• Anonym (Anonym)

Hur mycket behöver ni städa efter er sambo?

Är nyfiken på hur ni andra har det hemma,

Ni som bor med en sambo och har barn. Självklart behöver man städa/torka/plocka efter barn, men hur mycket behöver ni städa efter er sambo? (Främst kanske jag frågar er som lever med en man). 

Jag är alltså nyfiken på hur mycket extra jobb ni gör i hemmet just pga er sambo som slarvar/skiter i/är allmänt stökig.

• Svar på tråden Hur mycket behöver ni städa efter er sambo?
  • Anonym (Anonym)
    SweeneyToad skrev 2025-05-17 21:17:56 följande:

Men trollar du? Han får såklart plocka upp sin egna skit. 

Nej trollar verkligen inte. Menar nödvändigtvis inte plock, utan mer tandkrämsrester, stänk på toaring, smulor osv.
  • Anonym (Olika)

Jag och min man har olika syn på hur städat hemmet ska vara, och på vad som är smutsigt respektive rent. Jag vill ha det rent och fint omkring mig, inte pedantiskt, men inte alltför stökigt heller. Om inte jag fanns skulle min man inte torka ytor i köket varje dag, inte städa toan, och absolut inte göra i hans tycke onödiga saker som putsa fönster, torka lister eller damma. Det första jag får göra när jag varit bortrest några dagar och maken varit hemma är att städa.

Han gör sådant som måste göras. Om han inte diskar, kommer han inte att kunna dricka ur rena glas, om han inte tvättar, kommer han till slut inte ha några rena kläder, osv. Och han kan ställa ut disk från vardagsrummet till köket, eller plocka lite från golvet och han slänger sina smutskläder i tvättkorgen, så jag behöver inte städa och plocka undan efter honom. Det är nog mer att han inte tycker att han behöver torka bort smulorna från köksbordet eller torka av kaklet ovanför diskbänken.

Han överdriver mängden han själv gör, tycker att han gör en jätteinsats för att han plockar ur diskmaskinen, typ. Jag tror inte han förstår hur mycket jag gör, eftersom han inte ser det.

Han är uppväxt i en familj där städning betydde att plocka saker från golv och ytor, dammsuga och torka golv. That's it. Han har aldrig fått lära sig mer än så. Han har säkert någon typ av NPF, odiagnosticerad, men jag ser drag både hos honom, hos hans pappa, och hans syskon. Saker som inte är konkreta, som begreppet "städa" (som är ganska diffust) har han svårt för, och jag tror att han faktiskt inte ser stöket. Jag måste vara väldigt specifik när jag ber honom om saker och behöver säga saker rätt ut.

Efter drygt 20 år tillsammans har jag väl fått inse att han inte kommer att göra mer hemma. Han har andra goda egenskaper.

• Anonym (Noway)
    Anonym (Anonym) skrev 2025-05-17 21:34:24 följande:
    Nej trollar verkligen inte. Menar nödvändigtvis inte plock, utan mer tandkrämsrester, stänk på toaring, smulor osv.
    Varför i hela friden skulle jag torka bort tandkräm, kiss på toaring eller smulor efter en vuxen människa? Jag är hans partner, inte hans morsaObestämd
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Olika) skrev 2025-05-17 21:44:45 följande:

Jag och min man har olika syn på hur städat hemmet ska vara, och på vad som är smutsigt respektive rent. Jag vill ha det rent och fint omkring mig, inte pedantiskt, men inte alltför stökigt heller. Om inte jag fanns skulle min man inte torka ytor i köket varje dag, inte städa toan, och absolut inte göra i hans tycke onödiga saker som putsa fönster, torka lister eller damma. Det första jag får göra när jag varit bortrest några dagar och maken varit hemma är att städa.

Han gör sådant som måste göras. Om han inte diskar, kommer han inte att kunna dricka ur rena glas, om han inte tvättar, kommer han till slut inte ha några rena kläder, osv. Och han kan ställa ut disk från vardagsrummet till köket, eller plocka lite från golvet och han slänger sina smutskläder i tvättkorgen, så jag behöver inte städa och plocka undan efter honom. Det är nog mer att han inte tycker att han behöver torka bort smulorna från köksbordet eller torka av kaklet ovanför diskbänken.

Han överdriver mängden han själv gör, tycker att han gör en jätteinsats för att han plockar ur diskmaskinen, typ. Jag tror inte han förstår hur mycket jag gör, eftersom han inte ser det.

Han är uppväxt i en familj där städning betydde att plocka saker från golv och ytor, dammsuga och torka golv. That's it. Han har aldrig fått lära sig mer än så. Han har säkert någon typ av NPF, odiagnosticerad, men jag ser drag både hos honom, hos hans pappa, och hans syskon. Saker som inte är konkreta, som begreppet "städa" (som är ganska diffust) har han svårt för, och jag tror att han faktiskt inte ser stöket. Jag måste vara väldigt specifik när jag ber honom om saker och behöver säga saker rätt ut.

