Inlägg från: Spucks |Visa alla inlägg
  • Spucks

Eurovision song contest 2025.

Anonym (Eurofan) skrev 2025-05-18 10:59:58 följande:
    Det är väl klart ett land som just nu bedriver etnisk rensning inte ska vara med i eurovision. Inget konstigt med det. 
    Jag skulle tycka det var okej om Israel inte fick vara med, precis som Ryssland. Men OM de är med, ska de behandlas som alla andra. Det är inte sångerskan som är ansvarig för vad Israel håller på med. Tyckte även det var hemsk för några år sedan när flickorna från Ryssland blev buade. Det är inte deras fel att Putin är en galen diktator.
  • Spucks
    Anonym (Larv!) skrev 2025-05-18 11:00:32 följande:
    Det får stå för dig och inte alls vad jag t ex läser i olika musikgrupper och eurovision grupper.
    Sen just i år hoppades/ trodde många på vinst då faktiskt Kaj låg etta på alla bettingsajter men alla i Sverige trodde inte ändå att den skulle vinna speciellt då det var en annan genre än vad Sverige brukar skicka.
    Men många i Finland trodde ju också på Kajs vinst och tom på "dubbelseger" tillsammans med Erika.
    Det är inte lika med de flesta dock.
    Förra året var det knappast prat om att Sverige skulle vinna.

Men sen är det ju också så att Sverige ofta kommer bra, ofta topp 10.
    Italien ligger före med fler bästa placeringar totalt.

Sen är det skillnad på att hoppas och att verkligen tro att man ska vinna.
    Vet man att man ligger bra till så hoppas man men att de flesta alltid tror att vi ska vinna nej, inte mer än andra länder.
    Det är väl bara entusiasterna som gör och som hörs i resp. land resten av befolkningen gör det inte.

Sen är det väl en fördel om resp land tror på sitt eget bidrag som man röstat fram i och för sig.
    Jag säger ingenting om folk som tycker en annan låt borde ha vunnit. Det jag pratar om är just att svenskar alltid tycker att Sverige borde ha vunnit och argumentera som - bland andra - Xenia och Molly gör här.
  • Spucks
    Xenia skrev 2025-05-18 11:35:35 följande:
    Skulle folk rösta på Rysslands bidrag om de fortfarande varit med i tävlingen? Nej, oavsett hur bra bidraget var skulle man inte vilja att nästa års tävling hölls där. Det är samma sak med Israel. De som tycker annorlunda är moraliskt tondöva. Folkmordet i Israel fortsätter.

Ryssland har varit med i tävlingen flera gånger efter att Putin började invadera Ukraina (Crimea) - och ja, de fick poäng.
    ESC hålls inte automatisk i vinnarlandet. Tex. hölls den inte i Ukraina när de vann. Den skulle inte heller hållas i Israel med tanke på den aktuella osäkra situationen där.

