hungrig. Om det innebär några kilon extra på kroppen så so what, liksom.
  • Lynx123
    Anonym (Tjockis) skrev 2025-05-22 16:49:04 följande:
    Fast jag mår ju inte bra☹️ Jag kan inte springa som jag vill och jag har en kropp jag inte trivs med. I vart fall minst 6 kg hade jag behövt tappa för att ha en hälsosam vikt och en trivsam kropp.

Kring -12 kg har jag sprungit som bäst, men eftersom jag är mycket mer otränad nu hade jag behövt komma ner ytterligre något kilo och sen lägga på 1-2 kg muskler.
    Jag tror att du har hamnat lite i en ond spiral - du mår inte bra av din övervikt och du mår inte bra av att svälta dig själv.

Om du äter normalt och springer/styrketränar kommer du bli starkare och få bättre kondition - även med dina extrakilon. Om du svälter dig själv kommer du inte orka med någonting, och både kondisen och styrkan blir lidande.

Om jag vore du skulle jag fokusera mindre på vågen och mer på styrka/kondition. Men det är jag det.
  • Lynx123
    Agda90 skrev 2025-05-22 20:14:06 följande:
    Den mängden som du äter är svält! Din kropp är smartare än dig och vägrar samarbeta när du misshandlar den!

Du skriver att du är hungrig, ja det är ju inte så konstigt! 

Viktnedgång är 85% kost, 10% mentalträning och 5% träning. Så länge du misshandlar din kropp som du gör kommer du inte att gå ner utan snarare bli sjuk på sikt. 

Sluta äta bröd! Ät grönsaker, kött, ägg och annan ren mat. Sluta äta sötsaker och överkonsumera inte frukt. Drick vatten!
    Kolla Paleo kost för inspiration och sluta räkna kalorier! 
    I princip håller jag med dig men inte så mycket vad gäller de specifika kostråden. Så klart är det upp till var och en vad man ska äta eller inte, men man behöver egentligen inte utesluta något. Paleo är inte för alla.

Men visst är 1000 kcal om dagen att misshandla kroppen, där är vi verkligen överens. Jag skulle aldrig orka hålla igång som jag gör på så lite.
  • Lynx123
    Anonym (Tjockis) skrev 2025-05-23 11:22:03 följande:
    Senast var för 4 år sen, perfekta värden då men jag har funderat i de banorna. Tänker att håller detta i sig får jag kolla om jag kan lämna prov. 

Besatthet och besatthet... Mitt liv är betydligt större och innehåller mer än vad denna tråd bjuder på. Jag äter mat varje dag med mina barn som vilken förälder som helst. De vet inte om jag äter 1000 eller 2000 kcal, de vet inte ens vad en kalori är. Jag har dessutom en tydlig målvikt som är inom normalspannet både sett till bmi och min tidigare fysik. Vad finns det att bevittna tänker du? 
    Jag funderade också lite i Pys tankegångar. Tänker att barn inte missar något och de ser säkert hur deras mamma håller tillbaka på maten samt går hungrig och trött. De kanske inte förstår sig på kaloriräkning men det ser nog hur du mår.

Huvudsaken är dock att du äter normalt och mår bra rent fysiskt. Vidhåller vid so what om du har några extra kilon.
  • Lynx123
    Anonym (Tjockis) skrev 2025-05-24 20:11:30 följande:

Okej jag har läst på lite under dagen och kommit till insikten att jag antagligen är bulimiker som kompenserar överätning (eller hetsätning som det visst heter) genom att kalorireducera bort överskottet. 1-0 till er mina barn kommer väl bli skadade för livet. Men till mitt försvar så visste jag inte ens att det betraktades som en ätstörning att göra såhär och ärligt talat ser jag inte problemet eftersom jag sköter det snyggt. 

Nåväl nu har jag ju haft en period där jag inte lyckats kalorireducera mina överätningar tillräckligt och därför blivit tjock (bmi över 25) och det behöver fortfarande hanteras. Och nu läste jag på 1177 om bulimi att "det kan leda till att dina försök att minska i vikt i stället gör att du ökar i vikt." Så det är väl förklaringen på hela jävla skiten jag sitter i.
    Anonym (Tjockis) skrev 2025-05-24 20:11:30 följande:

Okej jag har läst på lite under dagen och kommit till insikten att jag antagligen är bulimiker som kompenserar överätning (eller hetsätning som det visst heter) genom att kalorireducera bort överskottet. 1-0 till er mina barn kommer väl bli skadade för livet. Men till mitt försvar så visste jag inte ens att det betraktades som en ätstörning att göra såhär och ärligt talat ser jag inte problemet eftersom jag sköter det snyggt. 

