Anonym (Tjockis) skrev 2025-06-01 15:46:23 följande:
Och sen kommer jag dit fullt frisk, normalviktig, arbetsför, utan sociala problem osv? Vad ska de göra? Vilket fel ska de fixa? Det är ju inte som att jag spyr mig själv till ohälsa.
Jag ber jättemycket om ursäkt för att jag låter så arg/kort men jag blir otroligt stressad av det här.
Det känns som att du försöker släta över allting och normalisera ett destruktivt beteende. En frisk person som läser den här tråden förstår att ditt förhållande till mat, kropp och vikt inte är normalt och antagligen tar väldigt mycket tankekraft och energi från dig.
Du måste förstå att vara ätstörd är ett PSYKISKT och känslomässigt problem. Ätstörda kan väga för mycket, "normalt" och för lite. Dom kan ha ett jobb. Vara sociala. Det är ens inre som är problemet. Hur man hanterar känslor, ångest, kontroll, skam, skuld osv osv. Hur mycket man tänker på mat, vikt, vad som är hälsosamt, ohälsosamt, hur mycket tid man lägger på att äta eller inte äta och alla känslor kopplat till det. Viktkontroll (eller att tappa den kontrollen) är bara ett symptom på något annat. Det är det man får hjälp med.