Anonym (Tjockis) skrev 2025-06-02 07:25:37 följande:
Så om jag bara hade ätit 1500 kcal som de flesta som bantar hade jag inte uppfattats som ätstörd?
Det är inte så svart eller vitt. Man kan ju som bekant överäta och vara ätstörd. Jag kommer aldrig kunna banta på grund av tidigare ätstörning, utan får göra små, små förändringar som ger effekt över tid. När jag har bantat, har jag snabbt blivit besatt. Jag ska pressa ner kalorierna, klarade jag mig på två ägg igår, borde det räcka med ett idag! Allt utanför är ett misslyckande och funkar detinte som jag tänkt, är den enda lösningen att gå ner ytterligare i intag. Detta är också något som upptar min hjärna hela tiden
De nära mig som bantat, har gjorde det på ett sundare sätt. Det är ingen katastrof att ta en liten tårtbit en gång, utan att behöva kompensera detta. De tar medvetet bara en och en som är liten bara. De kan gå ut och äta, och höftar en kväll utan att det är katastrof eller att det behöver kompenseras. De väljer förvisso med omsorg, men inte enbart två salladsblad. Blir de sjuka och missar träning, är det sånt som händer. De blir inte stressade och tror att allt är kört nu.
Ditt sätt att pressa din kropp, trots att du inte mår bra av det, tyder absolut på en ätstörning. Tillsammans med det faktum att du själv kommit på det (även om du tagit avstånd sen) är ett annat, för mig, tydligt tecken. Du har ett ansvar gentemot din kropp, men också gentemot dina barn! Att lära sina barn sund kosthållning, är verkligen inte att äta 1000 kcal.