Partner med Asperger? Kan nån förklara?
Jag tror att hon inte kan se din synvinkel alls, och att det inte slår dig att det finns andra perspektiv än det hon ser.
Min uppfattning är att de människor jag känner med autismspektrumtillstånd har utmaningar vad gäller att mentalt befinna sig i någon annans skor.
Både min bästa vän och min sambo har vad som förr kallades Aspergers (innan han definierades som nazist). Skulle säga att min bästa väninna då vi träffades för 15 år sedan alltid utgick ifrån att alla tänkte som hon, och inte naturligt tänkte att det fanns några alternativ till det. Hon säger idag att hon förr aldrig riktigt förstod vad andra människor förväntade sig av henne. Hon förstod inte när människor blev ledsna på henne, besvikna, eller vad reaktionen bottnade i. Hon kunde inte heller se vad som borde kommuniceras, eller att andra behövde någon form av respons.
Det kan ju vara liknande hos din sambo.
Att de bara befinner sig på sin egen planet/ser saker från sitt perspektiv innebär inte per definition att de är superegocentrerade, utan på att de faktiskt inte ser det andra perspektivet.
Min sambo har på många sätt liknande drag men är så extremt inställd på att vara andra till lags så.att delar av det suddas ut eller maskeras.
Mitt råd till dig är att vara extremt tydlig med dina förväntningar, och ge respons på när kommunikationen fungerar för dig.
Min bästa vän och jag hade många utmaningar de första åren, men idag är vår kommunikation och vänskap helt fantastisk. Det är befriande med raketen, och den extrema lojaliteten som autismspektrumtillstånd också innebär!