Anonym (Mahagony) skrev 2025-05-18 02:40:51 följande:
Du säger att Loreens låt var helt enkelt bättre som att det är någon fysikalisk lag. Många mer tyckte att just Käärijä var bättre, det där är en objektiv sanning för det är vad folkets röster visade.
Jag bryr mig inte om juryns motiver. Jag tycker att det är odemokratiskt och eltistiskt att ge så mycket makt till ett fåtal männsikor jämfört med miljoner andra. Och nu har vi sett i två år i rad att de har lyckats befodra folkets 4a till vinnaren.Inte ens 2a som Loreen utan 4a!
Men låt oss säga att det är fullt professionella och att deras inslag anses vara nödvändig, de ska max ha 1/3 av röster.
Odemokratiskt? Handlar det om politska val el vad?
Hellre elitism än populism.
Vilka är det som röstar i folkets val förresten? Hela världen inkl USA? Kan inte det sägas vara odemokratiskt, de är inte med och betalar men får ändå rösta? Jag är säker på att många därifrån röstar på Israel.
"Jurygrupper från 37 länder röstar.
---
Det delas ut totalt 2 146 poäng från jurygrupperna, och man kan som mest få 432 poäng (12 från 36 länder).
---
Om man inte bor i något av de tävlande länderna kan man ändå vara med och rösta, i en separat röstningsgrupp för ?övriga världen?. Där slås alla röster ihop och lämnar också 12, 10, 8, 7, 6, 5, 4, 3 ,2, 1 poäng.
Det innebär att tv-tittarna har ett litet övertag, eftersom de delar ut totalt 2 204 poäng.
Ett land kan få som mest 444 poäng om man skulle få tv-tittarnas högsta poäng från alla länder och få flest röster från ?övriga världen? (37 gånger 12 poäng)." www.aftonbladet.se/nojesbladet/bloggar/schlagerbloggen/a/o32ExW/sa-avgors-vinnaren-ikvall-allt-du-behover-veta-om-rostningen-den-nordiga-detaljerade-versionen