Inlägg från: Anonym (Lina) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Lina)

Svenskars rasism

Jag är en tjej med invandrar bakgrund och har i hela mitt liv fått höra att sånna som vi ska vara tacksamma för tryggheten och möjligheterna i Sverige. Jag är tacksam för förutsättningar och utbildningen jag fått ta del av, men bortsätt från det finns det inte mycket att vara glad för. Vad krävs för att man ska bli accepterad i Sverige? Om man gör gott ifrån sig blir man utvisad och har man medborgarskap blir man ständigt kritiserad. Det spelar ingen roll vad vi gör och der är extremt genomskinligt. Är det verkligen invandare som är problemet? 

• Svar på tråden Svenskars rasism
  • Anonym (Lina)
    Anonym (Ja) skrev 2025-05-18 00:51:07 följande:

I säkert 90% av allt gängvåld är det en person med invandrarbakgrund som skjuter, kastar granater, misshandlar eller knivhugger en annan person med invandrarbakgrund så yes det är ett stort problem. Må så vara att endast en minoritet av invandrarna sysslar med gängbrottslighet men de dominerar den fullständigt.

Man blir accepterad i Sverige när du låter dig assimileras dvs tar till dig svenskt sett att klä sig, svensk syn på jämställdhet, förstår att en familjs heder inte bärs av kvinnorna familjen, svensk syn på djurhållning, förstår att slöjan förtrycker flickor och därför borde totalförbjudas i landet, förstår att halal/kosher och annan ritualslakt som orsakar onödigt djurlidande också borde totalförbjudas i landet, pratar bra svenska, försörjer dig själv, inte tycker att du ska ha rätt att vara ledig på ramadan eller annan ickesvensk högtid, inte utnyttjar det sociala skyddsnätet om inte absolut nödvändigt, har 2-4 barn (inte 6-8), inte snackar skit om det land som har gett dig skydd från det du har "flytt" ifrån, när invandrare inte tycker att svenska barn är dåliga för deras egna barn, dom muslim skakar du alltid hand med personer av motsatt kön.

Invandrare är inte majoriteten av de som begår brott i Sverige och borde inte skuldbeläggas som grupp för samhällets problem. De som begår brott och är inblandade i gängkriminalitet ska kritiseras Och hållas ansvariga som individer, inte utifrån bakgrund/etnicitet. 

Din version av att ?assimilera sig? är en identitets kris där en invandrare ska sälja sina värderingar och identitet för att passa in. Det är aldrig ett alternativ att följa någon annans villkor för att bli rättfärdigad. Det du beskriver är fördomar som är byggd på okunskap En flicka/kvinna är inte förtryckt för att hon är beslöjad. Hedersförtryck och förtryck mot kvinnor existerar i alla kulturer och handlar inte om Religon. Du kan börja med att lära dig att skilja på individ och religon. Precis som man ska skilja på zionister och judar, för att zionister som anser sig som judiska begår det brutalaste folkmordet på palestinierna gör Inte alla judar till zionister. Man ska kunna skilja på människor utan att anta i förväg😊

• Anonym (Lina)
    Anonym (Suck) skrev 2025-05-18 00:21:25 följande:

Passar det inte så finns många andra länder att välja på. Du är inte tvingad att bo här. Svaret på din sista fråga är ja, det är det.

klassiskt. Respekterar ditt raka svar.
  • Anonym (Lina)
    Anonym (Loco) skrev 2025-05-18 10:05:24 följande:

Vilket trams. Jag är inte heller riktigt svensk, fick medborgarskap för några år sedan. Det är ju ingen som tvingar dig att vara kvar så varför flyttar du inte härifrån? Sverige har fantastiska förmåner som du inte finner i andra länder. Båda föräldrarna får vara lediga när barnen är små, förskolan är typ gratis och män och kvinnor är jämlika. Det enda jag avskyr är vädret! 

Jag tvivlar starkt på att du är invandare men om du är det tycker jag att du ska ändra din attityd och öppna dina ögon. Gäller yttrandefriheten bara svenskar? ska vi få ha rätt till åsikt utan att behöva packa väskan och dra. Min tråd handlar inte om att peka ut alla svenskar men jag har helt klart lockat rätt personer in till tråden. Ni är djupt provocerade över en anledning. En falsk tråd får ingen uppmärksamhet! Mina ord är ren verklighet, Ta ansvar istället för att hitta fel i människor som gör gott ifrån sig. Bitterheten tar er ingenstans!

