• Anonym (Tjockis)

Händer inget med vågen!

Jag har gått ner ca 8 kg, tagit en paus ett tag och nu fortsatt med bantningen. 

Är van att rasa i vattenvikt första veckan, dvs gå ner kanske 2 kg och sen veckorna därefter gå ner ganska precis vad jag avstår i kalorier. 

Under de senaste tre veckorna har jag haft underskott på ca 1 000 kcal om dagen. Vissa dagar blir det större underskott men det kompenseras en annan dag med mindre underskott. Räknar allt och är bra på det, har ju som gått ner 8 kg på detta sätt.

Vikten då? Ja den pendlar på mellan -0,6 till +0,4 kg. 

Jag förstår ingenting och håller på att bli desperat! Jag har 14 kg kvar att gå ner och jag orkar inte att gå flera veckor utan framsteg. Jag är både hungrig och trött hade sett fram emot att vara "klar" om 11 veckor. Jag vet inte vad jag ska ta mig till, äta ännu mindre??

• Svar på tråden Händer inget med vågen!
  • MsM84

Antagligen ligger du på en viktplatå och det kommer hända saker så småningom. Är du säker på att ditt underskott stämmer skulle jag föreslå att du äter lite mer, kanske 3-400 kcal mer per dag. Det kan hjälpa!

• Lynx123

Låter inte särskilt hälsosamt. Gå upp lite i kalorier och rör mycket på dig i vardagen men pressa dig inte på det här sätter. 14kg på 11 veckor är alldeles för mycket och du riskerar att förlora muskelmassa och att.gå upp snabbt igen.

• Anonym (Tjockis)
    Lynx123 skrev 2025-05-15 18:43:30 följande:

Låter inte särskilt hälsosamt. Gå upp lite i kalorier och rör mycket på dig i vardagen men pressa dig inte på det här sätter. 14kg på 11 veckor är alldeles för mycket och du riskerar att förlora muskelmassa och att.gå upp snabbt igen.

Nej nej inte 14 kg på 11 veckor. 14 kg på 14 veckor, 1kg/veckan vilket motsvarar 1000 kcal i underskott per dag. Vid det här laget borde jag ha gått ner 3 kg så 11 kg/11 veckor kvar.
  • Lynx123
    Anonym (Tjockis) skrev 2025-05-15 19:07:30 följande:
    Nej nej inte 14 kg på 11 veckor. 14 kg på 14 veckor, 1kg/veckan vilket motsvarar 1000 kcal i underskott per dag. Vid det här laget borde jag ha gått ner 3 kg så 11 kg/11 veckor kvar.
    Låter fortfarande som för mycket. Muskelmassan kommer bli lidande. Hur hade du tänkt upprätthålla det sedan? Du behöver ett mer realistiskt mål och en mindre radikal diet. Du gör så klart som du vill men av hälsoskäl tycker jag att du ska tänka om.
  • Anonym (Tjockis)
    Lynx123 skrev 2025-05-15 19:12:59 följande:
    Låter fortfarande som för mycket. Muskelmassan kommer bli lidande. Hur hade du tänkt upprätthålla det sedan? Du behöver ett mer realistiskt mål och en mindre radikal diet. Du gör så klart som du vill men av hälsoskäl tycker jag att du ska tänka om.
    Jag har ca 22 kg fett på kroppen, varje kilo kan frigöra 69 kcal per dygn, betyder att jag kan ha ett kaloriunderskott på ca 1500 kcal utan att musklerna blir särskilt lidande, så det oroar mig inte att ligga på -1000 kcal/dag. Vad som oroar mig är att jag inte lyckats gå ner fast jag har haft ett kraftigt kaloriunderskott. Även om jag skulle ha räknat 50% fel borde jag ha gått ner 1,5 kg. Men nada! Äter jag en mjukmacka med ägg istället för knäckebröd till kvällen visar vågen plus morgonen efteråt. 

Jag kommer upprätthålla min nya vikt igenom att ha koll på vikten och kaloriintaget, ser risken med överätning som minimal. Börjar jag gå upp i vikt/överäta kan jag bromsa det i tid. Jag ser större risker med att jag ge upp eller tappa motovationen om jag ska gå på kaloriunderskott hela 2025. Jag lider oavsett om jag ligger -500 eller -1000...
  • Lynx123

Förstår inte riktigt hur du räknar. 

