Inlägg från: Xenia |Visa alla inlägg
  • Xenia

Eurovision song contest 2025.

Ja, vilken tycker ni är bäst? (Bortsett från Sveriges bidrag då)

Iår var det minst tre snuskiga bidrag. Australiens gick inte till final men Malta och Finland gjorde det. Så mycket för familjevänligheten! (Fast inga små barn är ju uppe den tiden. Lite äldre barn kan dock vara uppe och se iaf en del av ESC.)

Sveriges bidrag var iaf rumsrent och det hade Zelmerlöws också varit (oavsett hur rumsren han själv är).

Jag gillade Nederländernas bidrag. Och Spaniens också (men jag ogillar hur avklädda nästan alla kvinnor ska vara).

Varför skickar lilla Sverige så bra bidrag och stora UK så dåliga? För att vi i Sverige är så engagerade. Vi tittar på Mello och ESC och röstar. Britterna skiter i det numera.

• Xenia

KAJ är ett så vänligt och samtidigt nummer.

Men de hade visst svurit "perkele", är det mot reglerna?

"Det har spekulerats bland fans på nätet och jag har fått frågan från lite olika håll.

Kommer KAJ att sjunga ?perkele? i Eurovision?

Svaret är: Jajamensan!

Frågan kommer utifrån EBU:s ganska strikta regler kring vad som får sjungas och inte på Eurovision-scenen och det faktum att den maltesiska artisten Miriana Conte tvingats censurera sin låttext.

Ursprungligen hette hennes låt ?kant? som betyder ?sjunga? på maltesiska, men titeln användes i textraden ?serving kant? och det fick BBC att protesterar. Den brittiska tv-kanalen ansåg att det låg allt för nära det populärkulturella uttrycket ?serving cunt? där det sista ordet i Storbritannien oftast kallas ?the c-word?, eftersom det anses så pass grovt att man inte säger det högt. Och hela syftet med låtens titel var just en dubbeltydighet i detta.
    ---
    Det är en mild finsk svordom, som betyder ungefär ?jävlar? eller ?satan?. Ursprungligen verkar det vara ett låneord för åskguden från de baltiska länderna som när Finland kristnades fick betydelsen jävulen." aftonbladet.se/nojesbladet/bloggar/schlagerbloggen/a/EyMkJ2/kaj-s-besked-perkele-star-stadigt

Men vem förstår "perkele" i Europa? Inte engelsmännen iaf. Vi i Sverige och Finland förstår de men vi kommer inte att klaga. Undrar om man förstår det i Estland, estniska ska vara rätt likt finska.

• Xenia
    Anonym (Xi) skrev 2025-05-17 16:15:47 följande:

Men jösses. 

Allt förändras. Ni kan ju inte på allvar mena att ni vill ha en show så som den var för sextio-femtio år sedan?! Stäng av teven och leta efter gamla klipp på SVT PLAY i så fall?

Är vi angripna av ålderism här? Demon

Det är inte förbjudet att vilja ha mer musik och mindre show med blinkande lampor.
  • Xenia

jag gillar att Portugal alltid kör sin stil alltid sjunger på portugisiska. Men sångaren log för mycket. Ska det inte vara lite saudade, vemod?

• Xenia

Grekinnan var en kvinna med stilfull klädsel, sjöng bra också.

• Xenia

Österrike och Italien i ledningen. Sverige har inte fått en enda tolva.Gråter

• Xenia
    molly50 skrev 2025-05-18 01:03:19 följande:
    Ja,nu är det dags att skrota juryn.
    Nej, tack och lov för juryn! Annars skulle nästa års ESC vara i Israel.

Att folket gav så många röster till Israel berodde förstås på politik.

Själv gillade jag Nederländerna och Polen bäst. 
  • Xenia
    Anonym (Emma) skrev 2025-05-18 00:33:33 följande:

Vad sjukt att ställningen är sådär? Jag trodde kaj skulle vinna, då oddsen var som den var!
    jävla bluff

Jag trodde aldrig att Kaj skulle vinna juryns röster men kanske folkets. Men det var Israel, Österrike och Estland som vann folkets röster.
  • Xenia
    molly50 skrev 2025-05-18 01:04:45 följande:
    Den förhatliga fjärdeplatsen.
    Jag räknar med att Sverige ska komma bland de fem första, annars blir jag besviken. Tycker verkligen att vårt bidrag var bättre än Estlands.

Men nu slipper vi den kostnaden och den polisbevakningen.

"Polisen har omringat en del av en pro-palestinsk demonstration i Basel mitt under Eurovisionfinalen. Demonstranterna försökte enligt uppgift ta sig till Eurovision song contest-byn, där tusentals människor just nu följer finalen. Polisen ska ha använt pepparsprej och kommer genomföra personkontroller på demonstranter, rapporterar Basler Zeitung." www.dn.se/direkt/2025-05-17/gummikulor-avlossade-mot-palestinademonstration-i-basel/
  • Xenia
    molly50 skrev 2025-05-18 01:18:47 följande:
    Problemet är väl att det alltid blir så upphaussat.
    Medierna har hela tiden trissat upp det och KAJ har legat i topp i oddsen länge.
    Klart det livar upp förväntningarna.
    Sen kan jag bli irriterad på att det alltid ska klagas på att Sverige skickar generisk popmusik varje år och att man önskar att vi skickar en låt på vårt eget språk och med vår kultur.
    Och när vi gör det så är det också fel. Vad ska vi skicka då?
    Det känns som avundsjuka mot oss,eller vad det är. Det unnar oss ingen seger igen. 
    Det finns många andra länder som skickar liknande låtar varje år men som ändå hyllas. Och det gör mig förbannad.
    Men nu har faktiskt Sverige vunnit sju gånger med sin "generiska popmusik". Jag tror iofs sig inte att Måns Z skulle ha vunnit heller.

Tyvärr tror det var sista gången Sverige skickade en låt på svenska. Vinnaren sjöng ju på engelska, inte på tyska.

Ja, jantelagen härskar överallt, inte bara i Norden. Men de som hatar Sverige är väl EU-nördarna, juryarna bryr sig inte, de går efter det musikaliska.

Senaste gången Loreen vann så var det just pga juryn. Så jag skäller inte på juryn.
Svar på tråden Eurovision song contest 2025.