Nåväl nu har jag ju haft en period där jag inte lyckats kalorireducera mina överätningar tillräckligt och därför blivit tjock (bmi över 25) och det behöver fortfarande hanteras. Och nu läste jag på 1177 om bulimi att "det kan leda till att dina försök att minska i vikt i stället gör att du ökar i vikt." Så det är väl förklaringen på hela jävla skiten jag sitter i.

Fast om du söker hjälp för det här och får en realistisk matplan så kommer det att gå jättebra för dig. Det är ju din hälsa som är prio nr 1. :)
  • Lynx123
    Anonym (Tjockis) skrev 2025-05-30 09:50:02 följande:
    Från deras frågor och svar:

Eatits behandling börjar med ett bedömningssamtal av dietist. För att gå levnadsvanebehandlingen eller sättas in på läkemedel behöver man ha ett BMI 27 eller uppåt.
    De gör en kostnadsfri bedömning också. Man kan gå hos dem om man har problem att behålla vikten man landat i tex. Du kan ju alltid göra den första konsultation och se om det är något för dig...eller så kan de kanske rekommendera någon annan typ av hjälp.
  • Lynx123
    Anonym (Tjockis) skrev 2025-05-30 10:20:21 följande:
    Behöva inte, jag går ner i vikt igen. Tänkte inte på att insättning av kreatin kan orsaka uppgång i vattenvikt första veckorna, som då såklart "ätit upp" min viktnedgång. 
    Vad bra! Då behöver du inte svälta dig själv längre. :)
  • Lynx123
    Anonym (Tjockis) skrev 2025-05-30 11:15:16 följande:
    Nja nog har jag 10 veckor kvar av "svält", men nu behöver jag i alla fall inte oroa mig över att kroppen inte svarar. Det är en sak att äta lite och få resultat, en helt annan att äta lite utan effekt. 
    Okej, du vet bäst själv. Hoppas ändå att du gör hälsosamma val som håller dig frisk och stark.
  • Lynx123
    Anonym (Tjockis) skrev 2025-06-01 18:29:57 följande:

De finns ju dem som äter vlcd, 5:2 fastar, utesluter en massor från sin kost utan medicinsk anledning. Är de också ätstörda? Genuin fråga, för jag förstår inte skillnaden. De tänker väl också på vikt, mat osv? 

Samtidigt så vet jag ju saker som jag inte skriver här och andra sidan vet jag hur välfungerande jag är. Jag menar inget illa men jag tänker liksom... det är jag som har rätt och ni som har helfel? Jag har väldigt svårt att se mig som sjuk, att sjukvården ens skulle bry sig. 

Jag tror att det som fick mig att reagera var att du valt att sätta dig själv på svältdiet. Dessutom skrev du att du var trött och hungrig hela tiden. Det är inte riktigt friskt att bara äta 1000kcal om dagen så hela inlägget skrek problematik. Det är helt ohållbart och du sliter ut din kropp.

Folk som utesluter tex kött eller fastar äter fortfarande lagom mängd energi. Det är det som är skillnaden.
  • Lynx123
    Anonym (Tjockis) skrev 2025-10-06 17:52:09 följande:
    Jag orkar inte bry mig. 
    Synd att du inte tagit tag i det. Önskar dig allt gott i framtiden. Kram
  • Lynx123
    Anonym (Tjockis) skrev 2025-10-08 20:59:09 följande:
    Fast jag mår nog både bättre och tar bättre hand om mig än genomsnittet. Min enda "last" är detta, det medan andra super, röker/snusar och aldrig motionerar. 
    Det du har är inte en last, det är en slags sjukdom. Om du inte vill ta tag i den så är det självfallet ditt val, men den blir inte mindre allvarlig för att andra människor missbrukar annat. Du är tyvärr inte den enda som påverkas av den eftersom du har barn. Men det är din kropp och ditt val och bara du kan styra över vad du gör med den. Önskar dig allt gott.
Svar på tråden Händer inget med vågen!