Jag är glad att du inte stöter på motgångar i landet men för att din erfarenhet är god ska andras inte förminskas. Du verkar som en väldigt naiv invandare som Blundar blint för samhällsproblem. Jag respekterar svenskar, är granne med svenskar och ser upp till svenskar (som inte tillhör den kategorin jag talar om.) Men ska man vara tyst och låta rasismen Utvecklas? ska vi glömma alla koranbränningar, öppen islamofobi av högerpartierna och deras följare. En mamma som vädjar om hjälp av polisen som aktivt väljer att inte prioritera hennes försvunna son som senare hittas död. Sd politiker som hånskrattar SVT reporter för hennes brytning. Detta är er media och våran verklighet. 
  • Anonym (Lina)
    Anonym (Bvbq) skrev 2025-05-18 09:19:17 följande:

Den största rasismen kommer från invandrare mot svenskar. Noll respekt. Om man som svensk går genom ett invandrarområde glor de på en som om man vore en grön alien, man slänger sig med uttryck som suedi och svenne menat som kränkning, ?svennehora? är också en av favoritorden att rikta mot svenska kvinnor/flickor och att invandrarna skulle få umgås med eller till och med bli tillsammans med en svensk person? Åh nej nej, det vore katastrof. De skulle aldrig tillåtas utan bitterhet och invändningar. För vissa skulle ett sådant fruktansvärt val, som att älska och bli tillsammans med en svensk man till och med resultera i en flygtur från balkongen. Familjen kan nämligen inte acceptera sån vanheder som att dottern skulle beblanda sig med en svensk och därmed förnedra hela släkten, för trots att de flyttat till Sverige och låtit henne växa upp i Sverige bland svenskar så duger inte en svensk som partner. 

Jag rättfärdigar inte diskriminering men det du beskriver är inte rasism. Att ungdomar ( Tjejer och killar) söker reaktion genom att göra narr av att du är svensk och kallar dig ord som suedi eller svennehora är tydligt en viss målgrupp. Det är ingen invandrares mamma eller pappa som skriker efter dig och kallar dig ökennamn. MEN det är medelålders män och gamla gubbar som står för den ?största? andelen av rasism mot invandare och specifikt mot kvinnorna som är maktlösa. Gärna i deras berusade tillstånd då känner man sig extra hotad. 

Jag vet inte vilken värld du lever i men det är många invandare med svenska vänner och partners. Det är inte ofta du går ut och blir bjuden på bröllop? Jag har många vänner som är gifta med svenska män/kvinnor Och vad jag vet är alla hela och har inte tagit en flygtur från balkongen. 

• Anonym (Lina)
    Anonym (Fundera) skrev 2025-05-18 16:36:03 följande:
    Så om svenska ungdomar söker reaktion genom att göra narr av att någon är invandrare så är det inte rasism? Din logik haltar lite måste jag säga.
    Jag tror inte på omvänd rasism. Den diskrimineringen svenskar kan bemöta är aldrig ren hat av ord som är baserade på historiska förföljelser och förtryck. Att bli kallad Suedi i samband med förolämpande ord som hora av ett gäng invandrare är inget jämfört med en invandare som blir kallad för Z ordet/N ordet  av ett gäng svenskar. Som att jämföra att en svensk blir kallad vit choklad när en mörkhyad blir kallad för n boll.
  • Anonym (Lina)
    Anonym (???) skrev 2025-05-20 17:37:25 följande:
    Så du tror att det är kul att bli kallad "jävla svennehora"?
    Jätte tufft. Jag tycker faktiskt att hela tråden är skratt retande. Ni lider verkligen av bitterhet och offermentalitet. Men 10 poäng till er för att ni fick tråden att handla om er själva😊
  • Anonym (Lina)
    Anonym (???) skrev 2025-05-20 19:37:38 följande:
    Frågan behövde bara ett ja eller nej!
    Detta är inget svar på min fråga "Tror du att det är kul att bli kallad jävla svennehora?:
    Nej. Tror du att det är kul att bli kallad för blatte? Tror du att det är kul att ens för och efternamn ska kunna avgöra ens framtid? Tror du att det är kul att behöva höra fördomar om att alla muslimer är extremister, beslöjade kvinnor är förtryckta och att man borde förbjuda moske bygget? Vad hände med religionsfriheten? Tror du att det är kul att bevittna hur ens heliga bok bränns upp och lyssna på hur vi är en religon av satan i öppen gata, juste det är ju bara ett uttryck för yttrandefrihet. Men att vifta med en Palestinsk flagga och stödja Palestina är bara för extremt, man är ju antisemit. Tror du det är kul att se hur det svenska folket förnekar folkmordet totalt. ?Israel har rätt till folkm..försvara sig? Tror du det är kul att läsa hur media och politiker använder unga män och pojkars död som ett schackspel för att vinna röster men väljer ändå att utvisa flera goda invandrare som lyckats och utbildat sig i Sverige. Tror du att det är kul att behöva skriva under ännu en namnunderskrift för rättvisa i hopp om att en ungdom med potential och vilja ska få vara kvar i Sverige? Tror du att det är kul att ett oskyldigt barn som sålt majblommor ska behöva bli ett offer för näthat och rasism av svenska politiker?
  • Anonym (Lina)
    Anonym (py) skrev 2025-05-21 01:24:00 följande:
    Tror du att det är kul att höra invandrare kalla en för hora och rasist? Detta med efternamnet är orättvist. Tror du att det är kul när muslimer hotar judar och pratar skit om kristendomen? Hur många kristna kyrkor byggs det i muslimska länder? Många färre än moskeer i ett kristet land. Tyvärr vill inte svenskar höra böneutrop. Att bränna heliga skrifter är respektlöst. Men du kan tacka människor med utländskt och muslimskt påbrå. Om inte alla dessa människor som går ut och slår sönder saker under koranbränningar och visat sina sämsta sidor, så hade dessa koranbrännare slutat. Att bränna koranen och prata illa om muslimer och det kommer invandrare och visar sin sämsta sida, måste vara bingo. Jag vet inte vilka som är svenska folket för dig. Att du drar in svenska folket som en grupp, är som om en svensk skulle skriva att alla invandrare är bidragsfifflare. Inte rättvist va? Detta med politik?.Om du tycker det är fel att politiker i Sverige beter sig så, så får du sluta följa media. Tror du att det är kul för svenskar att höra hur vissa politiker uppför sig? Just denna punkten känns märkligt av dig att dra upp, Politiken har alltid varit överdriven och fjäskande, för att folk ska välja just ett parti. I vissa länder finns inte valfriheten att bestämma vem som ska styra ett land. Det är orättvist att utvisa människor som beter sig. Tror du att det är kul för en svensk och se detta och att skriva under en namninsamling till eller tror du att det bara är invandrare som tycker detta är fel? Tror du att det är kul att som ett barn som säljer majblommor och blivit rånad att bli bli ett slagträ om utvisning av ungdomar som rånar barn? Tror du att invandrare är en hög offer? Du verkar tro att invandrare är den enda gruppen som tycker att saker riktade mot invandrare är fel? Jag vet inte om du går rundor med skygglappar och bara kan se hur dåligt invandrare blir behandlade. Om du mår bra av att bara se allt negativt som Sverige ger till invandrare, så gör det. Invandrare som kan se det positiva med Sverige och dess befolkning, är de människorna som också blir bäst accepterade och kommer bättre in i samhället. Du visar att det finns stora brister i vårt samhälle. En person som bara gnäller om allt negativt och försöker lägga allt på andra. Finns det något bra med Sverige eller är ALLA svenskar rasister och Palestinakramare? Du har lika många fördomar mot svenskar och verkar dra alla över en kam, som vissa rasister har.
    Muslimer hotar judar Och pratat skit om kristna?
    Anklagade inte kristna Judarna för att ha dödat Jesus Vilket var grunden till utvecklingen av antisemitismen och förföljelsen? Anklagade inte Kyrkan Judarna för ritualmord och för att sprida pesten?
  • Anonym (Lina)
    Anonym (w) skrev 2025-05-21 11:18:36 följande:
    Du förminskar de riktiga folkmord som begåtts. Förintelsen och Rwanda för att nämna två.

