Vad vill ni veta om therians?
lykantrophona skrev 2025-05-17 10:14:58 följande:
Men låt oss kalla det för en önskan (att vara de djur vi känner oss som) och en sammanfattning av en massa små konstiga egenheter som råkar matcha dessa djur. Det kräver ingen tro på något övernaturligt. Om en person önskar att hon var född som varg istället för människa, och sen känner för att yla, jaga hjortdjur, slicka sin partner i ansiktet, bita i självförsvar, morra vid ilska, gny vid smärta, osv osv - är det väl inte ett dugg konstigt att sammanfatta den upplevelsen som "det där är en vargperson"?lykantrophona skrev 2025-05-17 10:14:58 följande:
Man kan väl aldrig veta med säkerhet vad en annan person tänker och känner. Kan en person som är född som man med 100% säkerhet veta att han känner sig som en kvinna? Tja, har han en stark önskan till att inte ha en penis och skägg och istället ha fitta och bröst och bli tilltalad som en kvinna, skulle jag säga att han "känner sig som en kvinna". På liknande sätt känner jag mig som en varg, men jag har inget annat alternativ än att leva som människa. Gå till jobbet, betala skatt, laga middag osv.En vag analogi. Kön är även en mänsklig kategori. Vi kan känna och uppleva vad det innebär att vara man eller kvinna inom mänskliga ramar, eftersom det är mänskliga erfarenheter. Könsidentitet och artidentitet har inte samma epistemologiska grund. Resonemanget är självrefererande, som redan skrivits.
P 1: Du har vissa egenskaper och känslor.
P 2: Du uppfattar att dessa egenskaper liknar hur du föreställer dig att en varg är.
Slutsats: Alltså känner du dig som en varg.
Lätta i förhållande till mänsklig vikt. Slutsatsen följer inte nödvändigtvis från premisserna. Det är egna projektioner helt enkelt. Mänskliga sådana.
P 1: Du har vissa egenskaper och känslor.
P 2: Du uppfattar att dessa egenskaper liknar hur du föreställer dig att en varg är.
Slutsats: Alltså känner du dig som en varg.
lykantrophona skrev 2025-05-17 10:14:58 följande:
Det finns folk som anser sig vara fåglar. Har aldrig hört om att de skulle råkat hamna i någon olycka pga det. Däremot känner jag till ett fall där en svan-person också hade anorexi, och där kan man fundera ifall det fanns en koppling. Fåglar är ju, som känt, väldigt lätta. Men vi har tyvärr tappat kontakten.Lätta i förhållande till mänsklig vikt. Slutsatsen följer inte nödvändigtvis från premisserna. Det är egna projektioner helt enkelt. Mänskliga sådana.