Xenia skrev 2025-05-18 11:35:35 följande:
    Var har jag gnällt över att Sverige inte vunnit? Däremot över att folket väljer Israel. 
    Du anser att eftersom KAJs låt är så populär bland fansen, måste det vara så att folk hatar Sverige. När däremot publikfavoriten Kärijä inte vann, anser du inte att det beror på att folk hatar Finland, utan att Sverige var bättre.
  • Spucks
    molly50 skrev 2025-05-18 13:02:58 följande:
    Visst,det kanske ligger något i det du skriver.
    Men jag har ju också sett vad folk har skrivit på sociala medier.
    De klagar på att Sverige alltid skickar generiska poplåtar och vill att vi istället ska skicka en låt på vårt eget språk som visar lite av vår kultur.
    Och när vi nu gjorde det så var det inte heller bra.
    Vad ska vi då skicka för att det ska vara bra?
    Ja, jag har fattat att du tycker att om folk anser att en låt är bra, måste den vinna. Tydligen kan folk inte anser att flera av de 37 låter som deltar i tävlingen är bra. Allt som inte kommer på första plats, är enligt din definition uppenbarligen en en dålig låt. 
    molly50 skrev 2025-05-18 13:02:58 följande:
    Sen kan jag hålla med om att det var dumt av mig att kalla Österrikes artist för kastratsångare. Det ber jag om ursäkt för.
    Men jag vet inte om jag tycker det är så mycket bättre av dig att kalla oss pinsamma för att vi har en annan åsikt än dig.
    Varför jämför du din "kastratsångare" med min "pinsamma"? Jag tycker att ni är pinsamma, jag blir generad för er när jag läser det löjliga tramset ni skriver. Det är min åsikt.
    Att kalla en operasångare för kastratsångare är däremot ingen uttryck av åsikt. Du kan uttrycka att du inte gillar låten eller rösten, att du tycker framträdandet var dåligt, eller vad som helst. Du kan även uttrycka att du tror att han bara vann för att han är queer. Allt detta kan vara dina personliga åsikter. Att säger att en person är kastrerad, är däremot ingen åsikt.
  • Spucks
    Xenia skrev 2025-05-18 16:18:48 följande:
    Men på vilket sätt är jag paranoid? För att jag har bestämda åsikter som inte sammanfaller med dina?
    För att du är övertygad att folk inte röstade mer på Sverige för att de hatar Sverige.
  • Spucks
    Nandez skrev 2025-05-18 15:43:55 följande:
    Österrike skrek ganska frekvent om man pratar om skrikande
    Du får gärna tycka att operasång är ett skrikande. Alla behöver inte ha samma smak.
  • Spucks
    Xenia skrev 2025-05-18 13:44:53 följande:
    Ja, jag tycker också det är fel att bua ut artisterna. Men jag tycer också det är fel att censurera bort buandena. Alla vet att de inte är riktade mot artisten utan mot landet.
    Jag tycker inte alls det är fel att censurera. Det är extremt elakt och helt onödig. Jag skulle förstå det gentemot en person som uttalar sig politisk, för då buar man personen och dess åsikter. Men att buar en person, en artist, för vad dess regering håller på med? Nej, det är verkligen låg.
  • Spucks
    Anonym (Tutti) skrev 2025-05-18 18:27:57 följande:
    Tycker den var bra, inte så där övermäktigt opera som den där "sjung för mig bla bla bla rigoletto" eller hon gretas mamma för några år sen. Det var mer pop/rock än opera enligt mig. Fasen vilken röst, trodde det var en kille först innan hon började sjunga.
    Jag tyckte den var lite tråkig, fast hans röst är såklart helt imponerande.
    Varför känner du det nödvändig att lägga till din sista mening? Jag gissar att du gjorde det för att trycka ner honom - vad är poängen med det?
  • Spucks
    Xenia skrev 2025-05-18 19:12:39 följande:
    Det var år 2022 som Ryssland genomförde en fullskalig invasion med bomber och tortyr. Sedan dess har inte Ryssland varit med.
    Jag skrev Crimea - invasionen började då och Ryssland var med efter det (och blev buade rätt mycket).
    Xenia skrev 2025-05-18 19:12:39 följande:
    Var har jag skrivit att folk hatar Sverige och att det var därför KAJ inte vann?
    Här. Men kanske jag har missförstått vad du menade i ditt svar till Molly?
    Xenia skrev 2025-05-18 01:54:05 följande:
    Men nu har faktiskt Sverige vunnit sju gånger med sin "generiska popmusik". Jag tror iofs sig inte att Måns Z skulle ha vunnit heller.

Tyvärr tror det var sista gången Sverige skickade en låt på svenska. Vinnaren sjöng ju på engelska, inte på tyska.

Ja, jantelagen härskar överallt, inte bara i Norden. Men de som hatar Sverige är väl EU-nördarna, juryarna bryr sig inte, de går efter det musikaliska.

Senaste gången Loreen vann så var det just pga juryn. Så jag skäller inte på juryn.

• Spucks
    Nandez skrev 2025-05-18 22:26:58 följande:
    Trycka ner, tror inte att han läser här
    Så det är okej att skriva och prata skit om andra, så länge de inte läser/hör det? Trevlig attityd.
  • Spucks
    molly50 skrev 2025-05-18 20:54:52 följande:
    Nu får du faktiskt ge dig. Nu läser du inte saker som jag aldrig har påstått.
    Jag har aldrig påstått att alla hatar Sverige eller att alla som vinner är dåliga.
    Det är din egna uppfattning av vad jag har skrivit.
    Jag har bara försökt berätta vad jag har sett andra skriva.
    Sen kan man ha höga förhoppningar och sen bli besviken när de inte införlivas. Men det är en annan sak.

Jag har bett om ursäkt för vad jag skrev. Det var dumt.
    Men när du tar dig friheten att tala om för mig vilka åsikter jag har så ska du kanske vara försiktig med att tala om att vi är pinsamma.
    Du vet uppenbarligen inte vad du själv skriver. Igen mitt råd: läs dina egna inlägg igen, men låtsas att någon annan skrev dem, om ett annat land. Vänta en vecka med det kanske.

Men ja, jag ger mig nu, jag har sagt vad jag tror om ert löjliga beteende, så nu får det vara nog :)
Svar på tråden Eurovision song contest 2025.