Inlägg från: Xenia |Visa alla inlägg
  • Xenia

Eurovision song contest 2025.

Anonym (Mahagony) skrev 2025-05-18 01:35:04 följande:

Massiv röstning på Israel av publiken känns politiskt.
    Men systemet som gör två år i rad att vinnarlåten inte ens är bland top tre i publikens röster är felaktig. Känns elitistiskt och odemokratiskt. Som att de 5-10 människor i varje land ska veta så himla mycket bättre än miljoner i publiken.

KAJ var rolig men inte så himla bra musikaliskt. Är inte sur att de inte vann, de gjorde faktiskt jättebra. Vinnarlåten är en vokalistisk performance utan äkta känsla i det och som ingen kommer lyssna på, ingen hit någonstans.  Min favorit var Finland, den kvinnan hade både en bra låt och fantastisk show.

Nej, juryn behövs för att inte rena plojlåtar ska vinna.

Och Sverige skulle inte ha vunnit om inte juryn fanns, Israel skulle ha vunnit.
  • Xenia
    Spucks skrev 2025-05-18 01:42:27 följande:
    Politik för att Israel fick många poäng? HAr du missat att många runtom i Europa ville att Israel uteslutas? Och har du missat att den israeliska kvinnan - precis som de flesta andra i de topp 10 - faktiskt kunde sjunga, hade en fin låt och inte satsade på att vara nästan naken? Politikpoäng är vad Ukraina får sedan kriget började, för deras låter brukar vara skit och de får ändå massvis med poäng varje år.
    Men det fanns många andra vackra kvinnor som kunde sjunga. Och folkets tvåa var Estland och trea Sverige, alltså inte konventionellt som Israel.

Så jag hävdar fortfarande att det är politik som får svenska folket att rösta mest på Israel.

Ukraina brukar ha bra låtar tycker jag men de har förstås fått sympatipoäng förut också.

Jag tyckte synd om Danmark som bara fick 2 p av folket. Och att värdlandet fick 0 poäng. Uk fick också 0 poäng men det är ju det vanliga.
  • Xenia
    molly50 skrev 2025-05-18 01:52:50 följande:
    Det vi skulle kunna begära är att media slutar att haussa upp det så mycket.
    Det är nog en stor del i det hela.
    Men det stod ju att det var den mest streamade låten, mycket mer än Österrikes. Inte konstigt att folk fick överddrivna förväntningar.

Men när det gällde röstning så valde man Israel för att man står på deras sida gentemot Hamas. Och även Estland, en annan humoristisk låt.
  • Xenia
    molly50 skrev 2025-05-18 01:57:52 följande:
    Och det är ju förstås fel. 
    Fast i så fall borde kanske inga länder som befinner sig i krig få delta,om folk röstar efter det.
    Ja, jag tycker inte Israel borde fått delta.

Ryssland sysslar med etnisk rensning och är inte med.
    Israel sysslar också med etnisk rensning och är med
  • Xenia
    Anonym (Mahagony) skrev 2025-05-18 02:01:22 följande:
    Loreen kanske borde inte ha vunnit, med tanke på vilken kultstatus Käärijä har idag. Det var också en orättvisa.

Tror ingte ett dugg att juryn går bara på det musikaliska. De är också bara människor, klart de kan påverkas av annat.
    Man röstar inte (borde inte iaf) röst efter "kultstatus". Loreens bidrag var bättre helt enkelt.

Vad skulle juryn ha för politiska orsaker att rösta på Sverige?

Möjligen kan de som sitter i juryn avstå från att ge just Israel tolvor av politiska orsaker.
  • Xenia
    Anonym (Mahagony) skrev 2025-05-18 02:16:20 följande:
    Varför skulle inte rena plojlåtar vinna, om det är vad folket vill?
    Bättre att någon form av bättre vetande liten elit bestämmer?

Jag bryr mig inte om att just Sverige inte hade vunnit idag, men Österrikisk låt var precis som förra årets, en vokalistisk gymnastik som i botten är egentligen väldigt tråkig.

Det finns säkert bättre sätt att förhindra politisk missbruk av röstning än att ge en lite grupp av männsikor lika mycket bestämmande rätt som bokstavligen miljoner andra.Tex att alla får rösta en gång.

