Inlägg från: Xenia |Visa alla inlägg
  • Xenia

Svenskars rasism

Anonym (Lina) skrev 2025-05-17 23:48:41 följande:
    Svenskars rasism

Jag är en tjej med invandrar bakgrund och har i hela mitt liv fått höra att sånna som vi ska vara tacksamma för tryggheten och möjligheterna i Sverige. Jag är tacksam för förutsättningar och utbildningen jag fått ta del av, men bortsätt från det finns det inte mycket att vara glad för. Vad krävs för att man ska bli accepterad i Sverige? Om man gör gott ifrån sig blir man utvisad och har man medborgarskap blir man ständigt kritiserad. Det spelar ingen roll vad vi gör och der är extremt genomskinligt. Är det verkligen invandare som är problemet? 

Det är ju om man gör illa som man blir utvisad. Invandrare är överrepresenterade vid grova brott.

Sen om  du gör bra ifrån dig har du möjlighet att bli svensk medborgare och då behöver du inte vara rädd att bli utvisad.

Blir du personligen kritiserad bara för att du är invandrad? Jag har flera gånger läst att rasismen är låg i Sverige jämfört med andra länder.

Jag har läst att svenskarna kan vara reserverade och svåra att komma in på livet. Men det beror inte precis på rasism. Det gäller alla. Min teori är att svenskar skaffar sig vänner i barn- och ungdomen och sen räcker det. Familjelivet tar all tid, man har ingen tid för nya vänner.
  • Xenia

Men hedersförtryck och hedersmord är importerat, det är ett faktum.

Svar på tråden Svenskars rasism