Efter drygt 20 år tillsammans har jag väl fått inse att han inte kommer att göra mer hemma. Han har andra goda egenskaper.

Tack för ditt svar! Exakt såhär har vi det hemma också. Min sambo har många fina och bra egenskaper. Men jag har den senaste tiden börjat fundera på om jag är eller håller på att bli utmattad/deprimerad. Har med det börjat inse hur otroligt mycket jag städar efter min sambo, då vi har precis som ni olika syn på hur man städar och hur städat man vill ha. Det har blivit att jag gör det mesta, även med barnen då jag vet att det kommer vara rent efteråt, annars får jag ändå gå o städa efter senare. Detta har på senare tid tärt otroligt mycket på mig och jag har börjat fundera på om andra har det såhär också. Vi har w barn varav en 2 åring, så det blir ju mycket städa där. Ibland vet jag inte hur rimliga krav jag har då vi som sagt har så olika syn. Han tycker tex att han städat efter sig när jag absolut inte anser det. Jag får också städa det första jag gör när jag varit borta, vilket gör att jag drar mig för att vara borta. Detta blir en ond cirkel och jag längtar efter att få komma hem så som jag lämnade hemmet. Han säger att han försöker. Det är inte som att han bara skiter i det utan han försöker verkligen för min skull, men ja, jag vet inte. I perioder går det bättre men som nu när det är hektiskt i livet och jag känner mig så trött på att bara städa efter barnen, så blir det så övermäktigt att behöva städa efter en vuxen. Känns orimligt. Och jag överväger att lämna pga bara det.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Noway) skrev 2025-05-17 21:47:49 följande:
    Varför i hela friden skulle jag torka bort tandkräm, kiss på toaring eller smulor efter en vuxen människa? Jag är hans partner, inte hans morsaObestämd
    Absolut jag håller med! Men om han inte gör det då? Om ni har olika syn på städning. Om du vill ha en ren diskbänk och han tycker att det där kan vi ta sen.
  • OlleSQ

Som man kan jag bara se att vi har väldigt olika syn på det där med städning.

Hade jag inte tagit hand om vattenlås och andra kul ställen att städa hade det snart varit översvämning både här och där.

Likadant är det med wettextrasan, hur jävla svårt kan det vara att krama ur den ordentligt så den inte börjar stinka på nolltid? Och hur kan man inte känna hur det luktar när man inte byter ut den minst varannan dag?

Däremot kan min fru tycka att saker som ligger på mitt skrivbord som jag har användning för nästintill dagligen att det gör att det ser stökigt ut. Rena hela saker, batterier till fotoprylarna tex. Medans saker som hon lämnar framme inte måste plockas undan.

• Anonym (sköldmö)

Vi är väl mer som era män. Städning står inte så högt i kurs hos oss, men vi gör det som måste göras. Vi låter inte hemmet förfalla. Men lite damm och skit i hörnen bryr vi oss inte om, inte heller att tvätta ofta. Men vi låter inte tvättkorgen bli överfull. Ungefär på den nivån är det.

Skillnaden är att vi är hyfsat överens. Det är självklart att man torkar av köksbordet efter sig, inte låter diskbänken se ut som ett bombnedslag, inte lämnar en äcklig toastol efter sig. Att handfatet är någorlunda rent osv.

Men det där med att torka rent överallt, samt alltid ha ordning och reda. Så blir det inte. Men hade någon av oss varit så, hade den säkert städat och plockat efter den andra. Och irriterat sig.

Man behöver komma överens om en nivå som båda kan leva med. Sen är det bådas ansvar att hålla den nivån. Men jag förstår att det kan bli problem om den ena verkligen vill ha det rent och snyggt omkring sig, inte trivs annars. Och den andra inte alls bryr sig lika mycket, hellre prioriterar annat. Som vi gör.

• Anonym (Man)

Min fru är lat men tycker själv att hon gör jättemycket. Håller inte med henne alls och när jag påtalar det tycker hon att jag är elak.

• Cartjan1

Sköter det mesta gällande städningen i dagsläget men då jag går hemma så är det ju mitt "jobb" så att säga och därför inget märkligt. Däremot så redan innan, när jag jobbade på heltid, så skulle jag säga att jag redan då fick plocka en hel del efter honom då han är en riktig virvelvind ibland. Saker ställs lite varstans, tappas och glöms. Vill dock vara tydlig med att gällande den ordentliga städningen så har vi alltid hjälpts åt utan nu menar jag mer att plocka undan saker och kläder osv. 

Har absolut tillfällen då jag känner att jag kan bli galen av hans grejer och tänka envist att jag inte tänker plocka undan en kökshandduk till så länge jag lever. Men om jag ska vara helt ärlig så gör han väldigt mycket annat för mig så jag kan nog inte klaga för mycket på den där strumpan som jag just nu ser under vardagsrumsbordet tillsammans med en vattenflaska 🙈

Svar på tråden Hur mycket behöver ni städa efter er sambo?