Inlägg från: Cheers |Visa alla inlägg
  • Cheers

Eurovision song contest 2025.

Det här är mer i min smak!

• Cheers
    Xenia skrev 2025-05-18 01:42:19 följande:
    Jag trodde aldrig att Kaj skulle vinna juryns röster men kanske folkets. Men det var Israel, Österrike och Estland som vann folkets röster.
    Hur kan Israel få folkets röst när de håller på med etnisk rensning och folkmord? Holocaust 2.0.
  • Cheers
    Xenia skrev 2025-05-18 01:33:31 följande:
    Nej, tack och lov för juryn! Annars skulle nästa års ESC vara i Israel.

Att folket gav så många röster till Israel berodde förstås på politik.

Själv gillade jag Nederländerna och Polen bäst. 
    Fast om folket röstade beroende på poliyik så borde ju Israel ha diskvalificerats. 

Såg en artikel av Ricki Neuman i lördagens SvD där han påpekar vad Ben Gurion skrev år 1919:
    År 1919 skriver David Ben-Gurion, Israels blivande premiär­minister, att ?alla inser problemet? mellan judar och araber. ?Men inte alla inser att det inte har någon lösning. Det finns ingen lösning!?
    I ett annat sammanhang frågar han sig varför araberna skulle vilja sluta fred med judarna:
    ?Vi har tagit deras land. Visst, Gud lovade oss det, men varför skulle de bry sig om det? Vår Gud är inte deras. Vi kommer från Israel, det är sant, men det var för två tusen år sedan, och vad be­tyder det för dem??

Ett annat citat i artikeln är från Mellanösternkännaren och ambassadören  Ingmar Karlsson:'

En grupp europeiska judar bestämde sig för att skapa en judisk stat, och lyckades, på relativt kort tid och mot alla odds, med hjälp av hårt arbete, envishet, tålamod och nödvändigt stöd från Storbritannien och FN.
    Vägen dit gick bland annat via den brittiska Balfourdeklarationen från år 1917, ett avgörande och märkligt dokument, som enligt Karlsson gick ut på att ?en stat utlovade ett område som den inte hade förfoganderätt över till ett folk som inte bodde där utan att ta hänsyn till invånarnas intressen och önskemål?.
  • Cheers
    Anonym (Mahagony) skrev 2025-05-18 02:47:07 följande:
    Vad är musik om inte konst. Och konst är lite svårt att definiera, eller hur? Konst är vad som helst som har sin publik. Och varför skulle inte komik få vara en del av musik?
    En gång i tiden var det också ofattbart att någon skulle deklarera sig som non binary. Det kallas progress. Och nu är det kanske dags att gå ännu längre och ge folket ännu mer bestämmande rätt. Eftersom det tydligen finns en krock mellan juryn och publik, och då borde majoriteten vinna. Det kallas demokrati.
    Men som du kanske förstår om du tänker efter så räcker det inte med demokrati utan det måste vara liberal demokrati.

Man kan inte bara gå på folkviljan utan mellan folkviljan och besluten måste finnas spärrar som stoppar dålig folkvilja d.v.s. populism.

Expertjuryn har samma funktion d.v.s. att de kloka experterna kan hålla tillbaka folkviljans värsta missar. Jag menar hur skulle det se ut om folket fick fritt besluta hur som helst? 
  • Cheers
    Anonym (Mahagony) skrev 2025-05-18 09:53:42 följande:

Jag förstår vad du menar och jag håller med. Det är viktigt att bibehålla fasaden av demokrati medans de som faktiskt har mandat att tänka fortfarande bestämmer. 

Nu har vi sett en del liberal demokrati, men vi har en konservativ fejk demokrati på gång. Båda är skit tycker jag, och i båda fall blir folkets misstro i systemet bara större, när man ser såna uppenbara orättvisor. I år är det lite mer komplicerat eftersom det är någonting skumt med massiva stödet för israel men österrikes vinst är fortfarande oförtjänat. 

Det är alltid ett demokratiskt problem när när de bessewissrar som faktiskt är de som bestämmer och som  är likgiltiga inför folkopinlionen själva har en agenda som de vill genomdriva och detta vare sig den är extrem åt höger eller vänster.
Svar på tråden Eurovision song contest 2025.