Man använder folkmord som en ursäkt för att hata Israel och judar.

Palestinarörelsen bryr sig inte om.mänskligt liv och lidande därför hade man gjort det hade man riktat sina anklagelser mot Hamas och Israel.

Hamas bär hela det moraliska ansvaret för lidandet i både Israel och Palestina.
    Jag hoppas att du nån gång finner något gott att leva för. Du måste ha gått igenom mycket för att lyckas bli så empatilös. 
  • Anonym (Lina)
    Anonym (Thor) skrev 2025-05-21 11:45:20 följande:
    Vad är det för sjuk logik? Att vara emot folkmordet i Gaza är inte en ursäkt för att hata judar. Det är ett mycket korkat påstårnde. De som begår och beordrar folkmordet i Gaza har inte någon respekt för Förintelsen och de är nog judarnas största fiender idag.

Det finns flera kända judiska akademiker, historiker och organisationer, såsom Jewish Voice for Peace, som offentligt anser att Israels agerande i Gaza är folkmord. Hatar de judar? Därtill har stora internationella människorättsorganisationer som Amnesty International och Human Rights Watch samt FN-s särskilda rapportör för de palestinska områdena gjort liknande bedömningar. 

Flera internationellt kända judiska akademiker och forskare har offentligt kallat Israels agerande i Gaza för folkmord. Bland dessa finns:
    William Schabas (folkrättsjurist): Har i internationella medier som The Guardian och Der Spiegel uttalat att det finns bevis för att anse att Israel begår folkmord i Gaza.

Daniel Blatman och Amos Goldberg, båda israeliska historiker med inriktning på Förintelsen, har i israeliska tidningen Haaretz beskrivit situationen i Gaza som folkmord.

Jewish Voice for Peace är en amerikansk judisk organisation som öppet anklagar Israel för folkmord i Gaza och deltar i internationella protester mot Israels agerande.

Amnesty International har i en omfattande rapport dragit slutsatsen att Israels agerande i Gaza uppfyller kriterierna för folkmord enligt folkrättsliga definitioner. Amnesty har samlat in bevis och analyserat uttalanden från israeliska ledare för att stödja denna bedömning.

Human Rights Watch har också gjort bedömningar om att handlingarna i Gaza kan utgöra folkmord eller folkmordshandlingar.

FN och akademiska experter. FNs särskilda rapportör för de palestinska områdena, har offentligt kallat Israels krigföring i Gaza för folkmord och stöds av flera internationella experter och forskare inom folkmordsstudier.
    Kärlek och respekt till dig!💕
Svar på tråden Svenskars rasism