Anonym (Konstant.) skrev 2025-05-20 20:14:18 följande:
Jag tror inte att det klassas som pedanteri att torka upp matrester i motsats till att bara låta det bli värre och värre.
Om det gör det är jag pedant, och skulle trivas att bo med en likasinnad.
Det är alltid svårt i såna här diskussioner att veta vilken nivå folk egentligen menar i sina inlägg. Men om man tex har kokat tomatsås och missar två stycken millimeterstora stänk på hällen när man städar, då tycker jag att den som tycker att det är ett allvarligt problem är en pedant. Högst troligt åker de ju väck när man torkar av efter nästa matlagning. Några småstänk som blir avtorkade vid nästa dags städning istället för denna är inget problem för kökshygienen öht utan det handlar om huruvida man anser att total fläckfrihet är viktigt eller inte - om man är pedant eller inte.
Likaså om det blir något streck kvar på rutan efter putsning. Om såna smådetaljer är viktiga för en så kan man putsa själv, tycker jag. Att inte klara av att se en fläck på en fönsterruta, det är att vara pedant. Och visst är det som du skriver, att man trivs bäst med att bo med någon med liknande önskan om städstandard!
Sen påverkar också hur ens liv ser ut var man lägger städribban. Två friska vuxna utan barm har ju generellt väldigt mycket tid att kunna lägga på städning. Men låt säga en familj med barn i lågstadieåldern med särskilda behov och kanske en sjuk äldre förälder att hjälpa, då blir prioriteringarna väldigt annorlunda och den städning som var helt självklar för de föräldrarna att göra för tio år sedan är plötsligt helt självklart att INTE göra, av den enkla anledningen att det finns betydligt mer akuta och viktiga saker att ägma sig åt.