Sen är det faktsikt också möjligt att ha alternativ politsik uppfattning om Israel och att folk sympatiröstar precis på samma sätt som för Ukraina.
    För att ESC är en tävling i musik, inte i komik. Då ska faktiskt det musikaliska spela roll. En gång var det bara juryer som röstade.

Att både juryn och folket nu får rösta gör det faktiskt mera spännande. Det blir inte alltid enligt juryns röster. Först när bägge har röstat vet man resultatet.
  • Xenia

Vad är ni för jäkla populister som tror att "folket" alltid har rätt? Tycker ni "folket" ska betstämma vem som ska få nobelpriiset  i litteratur också? "Folket" gillar Camilla Läckberg bäst, alltså ska hon få nobelpriset.

Varför ska man inte ha respekt för de som vet lite mer om musik. Bland "folket" kan finnas tondöva, det är de som röstar på plojbidragen.

En del tycks var moraliskt tondöva också. Israel dödade nyss 80 till i Gaza. Men ni tycker att alla länder ska resa dit och ge Isssrel reklam nästa år?

Jag är besviken på svenska folket som gav Israel tolvan.

• Xenia
    Anonym (Mahagony) skrev 2025-05-18 02:40:51 följande:
    Du säger att Loreens låt var helt enkelt bättre som att det är någon fysikalisk lag. Många mer tyckte att just Käärijä var bättre, det där är en objektiv sanning för det är vad folkets röster visade.

Jag bryr mig inte om juryns motiver. Jag tycker att det är odemokratiskt och eltistiskt att ge så mycket makt till ett fåtal männsikor jämfört med miljoner andra. Och nu har vi sett i två år i rad att de har lyckats befodra folkets 4a till vinnaren.Inte ens 2a som Loreen utan 4a!
    Men låt oss säga att det är fullt professionella och att deras inslag anses vara nödvändig, de ska max ha 1/3 av röster.
    Odemokratiskt? Handlar det om politska val el vad?

Hellre elitism än populism.

Vilka är det som röstar i folkets val förresten? Hela världen inkl USA? Kan inte det sägas vara odemokratiskt, de är inte med och betalar men får ändå rösta? Jag är säker på att många därifrån röstar på Israel.

"Jurygrupper från 37 länder röstar.
    ---
    Det delas ut totalt 2 146 poäng från jurygrupperna, och man kan som mest få 432 poäng (12 från 36 länder).
    ---

Om man inte bor i något av de tävlande länderna kan man ändå vara med och rösta, i en separat röstningsgrupp för ?övriga världen?. Där slås alla röster ihop och lämnar också 12, 10, 8, 7, 6, 5, 4, 3 ,2, 1 poäng.

Det innebär att tv-tittarna har ett litet övertag, eftersom de delar ut totalt 2 204 poäng.

Ett land kan få som mest 444 poäng om man skulle få tv-tittarnas högsta poäng från alla länder och få flest röster från ?övriga världen? (37 gånger 12 poäng)." www.aftonbladet.se/nojesbladet/bloggar/schlagerbloggen/a/o32ExW/sa-avgors-vinnaren-ikvall-allt-du-behover-veta-om-rostningen-den-nordiga-detaljerade-versionen

• Xenia
    Spucks skrev 2025-05-18 10:56:28 följande:

Så du tycker att man ska ge poäng enligt hur bra man tycker landet sköter sig? Det är musiktävlingen, ingen snällhetstävling.
    Och roligt att du gnäller att Sverige inte har vunnit, samtidigt som du kallar dem som röstar på tex. Sverige eller Estland för tondöva. Hur ska du nu ha det?

Skulle folk rösta på Rysslands bidrag om de fortfarande varit med i tävlingen? Nej, oavsett hur bra bidraget var skulle man inte vilja att nästa års tävling hölls där. Det är samma sak med Israel. De som tycker annorlunda är moraliskt tondöva. Folkmordet i Israel fortsätter.

Var har jag gnällt över att Sverige inte vunnit? Däremot över att folket väljer Israel. 

Jag tycker att KAJs bidrag är bättre än Estlands även om både är humor. Dessutom var det tydligen det mest nedladdade bidrag, så inte konstigt om det ingav för höga förhoppningar.

Jag är lättad över att Sverige inte behöver hålla nästa års ESC. Men det var ju nära att Israel skulle göra det. Då vore det bättre att avskaffa hela ESC.
  • Meddelande borttaget
Svar på tråden Eurovision song contest 2025.