Eurovision song contest 2025.
Här diskuterar vi Eurovision song contest 2025. Välkomna!
Här diskuterar vi Eurovision song contest 2025. Välkomna!
Ja, vilken tycker ni är bäst? (Bortsett från Sveriges bidrag då)
Iår var det minst tre snuskiga bidrag. Australiens gick inte till final men Malta och Finland gjorde det. Så mycket för familjevänligheten! (Fast inga små barn är ju uppe den tiden. Lite äldre barn kan dock vara uppe och se iaf en del av ESC.)
Sveriges bidrag var iaf rumsrent och det hade Zelmerlöws också varit (oavsett hur rumsren han själv är).
Jag gillade Nederländernas bidrag. Och Spaniens också (men jag ogillar hur avklädda nästan alla kvinnor ska vara).
Varför skickar lilla Sverige så bra bidrag och stora UK så dåliga? För att vi i Sverige är så engagerade. Vi tittar på Mello och ESC och röstar. Britterna skiter i det numera.
Estland! Tommy Cash är cool. Jag har diggat honom i flera år.
Oj jag ä med och vi få se i morgon .
Ja, vilken tycker ni är bäst? (Bortsett från Sveriges bidrag då)
Iår var det minst tre snuskiga bidrag. Australiens gick inte till final men Malta och Finland gjorde det. Så mycket för familjevänligheten! (Fast inga små barn är ju uppe den tiden. Lite äldre barn kan dock vara uppe och se iaf en del av ESC.)
Sveriges bidrag var iaf rumsrent och det hade Zelmerlöws också varit (oavsett hur rumsren han själv är).
Jag gillade Nederländernas bidrag. Och Spaniens också (men jag ogillar hur avklädda nästan alla kvinnor ska vara).
Varför skickar lilla Sverige så bra bidrag och stora UK så dåliga? För att vi i Sverige är så engagerade. Vi tittar på Mello och ESC och röstar. Britterna skiter i det numera.
KAJ är ett så vänligt och samtidigt nummer.
Men de hade visst svurit "perkele", är det mot reglerna?
"Det har spekulerats bland fans på nätet och jag har fått frågan från lite olika håll.
Kommer KAJ att sjunga ?perkele? i Eurovision?
Svaret är: Jajamensan!
Frågan kommer utifrån EBU:s ganska strikta regler kring vad som får sjungas och inte på Eurovision-scenen och det faktum att den maltesiska artisten Miriana Conte tvingats censurera sin låttext.
Ursprungligen hette hennes låt ?kant? som betyder ?sjunga? på maltesiska, men titeln användes i textraden ?serving kant? och det fick BBC att protesterar. Den brittiska tv-kanalen ansåg att det låg allt för nära det populärkulturella uttrycket ?serving cunt? där det sista ordet i Storbritannien oftast kallas ?the c-word?, eftersom det anses så pass grovt att man inte säger det högt. Och hela syftet med låtens titel var just en dubbeltydighet i detta.
---
Det är en mild finsk svordom, som betyder ungefär ?jävlar? eller ?satan?. Ursprungligen verkar det vara ett låneord för åskguden från de baltiska länderna som när Finland kristnades fick betydelsen jävulen." aftonbladet.se/nojesbladet/bloggar/schlagerbloggen/a/EyMkJ2/kaj-s-besked-perkele-star-stadigt
Men vem förstår "perkele" i Europa? Inte engelsmännen iaf. Vi i Sverige och Finland förstår de men vi kommer inte att klaga. Undrar om man förstår det i Estland, estniska ska vara rätt likt finska.
Lite larvigt att Miriana Conte var tvungen att ändra titeln på sin låt. Ursprungligen så sjöng hon "serving kant", där det andra ordet betyder "sång" på hennes eget språk maltesiska, och inget annat.
Även om låtens riktiga titel nu råkar anspela på det engelska uttrycket "serving c**t" så skulle jag tro att ytterst få människor som tittar på tävlingen ens känner till detta uttryck. Ännu mindre bryr sig.
Min favorit i tävlingen är Finlands Erika Vikman. Strikt för hennes glada och upplyftande låt plus att hon sjunger ganska bra. Hennes kläder och låtens text är båda suggestiva så ini helsike men låten framförs åtminstone på finska, så ingen fattar vad hon sjunger om ändå.
Låtsas-italianon tillika kaffegubben från Estland får mig att må lite illa. Man ska inte göra reklam för kaffe och koffein. Särskilt inte i en musiktävling.
Lite larvigt att Miriana Conte var tvungen att ändra titeln på sin låt. Ursprungligen så sjöng hon "serving kant", där det andra ordet betyder "sång" på hennes eget språk maltesiska, och inget annat.
Även om låtens riktiga titel nu råkar anspela på det engelska uttrycket "serving c**t" så skulle jag tro att ytterst få människor som tittar på tävlingen ens känner till detta uttryck. Ännu mindre bryr sig.
Min favorit i tävlingen är Finlands Erika Vikman. Strikt för hennes glada och upplyftande låt plus att hon sjunger ganska bra. Hennes kläder och låtens text är båda suggestiva så ini helsike men låten framförs åtminstone på finska, så ingen fattar vad hon sjunger om ändå.
Låtsas-italianon tillika kaffegubben från Estland får mig att må lite illa. Man ska inte göra reklam för kaffe och koffein. Särskilt inte i en musiktävling.