Inlägg från: Nandez |Visa alla inlägg
  • Nandez

Eurovision song contest 2025.

molly50 skrev 2025-05-18 12:29:22 följande:
    Jo,fast jag tror inte det spelar någon roll vad Sverige skickar till esc.
    Det har klagats på att vi skickar generiska poplåtar och att man ville se en låt på svenska som visar lite av vår kultur.
    Och när vi skickar en sådan så duger inte det heller.
    Jag har t om sett folk skriva på sociala medier att de inte vill se Sverige vinna igen då vi redan har vunnit så många gånger.
    De unnar oss helt enkelt inte det.
    det verkar som om det inte spelar någon roll
  • Nandez
    molly50 skrev 2025-05-18 13:02:58 följande:
    Visst,det kanske ligger något i det du skriver.
    Men jag har ju också sett vad folk har skrivit på sociala medier.
    De klagar på att Sverige alltid skickar generiska poplåtar och vill att vi istället ska skicka en låt på vårt eget språk som visar lite av vår kultur.
    Och när vi nu gjorde det så var det inte heller bra.
    Vad ska vi då skicka för att det ska vara bra?
    Jag har t om sett folk skriva att de inte vill att Sverige ska vinna för att vi redan har vunnit så mycket. Vad ska man kalla det om det inte är en slags avundsjuka?

Sen kan jag hålla med om att det var dumt av mig att kalla Österrikes artist för kastratsångare. Det ber jag om ursäkt för.
    Men jag vet inte om jag tycker det är så mycket bättre av dig att kalla oss pinsamma för att vi har en annan åsikt än dig.
    Man är knappast pinsam för att man har en annan åsikt
  • Nandez
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-05-18 13:11:11 följande:
    Men vi fick ju ett bra resultat, vad klagar du på? Plats 4 i en sådan stor tävling är bra!
    För att man har en annan åsikt
  • Nandez
    Xenia skrev 2025-05-18 13:48:43 följande:

Man kan inte jämföra ESC med en fotbollsmatch. Alla kan se (om inte förr så efteråt) vad som händer där. Med musik är det automatiskt en viss subjektivitet. Men jag föredrar experters subjektiva omdömen fram "folkets" dito.

Ev behöver man ännu bättre experter. Inte att "folket" får ensammakten. Ska det då bli Israel som vinner år efter år ända tills de utrotat alla palestinier?

Nej, en musiktävling och idrott går inte att jämföra. Fotbollslaget gör sina mål, ingen röstar på vilket lag som man vill ska vinna
  • Nandez
    Xenia skrev 2025-05-18 16:18:48 följande:
    Molly får svara för sig själv.

Men på vilket sätt är jag paranoid? För att jag har bestämda åsikter som inte sammanfaller med dina?

Jag har inte ondgjort mig över att Sverige inte vann, det var faktiskt ingen chock.

Sverige är inte allltid bäst men vi har vunnit sju gånger, det är ett faktum.l, det tyder på att vi är rätt bra.
    Det är ett bra resultat
  • Nandez
    Tecum skrev 2025-05-18 16:31:16 följande:
    Inte så märkligt. Låten är bra och vi skickade rätt låt. Men den blev överexploaterad, streamades i massor i hela Europa och när det väl var tävlingsdax hade många tröttnat och röstade på det som för dem kändes fräschare. Och att bli fyra är inte alls dåligt, trea bland tittarrösterna. Vi är topp tio varje år. Tyvärr har svenska media en tradition i att skriva upp våra låter och stirrar sig blinda på odds, vilket ger en grogrund för besvikelser.
    Verkligen inte dåligt alls
  • Nandez
    Tecum skrev 2025-05-18 16:38:53 följande:

Israel fick sympatiröster för att sångerskan var med vid terrordådet, man röstade mot Hamas snarare än för Israel. Ett klart ställningstagande som stör många, vill minnas att det var likadant i fjol?

Österrikes låt var inget vidare och den är glömd om några månader. I år var juryn och tittarna ovanligt oense över hela linjen och tittarna hade bäst omdöme. Schweiz var t ex inget vidare, vad såg juryn där? Men det är som det ska vara, det blir mer spännande då.

Juryn och folket brukar vara hyfsat synkade men i år var det inte så

Håller med, båda dom låtarna var inte speciellt bra
  • Nandez
    Anonym (Tutti) skrev 2025-05-18 18:27:57 följande:
    Tycker den var bra, inte så där övermäktigt opera som den där "sjung för mig bla bla bla rigoletto" eller hon gretas mamma för några år sen. Det var mer pop/rock än opera enligt mig. Fasen vilken röst, trodde det var en kille först innan hon började sjunga.
    Hm, det var en han som sjöng vinnarlåten
  • Nandez
    Spucks skrev 2025-05-18 18:34:56 följande:
    Jag tyckte den var lite tråkig, fast hans röst är såklart helt imponerande.
    Varför känner du det nödvändig att lägga till din sista mening? Jag gissar att du gjorde det för att trycka ner honom - vad är poängen med det?
    Trycka ner, tror inte att han läser här
  • Nandez
    molly50 skrev 2025-05-18 20:43:34 följande:
    Precis.
    Man tycker olika om både det ena och det andra
  • Nandez
    molly50 skrev 2025-05-18 20:45:34 följande:
    Nej,det tycker inte jag heller, Men folk har väl olika musiksmak,helt enkelt.
    Så är det
  • Nandez
    molly50 skrev 2025-05-18 20:46:56 följande:
    Ja,det kan du ha rätt i.
    Och ja,jag håller med om att det blir väldigt upphaussat av media.
    Lite synd,tycker jag.
    Det var det vilket är som vanligt
  • Nandez
    molly50 skrev 2025-05-18 20:54:52 följande:
    Nu får du faktiskt ge dig. Nu läser du inte saker som jag aldrig har påstått.
    Jag har aldrig påstått att alla hatar Sverige eller att alla som vinner är dåliga.
    Det är din egna uppfattning av vad jag har skrivit.
    Jag har bara försökt berätta vad jag har sett andra skriva.
    Sen kan man ha höga förhoppningar och sen bli besviken när de inte införlivas. Men det är en annan sak.

Jag har bett om ursäkt för vad jag skrev. Det var dumt.
    Men när du tar dig friheten att tala om för mig vilka åsikter jag har så ska du kanske vara försiktig med att tala om att vi är pinsamma.
    Jag håller med dig
  • Nandez
    molly50 skrev 2025-05-18 22:36:20 följande:
    Så är det.
    Nandez skrev 2025-05-18 22:32:12 följande:
    Så är det
    Ja.Ja,precis. Lite trist,tycker jag.

Fjärde plats är ett bra resultat även om det var tråkigt att KAJ inte vann
  • Nandez
    Spucks skrev 2025-05-19 08:33:26 följande:
    Så det är okej att skriva och prata skit om andra, så länge de inte läser/hör det? Trevlig attityd.
    Man pratar inte skit om man säger att man inte gillar en artist, skådis o.s.v. Det är tycke och smak
  • Nandez
    molly50 skrev 2025-05-19 13:22:12 följande:
    Jodå,det gör jag allt. Men eftersom du verkar ha bestämt dig för att jag menar något annat än vad jag har skrivit,trots ytterligare förklaringar, så är det ingen idé att fortsätta diskussionen. Där håller jag med dig.
    Det verkar inte vara någon ide
Svar på tråden Eurovision song contest 2025.