Hur lång är du och hur mycket väger du? Hur gammal är du? Hur mycket rör du på dig?

Hur har du gått tillväga för att räkna ut din dagliga förbränning?

En genomsnittskvinna som rör sig någorlunda bränner runt 2000kcal om dagen. För att gå ner 1kg i veckan behöver hon kapa ca 1000 kcal om dagen och alltså ligga på 1000kcal i intag/dag. Det är långt under det rekommenderade om du inte vill förlora muskelmassa.

Allteftersom du går ner kommer också ditt dagsintag behöva sjunka, och då blir det ännu mer orealistiskt.

Skriver det här i all välmening - det är jätteviktigt att inte göra sådana här.saker för extremt.

• Anonym (Tjockis)
    Lynx123 skrev 2025-05-15 22:50:59 följande:

Förstår inte riktigt hur du räknar. 

Hur lång är du och hur mycket väger du? Hur gammal är du? Hur mycket rör du på dig?

Hur har du gått tillväga för att räkna ut din dagliga förbränning?

En genomsnittskvinna som rör sig någorlunda bränner runt 2000kcal om dagen. För att gå ner 1kg i veckan behöver hon kapa ca 1000 kcal om dagen och alltså ligga på 1000kcal i intag/dag. Det är långt under det rekommenderade om du inte vill förlora muskelmassa.

Allteftersom du går ner kommer också ditt dagsintag behöva sjunka, och då blir det ännu mer orealistiskt.

Skriver det här i all välmening - det är jätteviktigt att inte göra sådana här.saker för extremt.

Jag har klocka som registrerar min förbrukning baserat på bmr och aktiviteter, vilket stämmer bra överens med de formler som finns för uträkning av kaloriförbrukning. Den har även stämt bra när jag gick ner mina första 8 kg. Jag lägger in min vikt så den reglerar det där själv. 

Risken för muskelförlust uppstår primärt när man äter färre kalorier än vad fettvävnaden kan frigöra i energi. Har man mycket fett kan man därför ligga på ett högre kaloriunderskott än om man har snålt med fett. Jag har inte snålt med fett. Jag är ingen vältränad person som deffar, jag är lätt överviktig och otränad. 
  • Lynx123

Jag har också gått ner med min fitbit - den har funkat jättebra. Talar inte heller om att deffa utan om förlust av den muskelmassa du har för att din kropp ska fungera normalt. Du får ju inte hamna i svältläge.

Sedan förstår jag inte det där med att fettvävnaden frigör energi. Har du någon bra länk om det eller vill du förklara - har aldrig hört talas om det förut.

• Anonym (Tjockis)
    Lynx123 skrev 2025-05-16 06:19:40 följande:

Jag har också gått ner med min fitbit - den har funkat jättebra. Talar inte heller om att deffa utan om förlust av den muskelmassa du har för att din kropp ska fungera normalt. Du får ju inte hamna i svältläge.

Sedan förstår jag inte det där med att fettvävnaden frigör energi. Har du någon bra länk om det eller vill du förklara - har aldrig hört talas om det förut.

www.styrkelabbet.se/hur-stort-kaloriunderskott-vid-deff/
  • Anonym (Tjock och vältränad)

Jag tänker att målsättningen att gå ner ett precist antal kilon på en viss tid är helt hopplös. Just eftersom kroppen inte svarar med exakta kilon tappade, utan stannar på platåer och håller vikt på dessa.

Med detta sagt vill jag ändå skicka med dig att just ha tålamod och ha kalloriunderkott ju är grunden i viktminskning och att det är i vardagen du behöver bete dig såsom vissa smala människor. Dvs faktiskt leva ett liv där du håller vikten. 

Som du ser av mitt nick så är jag ingen smal människa. Däremot har jag i många år nu jobbat på att fokusera på att bli mer vältränad och i bättre form, efter att ha försökt ha fokus på att gå ner väldigt många år. 
    För min del blev det ohållbart att väldigt ofta gå på diet, utan "ordentliga"resultat. 

Svar på tråden Händer inget med vågen!